Wednesday, June 17, 2009

Tight Face???

Tidak dapat digambar perasaan ini melihatkan muka-muka pelajar Al-Amin hari ini kebanyakkannya....ish..macam tertekan sahaja mereka ini. Kalau istilahnya yang dipopularkan dari kalangan para pelajar Al-Amin ini iaitu "muka ketat". Mana datang istilah ini? Mungkin dari bahasa Inggeris, iaitu "tight face".

Di mana-mana jumpa, semuanya macam bermuram-durja. Masam sahaja. Monyok memanjang. Sangat jarang hendak melihat muka-muka anak Al-Amin ini berseri-seri dengan senyum-senyuman mesra seperti Hari Raya. Kalau beri salam pun, macam tertekan nadanya.

Mengapa ini terjadi???????
Apa yang sudah berlaku????
Sudah hilangkah seri dari wajah-wajah mereka yang bersih ini????

Adakah kerana riak wajah mereka menggambarkan perasaan mereka yang baru sahaja mengetahui markah kertas peperiksaan Semester Satu????
Jika riak wajahnya begitu, adakah mereka tidak dapat mendapatkan markah yang terbaik sehingga seri wajah mereka hilang???

Bila melihatkan perbezaan wajah-wajah ini, teringat pula ada ayat al-Quran yang menyatakan tentang hal ini, iaitu di surah al-Qiyaamah ayat 20-25:

20. "Sekali-kali janganlah demikian. Sebenarnya kamu (hai manusia) mencintai kehidupan dunia,"
21. "dam meninggalkan (kehidupan) akhirat,"
22. "Wajah-wajah (orang-orang Mu'min) pada hari itu berseri-seri."
23. "Kepada Tuhannyalah mereka melihat,"
24. "Dan wajah-wajah (orang-orang kafir) pada hari itu muram,"
25. "mereka yakin bahawa akan ditimpakan kepadanya malapetaka yang amat dahsyat."

Wahai saudara pembaca sekalian, bukanlah saya maksudkan saya mengkafirkan sesiapa yang bermuram durja ini. Langsung saya tidak bermaksudkan sedemikian. Tetapi apa yang ingin saya bawa dalam penulisan kalini ialah, betapa ketika Hari Akhirat nanti Allah menampakkan keadaan manusia yang dapat dibezakan pada wajah-wajah mereka. Sedang saya hari ini pula, telah dinampakkan di wajah-wajah anak Al-Amin penuh jelas lagi terang perbezaan perasaan mereka.

Kerana itulah Allah mengingatkan agar jangan sekali-kali kita mencintai dunia ini. Kalau apa yang di dunia ini tidak dapat kita perolehi, kita akan rasa susah hati, gundah-gulana, maka dari hati terbitnya perasaan itu, tergambarlah di wajah manusia yang tidak lagi dapat dirahsiakan lagi. Itulah kehebatan hati manusia ini yang penuh dalam untuk diselami rahsianya. Lebih dalam lagi dari lautan yang dalam.

Bergembiralah wahai anak-anak Al-Amin!!
Tidak mungkin marah Peperiksaan Semester Satu dapat memberi kesan yang sangat mendalam. Gagal kali ini bukan bermaksud hari sudah Kiamat. Tapi kegagalan hari ini sebenarnya adalah kayu ukur untuk kita meningkat gemilang memperbaiki diri kita dan mutu kualiti keputusan peperiksaan kita. Masih ada masa lagi. Melainkan Allah sudah putuskan ketetapan yang pasti tentang kematian kita yang sangat hampir.

Jadi, jangan bermuram-durja lagi ya!!
Ayuh!! Senyumlah wahai anak Al-Amin. Hadapi segala mehnah ini dengan senyuman.
Pada senyuman itu ada ubat yang kuat. Itulah tanda ketabahan hati yang cekal.

6 comments:

ijalceritera said...

Syukran atas tulisan Abang Sarep yang penuh manfaat. Semoga dapat memperbaiki lagi diri ini dan dapat menampal lubang-lubang yang sedia ada pada diri ana. Walaupun hanya menggunakan kertas, gunting dan "salotape".

~al-Barq~ said...

ejaan yg sebenar adalah "tight face" bukan "tide face" . saja ingin membetulkan kesilapan.

tight = ketat

tide = arus ombak

-Amin HaR- said...

Ktang Kting ktung!!!!
(inspirasi menjelma)
Terimas ~

mas syarep said...

hahahaha!!
time kasih ~al-Barq~..!!
sgt2 membantu..
tu ler..ana ni xblajo tinggi2..
plg tinggi pun sampai tingkat 4 jer..hehe

Awau said...

tight face?
org yg percaya akan hari akhirat dan ganjaran yg lebih baik akan redho menerima kptsan apajuapun
(jika sudah buat yg terbaik)
p/s:nasihat utk diri sendiri jg..

mas syarep said...

time kasih si pengembara..