Sunday, June 14, 2009

Jaulah ke Pusat Sains Negara

Alhamdulillah, Selasa minggu lepas, tiba-tiba terasa nak pergi Pusat Sains Negara sebab dah lama tak pergi ke sana. Kali terakhir pergi ke sana adalah ketika saya darjah 5 (kalau tak silap) iaitu awal tahun 1997 membuat lawatan sambil belajar di sana. Sebagai pemangkin semangat untuk belajar Sains dalam UPSR nanti.

Bila terfikir, takkan nak pergi seorang diri? Maka ajaklah beberapa orang dari tingkatan 5 ini, untuk pergi bersama berjaulah ke sana sambil belajar. Kira beri motivasi juga kepada mereka untuk SPM ni. Hehehe..ni bukan projek KKT5 ye..tapi projek sendiri.

Amin, Azizi, Faiz, Ijal, Leman, dan Aiman Hafidz bersemangat nak ikut sama, maka bermulalah perjalanan selepas bengkel fizik mereka di UIAM bergerak terus ke sana. Tapi singgah dulu di Masjid Wilayah Persekutuan di Jalan Duta. Bila ditanya "Siapa tak pernah pergi masjid ni?", ada juga yang mengaku tidak pernah solat di Masjid Biru ini. Mungkin tuahnya dapat merasai solat di sini. Macam ramai yang tak pernah solat di Masjid KLIA, akhirnya ramai juga pelajar Al-Amin dapat merasai nikmat di rumah Allah ini.


Selepas solat, terus pergi ke Pusat Sains Negara (PSN). Tapi tak yakin sangat nak memandu sebab tak tahu jalan, dah lama sangat tak pergi, dan banyak pula jalan-jalan baru yang muncul di ibukota ini. Jadi takut jaulah ini mungkin boleh tersesat pula. Hehe. Tapi mujur selepas solat dapat berjumpa dengan seorang budiman yang mesra. Dia menegur sapa kepada saya dan bertanya tentang kamera Olympus e520 saya. Saya pun berikan penerangan sedikit. Kemudian saya pula tanya kepadanya tentang jalan untuk ke PSN. Dia pun terangkan kepada saya. Alhamdulillah, sangat jelas penerangannya dan dapat kami ke PSN dengan jayanya lagi yakin. Hehe. Pengajaran yang dapat daripada peristiwa ini ialah "malu bertanya sesat jalan"

Akhirnya sampai di PSN tanpa tersesat, tetapi ada keraguan sedikit dalam memilih jalan. Sampai di pintu pagar PSN, kena beli tiket, seorang RM4. Kemudian mencari parkir sehinggalah ke hujung jalan, tak jumpa-jumpa, akhirnya parkir la di tempat bas. Nasib baik tak kena saman. Hehehe.
Sebelum masuk ke PSN, kami terjumpa dengan beberapa monumen saintifik serta penerangannya. Saya sangat terkesima lagi kagum dengan "Kubah Gema". Terbit dalam benak hati saya bertanya, bagaimana binaan ini boleh menggema dengan orang berada di tengah menepuk tangan atau menjerit, pasti akan menjadi gema? Saya teringat beberapa monumen Islam di era pemerintahan Moghul di India dan juga di Dewan Pementasan Rom di Mesir juga dapat membina bangunan yang dapat dikaitkan dengan bantuan saintifik seperti ini.

Apabila masuk, kami melalui terowong akuarium. Banyak ikan yang melintasi atas kami, rasa kagum pula. Boleh tengok pada gambar, siapa yang paling kagum tengok ikan? Sebab tak makan tengahari lagi, jadi bila tengok ikan, tiba-tiba lapar pula. Ikan besar-besar pulak tu.Hehehehe.. Kalau buat gulai tempoyak ni, mesti best. Teringat pula masakan tu di Lenggong.

Kemudian melalui hutan spastik (saya gelarkan). Pihak PSN cuba untuk menjadikan kehidupan hutan itu hidup di PSN. Antaranya mereka meletakkan penyu, harimau, landak dan pokok-pokok hutan. Tapi semuanya plastik. Sebab tu ia adalah hutan spastik. Penyu mata tersembol keluar, ada bola pingpong pula di situ, ada harimau yang di tepinya ada belon. Hahahaha!! Lucu betul. Ntah siapalah yang smash bola pingpong tu sehingga ada di PSN? Manusia cuba untuk membuat hidupan tapi mereka tak mampu. Walaupun betapa hebatnya teknologi manusia, tapi tetap tak dapat lawan ciptaan Allah.
Seterusnya, bermulalah perjalan kami meneroka alam Sains dan teknologi. Ha..ketika inilah dapat melihat siapa yang berjiwa kanak-kanak lagi. Hahaha. Seolah-olah kami sangat jakun melihat semua penerangan tentang sains dan juga pameran-pameran di sana. Sedangkan kami tahu tentang pembiakkan, perwarisan, elektrik, sel, kimia. bunyi, sistem takal, pembiasan cahaya, dan macam-macam. Tapi bila kami pergi ke pameran tersebut, seolah-olah ia memberikan penjelasan yang diluar "kotak" pemahaman kami. Hebat mereka dapat buat model-model yang boleh menambahkan kefahaman kami. Antara yang paling menarik penerangan tentang Gen X dan Y.


Amin yang menjadi Pengerusi MPP (Majlis Perwakilan Persatuan) yang juga Pengarah di peringkat pelajar untuk Program Ihtifal nanti, selalu sahaja cakap "Haa!! Idea ni boleh bawa ke Ihtifal ni". Kemudian saya menyampuk, "Tapi kena tulis jawi ar..hahaha".


Hampir ke semua bahan pameran yang ada di dewan itu, telah kami cuba. Mana yang elok, benar-benar dapat mengagumi kami, tapi mana bahan pameran yang rosak, benar-benar menghampakan kami. Saya pun terfikir, "Mungkin beginilah perasaan para pelajar jika eksperimen mereka tak menjadi". Tapi, penerokaan kami sangat menghiburkan, sehingga ada di antara kami, sangat-sangat terpesona untuk mencuba permainan-permainan yang disediakan. Bahan pameran kali ini, lebih banyak daripada saya datang dahulu. Jadi, kunjungan kali ini benar-benar mengimbau zaman muda-muda saya dahulu. Saya sangat bersyukur dapat pergi ke PSN ini. Saya dapat belajar banyak benda di sini.



Kemudian kami pergi ke tengah PSN. Ada banyak booth yang dibuka untuk kanak-kanak, tapi mereka ni pun tak ingin terlepas untuk mencubanya juga. Hahaha!! Tiba-tiba saya diminta oleh pihak penganjur PSN untuk membawa pelajar Al-Amin ini untuk turut serta program "workshop memasang robot". Saya pun setuju dan bawa mereka untuk program itu. Memang bertuah mereka, dapat belajar pasang robot dan membawa pulang robot tersebut secara percuma. Kalau harga pasaran, robot tersebut berharga lebih RM45. Robot apa yang mereka buat? Robot lalat. Apa robot tu boleh buat? Begetar je. Hahaha!! Satu lagi pengajaran yang kami dapat ambil iaitu; "kami tak dapat buat lalat kerana robot lalat ni pun susah nak buat, Subhanallah yang telah menciptakan lalat di dunia ini".


Kami teringat surah al-Hajj ayat 73:
"Wahai manusia, telah dibuat suatu perumpamaan. Maka dengarkanlah! Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Sama lemahnya yang menyembah dan yang disembah."


Kemudian kami pergi ke Zoo Robotik di tingkat atas. Ada yang nak jadi sumpah-sumpah, nak menyamar kat dinding, budget bole jadi macam naruto ar!! Hahaha!! Mereka buat binatang-binatang yang dirobotkan, tapi semua robot-robot binatang itu semua pergerakannya terbatas. Ada belalang robot, sotong robot, lalat robot (lalat lagi) dan apa ek? Tak ingat pula. Tapi yang menariknya, ada satu tempat pameran yang mencabar para pengunjung untuk menguji larian mereka, boleh mencabar larian cheetah, ataupun pelari atlit ataupun boleh menandingi ayam. Ayam? Macam-macam, macam-macam.


Kemudian kami pergi lagi pada tempat yang menerangkan perkembangan teknologi di dunia ini. Daripada komputer yang besarnya berpuluh-puluh kali ganda sehinggalah ke dunia kita yang dapat memudahkan penemuan teknologi dahulu. Hebat cara kronologi yang dipamerkan. Kemudian kami masuk pula ke pameran Future Techonology yang tak dapat kami jangkakan. Jangkaan mereka yang manusia boleh hidup di Bulan dan Marikh, kemudian manusia boleh hidup di angkasa, manusia boleh hidup di dasar lautan. Jenis makanan pada masa akan datang, pakaian masa akan datang pun ada. Macam orang Saiya je tengok sebab ada cermin mata sebelah jer. Di pameran tersebut, kami meringkaskan pembelajaran kami, kerana kami sudah mulai pening, Seolah-olah kepala ni dah tepu sangat melihat pameran teknologi yang ada. Macam melalui program ISK la pulak!! Sampai ada yang di antara kami mencadangkan, sepatutnya PSN kena buat Tamrin di sini, boleh kami bermalam di sini. Hahahaha!!


Akhirnya sampai juga di penghujung dewan pameran tersebut. Kami pun keluar hendak menuju ke tingkat bawah. Kami melalui jalan yang dipamerkan gambar-gambar penerima anugerah Nobel. Ramai sangat yang ada. Macam-macam nama ada, ada Air Hujan (Rainwater - penerima anugeran penemuan sains pada tahun 1975), Tutu - 1962, dan banyak lagi, termasuklah Yaseer Arafat dan Yizak Rabin yang dapat anugerah Nobel Keamanan pada tahun 1993. Hanya berjaya rundingan damai antara Palestin-Israel, mereka dapat anugerah? Waah!!


Kemudian saya terjumpa dewan pameran yang lama, terus pergi ke situ walaupun kepala tengah pening lagi. Ada sebab saya nak pergi ke situ, iaitu nak main "Pengurusan Empangan", "Aktiviti Arkeologi" dan "Tapak Gempa Bumi". Tapi bila sampai, semuanya rosak. Kenangan zaman kanak-kanak benar-benar terimbau apabila melalui tempat-tempat itu. Hehe..saya sampai berebut dengan Azizi nak cuba "Tapak Gempa Bumi". Tapi bila naik, tak bergerak apa pun seperti mana saya rasai ketika kanak-kanak dahulu di situ. Harap bunyi jer gempak. Mungkin berat badan saya tak mempengaruhi gempa bumi buatan manusia ini. Terus jadi bahan gelak la saya ni. Hahaha!! Tapi kami kembali bermuhasabah melihat gambar-gambar peringkat gempa bumi tersebut. Betapa dasyatnya azab Allah di dunia ini. Kerana itulah kami diajar agar jangan sekali-kali ingin merasai azab Allah tu macamana.


Akhirnya, kami membuat keputusan untuk pulang dengan segera, tapi sebelum tu, kita makan dulu!! Sebab pening kepala tak hilang lagi. Lepas makan, rasa segar la pulak. Maka ada diantara kami bercadang untuk beli cenderahati sebagai ingatan kami di PSN ini. Ada yang beli bumereng (tak tau eja), ada yang beli apa ntah, dan saya, beli cawan ada gambar PSN. Sebab cawan dulu ketika saya datang dapat percuma, dah pecah.


Seterusnya kami terus pulang dan saya menghantar mereka ke Al-Amin dan ke rumah mereka. Terima kasih kepada Duta-Ulu Kelang Expressway (DUKE) kerana telah mempercepatkan perjalanan kami dari Jalan Duta ke Gombak hanya 10minit sahaja. Mungkin kerana yang saya memandu laju agaknya? hehe..

Tapi ternyata perjalan kami memang menarik. Dapat keluarkan banyak 'ibrah (pengajaran) daripada jaulah kami. Membawa mereka berjalan-jalan, terasa macam bawa anak-anak kecil pula. Hahaha!! Melihat karenah masing-masing, memang lucu. Tapi saya tak pernah ada anak, macamana saya ada perasaan macam itu????

6 comments:

-Amin HaR- said...

uh..
yeah, org pertama..
assalam~
hrm..skrg ni x smpat nk comment mengomen...commen kedua akan datang..hehe
(motif kat sini nk jd org first je)

~al-Barq~ said...

Aaaaaaaaaaa!!!! Hahahahahahahahaha!!!!! x tahan tgh guling2 .......... yg puas hatinye bile turn ana naek mesin gempa bumi tuh dapat rase lak die gerak2 tp sket ah ....... (pengajaran : x perlu berebut, steady sahaja)

~al-Barq~ said...

Wahahahahahaha!!!!! sememangnya perangai kanak2 kami terserlah terutama a***n h***dz

mas syarep said...

to -Amin HAR-..klo nk gambo2 tu..bak dtg thumb drive ler yer..xkn comment tu jer..hehe..n congrats sbb jd org pertama bg comment..

to ~al-Barq~..klo dpt rakam gelagat si a***n h***z..mesti tunjuk kt anak cucu cicit dia..hahaha!!mmg xleh blah tgk gelagat dia..sume bende nk try..hahaha!!

suhail said...

naik gapo g PSN? Myvi?? Muat ke?

mas syarep said...

buroq..haha!!xde ar..naek keta unser ler..