Monday, June 22, 2009

KAKUM dan Ihtifal???

Sabtu baru-baru ini, Sekolah Menengah Islam Al-Amin mengadakan program Karnival Ko-Kurikulum atau nama komersialnya ialah KAKUM. Alhamdulillah program itu berjalan lancar dengan menariknya walaupun pembikinannya tidak semudah mana, tapi perjalanan program ketika berlangsungnya program, memang sangat menarik.
Dalam entri blog kali ini, akan disertakan beberapa gambar ketika berlangsungnya program ini.
Tapi, walaupun seronok, ada juga isu-isu yang perlu dititik-beratkan. Isu yang akan dibawa pula adalah komen-komen yang saya dengar ketika saya bersiar-siar di sekitar program KAKUM'09 tu sendiri. Berikut akan saya quote-kan perbualan-perbualan yang boleh kita ambil iktibar dari program kali-ini.
Bapa A: "KAKUM ker Ihtifal?"

Ibu B: "Mak awak tak datang ker?"
Pelajar C: "Mak tak datang..mak ada kat rumah.."

Pelajar D: "Lama sangat kt dataran ni..nasib baik tak panas"


Pengungjung E: "Sedap-sedap makanan yang dijual!!"





Cikgu F: "Pandai budak-budak ni buat pameran mereka menarik!! Terhibur rasanya!!"


Ustaz G: "Alaaa..nak cuba permainan ni pun kena bayar kaa???
Pelajar H: "Ustaz..5 biji bola RM1 jer.."


Ustaz I: "Aik? Tak masuk pertandingan pun dapat free gift?"


Penunjung J: "Nasyid-nasyid yang dimainkan tak kena ar"

Pengunjung K: "Sapa la yang banyak sangat mencecehnya (cakap)..dari pagi bercakap..tak penat ker??"


Pelajar L: "Silat ni..lama sangat la..asyik pasang lagu silat jer memanjang..pening dibuatnya"


Saya: "Eh!!! Ni gerai Ikhwan Global??? Waaahh!! Ada juga kedai al-Arqam di sini!!!!Mesti beli ni!! Kita sama-sama Rufaqa'!!! hehe.."

Hahaha!! Macam-macam ragam dan komen saya lihat dan dengar. Menarik juga sebenarnya tempat-tempat pameran. Saya juga dapat bersiar-siar ke tempat pameran sepanjang program ini dengan Ustaz Usman. Hehehe..seronok tengok ustaz gembira melihat pameran-pameran yang disediakan. Tapi, saya tak tahu kenapa saya penat sangat. Sedangkan saya jalan-jalan, tangkap gambar, makan dan kemudian duduk-duduk, dah rasa penat semacam. Kemudian pergi terus ke Rawang. Ada program di sana.

11 comments:

~al-Barq~ said...

saja nak jadi pengomen pertama (bertanding dgn amin) ...... gembira pun gembira gak ah .... kire puas ati ah ....... org2 tertentu sahaja yang paham kenapa saya puas ati (hehehe) ....... tapi kebanyakan masa tension gile ah ....... ikhtilat langsung x jaga ..... KAKUM tahu ni dijadikan medium untuk banin banat melanggar batas2 pergaulan ....... ana x berani menyatakan hukum KAKUM tahun ni ..... tapi apa yang ana nampak KAKUM tahun ni mmg digunakan untuk pergaulan yang agak bebas ..... urusan jual beli dijadikan alasan ..... mohon maaf terkasar, tersalah fakta ...... wallahualam

~al-Barq~ said...

(lupe nak ckp) komen di atas bukan ditujukan untuk semua hanya sebahagian sahaja ...... harap memahami jgn yang xde kene mengene tu nak terasa lak ....... itu sahaja

-Amin HaR- said...

(hari ni hari ko ajiz..)
HRm, betul ape yg ajiz kata
kiranya sebagai, medium utk berhubung terlebih limit..

-Amin HaR- said...

(saje tulis pendek kat ats sbb nk dua kali send, mcm ajiz)

nk ckp psl ape yg saya rasa, ntah...
campur baur cam rojak + mee + buah + sambal belacan = ~ ~ ~
tak pe ah, smpai sini je ah..~

Khaizzz said...

salam,Hmmmm,btol3..tapi jgn sekadar ckp di sini jeh...kalu tau 'pelaku'nya.cube laa approach care baek...

mas syarep said...

bole plak bertanding sape nk tulis comment dulu kt sini yer? amik ler korg..

tp bab ikhtilat ni..bkn xleh bendung..n xsemestinya cara utk membendung dgn approach jer..nk kuatkuasakan undang2 pun bole..tp..still ada lagi pelaku kesalahan..btul x?

dpn2 ana pun..ade bnt amik gambar bnn..yg bnn plak tergedik2 possing..apa ana kne buat?amik camera tu..lpstu pecahkan???sekadar ckp kt diorg "xmalu betul..ni nk buat ape la gambo dgn bnn2 ni.."

ajis..ana tunggu msk pertandingan memasak..tak start2 pun..trus tetido ana kt bilik guru..

~al-Barq~ said...

wahai mas ..... dlm hal itu saya tidak bersalah kerna tanggungjawab saya hanya di bhgn gerai. tentang pertandingan tersebut saya tidak diberi apa2 maklumat .... jadi mohon maaf perkara tersebut ..... kalau ana tau ade pertandingan masak dah lame dah ana tinggalkan gerai masuk skali ... bleyh tunjuk solar hands hehehe ....

mas syarep said...

ni mcmane pengerusi kelab masakan xtau ape2 ni..ish..ish..ish..
mcmane nk pegi cr org yg mkn sup batu jer nnti ni..hehe

-Amin HaR- said...

eceh..solar hands
terpengaruh..haha~

~al-Barq~ said...

wahai mas anda silap lg skali .... saya bukn pengerusi saya hanya ahli biasa saja wahahahaha

mas syarep said...

ouh..bkn ek?hehe..salah org..solar hand konon..jom lwn lunar hand ana plak..muahahahaha!!