Tuesday, June 30, 2009

Cinta terhalang???

Saya diminta untuk mengulas tentang hal yang berlaku ketika diperhimpunan Isnin pagi, iaitu berlakunya perkahwinan olok-olok kepada pelajar yang ber"kapel", yang jelas benar mereka berkapel sehingga melanggar batas-batas syariat. Lalu mereka disabitkan kesalahan. Telah diberikan nasihat kepada mereka agar tidak mengulang kesalahan tersebut. Tetapi masih berlaku juga.

Maka telah sepakat guru-guru displin meminta perkenan Majlis Ketua-ketua Jabatan Sekolah untuk dihukum mereka ini, maka diputuskan hukuman mengikut ijtihad mereka untuk memilih hukuman sedemikan. Iaitu dikahwinkan olok-olok di hadapan khalayak ramai, iaitu di hadapan perhimpunan pagi pada hari Isnin baru ini. Meriah dengan kompang bertalu, disediakan kerusi persandingan dan sebagainya.

Walaupun saya tidak menyaksikannya sendiri, tetapi dengar cerita orang, mampu saya menggambarkan kemeriahannya pagi Isnin tersebut. Saya dimaklumkan juga bahawa Pengetua melaksanakan upacara tepung tawar. Benarkah? Hahahaha!! Jika ditanya kepada yang menceritakan hal ini kepada saya tentang reaksi pelaku kesalahan tersebut. Mereka menceritakan bahawa "pengantin lelaki" duduk tertunduk kepalanya melihat Bumi menanggung malu. Sedang "pengantin perempuan" seolah-olah tergelak-gelak gedik dengarnya. Saya minta maaf kepada yang terlibat tapi itulah seperti yang digambarkan saya. Kalau saya ada di situ dengan kamera saya, heh..paham-paham la..

Apa pula reaksi saya?

Heh..mungkin saya juga merasai beban berat menanggung malu si "pengantin lelaki". Saya pun tidak tahu kenapa mereka masih lagi melakukan kesalahan sedang mereka telah dinasihatkan untuk meninggalkan kesalahan ini. Tapi..ntah la..Bagi saya, perasaan ini masih lagi cuba bertenang, kalaulah mutarobbi sendiri yang terlibat dengan dendaan seperti ini, maka saya juga tetap menanggungnya kerana kegagalan saya sendiri.

Adakah hukuman ini tidak memberikan apa-apa kesan kepada pelaku kesalahan?

Bagi saya, ini adalah ijtihad mereka yang membuat keputusan. Mereka juga tidak mahu menjadi "quddat" (penghukum) yang nyata. Tapi mereka cuba cari langkah terbaik agar yang lain tidak mengikut langkah pelaku kesalahan ini. Tapi sebenarnya saya juga punya pendapat sendiri yang mungkin tidak sependapat dengan keputusan ijtihad mereka. Tapi pandangan saya tidak mampu memberikan apa-apa perubahan pun. Saya hanya Pembantu Makmal.

Saya cuba menyediakan minda saya sebagaimana minda remaja-remaja yang melihat pengajaran ini berlangsung. Mungkin ia sedikit-sebanyak dapat memberikan pengajaran berbentuk ancaman kepada majoriti orang kerana mereka tidak mahu dimalukan seperti pelaku kesalahan itu.

Tapi bagi saya, kalaulah mereka yang mampu berfikir dengan "bijak" ini, akan ada yang menafsirkan "Ouh..kalau bercinta dengan budak satu sekolah, nanti boleh kantoi, lepas tu dihukum macam diorang pula. Jadi kalau nak selamat, bercinta ar dengan budak sekolah luar. Apa sekolah boleh buat dengan budak sekolah luar?"

Hah..bagaimana pula jika orang yang "bijak" ini menerima pengajaran seperti demikian?
Atau adakah perlu kita menghukum pelaku kesalahan ini dengan memarahi seteruk-teruknya kepada mereka sehingga menggunakan kekerasan kepada mereka. Hukuman ini mungkin berkesan tapi saya takut, ia juga mampu memberikan kesan sampingan yang cukup merbahaya. Iaitu mungkin "pengantin lelaki" akan memberi tafsiran dan kesimpulan daripada apa yang dilaluinya iaitu:"Kalau bercinta dengan perempuan, teruk aku kena nanti. Lebih baik aku bercinta dengan lelaki jelah."

Hah!! Tu lagi merbahaya. Nauzubillah. Tapi ramai orang-orang yang telah terjebak dengan amalan luar tabi'in ni, menyatakan sebab-musabab kenapa mereka cenderung kepada sejenis adalah sebabnya sedemikian.

Jadi, cara yang manakah yang sesuai untuk menghindari masalah ini?Adakah kita suruh mereka untuk bercinta sahaja?

Mungkin..kemudian ditunjukkan kepada mereka batas-batas mengikut syari'at. Tapi itukan memang diajar dalam silibus pendidikan islam bagaiman adab kita bermuamalah dengan menjaga syari'at. Tapi tetap ada juga yang tidak mengikut dan menjaganya.

Kalau macamtu, bolehkah kita katakan kepada orang yang kita "minat" tu; "Kita belajar dulu..nanti lepas dah dapat degree..kita kahwin dan sambung semula cinta kita..".

Heh..Ingin saya bertanya pula. "Antara tempoh masa awak buat pernyataan itu dengan masanya habis belajar itu..tiada penghubungan antara satu sama lain ker?".
Kalau ada, bukankah itu membuatkan hati kita terus memikirkan tentang "pengantin perempuan" dan membuatkan kita terus membenarkan kehangatan amarah memutik di dalam hatinya sendiri. Boleh jadi dalam tempoh masa yang lama itu mampu membuatkan kita dekat dengan zina.

Kita balik semula kepada persoalan kita yang sebenarnya iaitu, apa caranya untuk kita mengatasi masalah ini. Tidak ada rumusan yang dapat menyelesaikan masalah ini secara langsung. Kita juga tidak dapat memisahkan kehidupan para remaja ini dengan realitinya. Dipisahkan mereka daripada ditemukan di dunia ini. Kita tidak boleh membahagikan dunia ini di sebelah Barat diduduki orang lelaki dan di sebelah Timur pula diduduki orang perempuan. Walaumacamana sekalipun, kita tetap akan bertemu dengan semua orang baik yang menutup auratnya ataupun tidak.

Jadi, apa yang kita boleh buat?

Lihatlah bagaimana al-Quran mengajarkan umat Islam untuk menguruskan hawa nafsu yang sememangnya fitrah mahu menyayangi dan disayangi, mahu mengasihi dan dikasihi, mahu mencintai dan dicintai, dan yang sewaktu dengannya. Tapi lihatlah bagaimana para salafusoleh memahami tentang siapakah yang selayak-layaknya mengasihi dirinya dan dikasihi? Siapakah yang selayak-layaknya dicintai dan mencintai? Siapakah yang selayak-layaknya dirindui dan merindui? Mereka diajar untuk mencintai Tuhannya yang sangat mencintai mereka.
Allah sendiri mengisytiharkan sememangnya fitrah itu pada diri manusia merasa suka lagi cinta kepada perempuan seperti dalam surah ali-Imran ayat 14:

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, Iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)."[ali-Imran: 14]

Terlalu banyak ancaman-ancaman harian yang ada disekeliling kita untuk melupakan apa yang telah Allah pesan kepada kita ini. Di dalam drama, cerita pasal cinta. Dalam lagu-lagu, sebut pasal cinta. Sehinggakan dalam nasyid juga ingin dilagukan tentang cinta. Dalam novel juga tidak terlepas untuk cerita pasal cinta. Dalam surat khabar juga diheboh-hebohkan tentang cinta terutama artis. Di majalah-majalah juga tidak terlepas untuk berkongsi tips-tips untuk mendapatkan cinta. Dalam internet, lagilah teruk. Sehinggakan dalam komik juga tidak terlepas untuk cerita tentang cinta. Juga pada kartun untuk kanak-kanak diselitkan juga tentang cinta. Kalau ada Mickey Mouse, mesti ada Minnie Mouse. Kalau ada Donald Duck, mesti ada Dessie Duck.

Jadi apa lagi cara untuk menghindarkan pemuda-pemuda kita dari ancaman virus merah jambu ini?

Terdapat kisah di Andalusia, usaha-usaha orang Eropah untuk merampas balik tanah Sepanyol dari kerajaan Islam. Pelbagai percubaan untuk menumpaskan benteng pertahanan tentera Islam. Sehinggalah mereka menghantarkan pengintip untuk melihat rahsia mereka itu terlalu kuat. Jadi masuklah pengintip ini sebagai seorang pedangang ke kota tentera Islam. Lalu dia melihatkan yang memenuhi benteng kota Islam ini adalah pemuda-pemuda yang mahukan mati. Tiba-tiba dia terserempak dengan seorang pemuda yang sedang menangis. Lalu pengintip ini pun menanyakan sebab pemuda itu menangis. Lalu pemuda itu menjawab:"Aku takut selepas aku melepaskan panahan yang pertama kepada musuhku, aku tidak dapat melepaskan panahan yang kedua". Pengintip itu bertanya lagi;"Kalau begitu, kenapa kamu melepaskan panah?". Pemuda itu menjawab:"Kalau aku tidak melepaskan panah ini, bagaimana dengan orang dibelakangku ini yang menjadi tanggungjawab aku untuk aku pertahankan mereka?".

Kemudian berlalu pergilah pengintip ini dan pulang kepada pangkuan pemimpin mereka lalu melaporkan:"Tahun ini, lebih baik jangan menyerang mereka kerana pemuda mereka tidak dapat kita tandingi".

Setelah beberapa tahun berlalu, pengintip itu pergi lagi mengintip kekuatan tentera Islam. Tembok benteng telah diperkukuhkan lagi dan lebih banyak teknologi-teknologi perang yang diletakkan untuk menghadapi musuh mereka. Hal ini telah menggentarkan pengintip itu. Tiba-tiba dia terserempak dengan seorang pemuda yang sedang menangis teresak-esak. Lalu pengintip ini bertanyakan sebab pemuda itu menangis. Pemuda itu menjawab:"Kekasihku telah pergi meninggalkan aku kerana aku miskin dan makan gaji dengan menjadi tentera". Pengintip ini bertanya lagi:"Kenapa kamu tidak mencari gadis lain sahaja untuk menjadi kekasihmu?". Pemuda itu menjawab:"Aku takut aku tidak dapat melupakan kekasihku ini. Apatah lagi aku takut jika aku gagal lagi dalam percintaan ini."

Akhirnya, terukir senyuman pada pengintip ini dan terus pulang ke pangkuan pemimpin perangnya dan melaporkan:"Tuan, kali ini, kita perlu serang habis-habisan dengan sepenuh kekuatan kerana mereka terlalu lemah walaupun mereka miliki senjata yang canggih". Lalu berlaku lagi peperangan sehinggalah tumpas kerajaan Islam Andalusia dalam peperangan tersebut.

Apakah kita akan biarkan pemuda kita seperti pemuda itu? Apa yang kita perlu buat sekarang?
Saya cadangkan..carilah sebanyak mungkin pemuda-pemuda yang ada disekeliling kita, ceritakanlah bahawa Islam itu tidak menghalang percintaan. Bahkan Islam mengajarkan kepada kita cara yang terbaik untuk cinta sesama Muslim. Kita juga diajar bahawa cinta yang paling agung adalah..cinta Illahi....

9 comments:

Rahman D said...

kenapa zaman aku dulu tak ada sarep...kalau lah ada....aku siap tanya lagi ...kalau buat betul2 tak leh ker...aku RELA hahhahahahahhahaha

gempak betul al-amin kawin olok2...aduh2......hebat...ust usman leh jadi kadi terus kan...

mas syarep said...

man..ikutkn hati..time tu..aku pun nk jugak..hahaha!!ust soleh ade..ust usman ade..terus jln jd kadi..muahaahahaha!!
tu la hikmahnyer aku xde time ko..klo x..ko dh kawen dh..xde nyer ko kt mesir nnti..hahaha..

Unknown said...

mrs mel....
hmmm..
yang psl bnt dok kat dpn tu..mmg da nmpk da yang die tu btol2 gedik..
malu sangat...
memang memalukan kaum hawa..
tapi x mengapa..itu boleh dijadikan pengajaran bg sesape yang bru nk berMULA..
tapi ana dgr byk cite pasl f1 kapel2 ni...smpi ade yang..mmm..
x mengapa..good work!

ijalceritera said...

bukankah abang sarep sudah naik jawatan; jadi pengurus makmal?

Nurfatmah Nabilah Kamarulzaman said...

haha, apapun doakan die untk xbuat lg., tp, klu nk ikutkan org yg kapel dgn org luar terselamatlah ye? humm.. malu sbb f3. malu sbb banat.. malu3..

terima kasih kerana post memberi banyak pengajaran~ :)

mas syarep said...

to shishi:
thnx..psl f1 dan f2 tu..tu kite kne maen peran dgn pantas la ye..

to Izz-ad-Din:
sape kata?bile mse ana naek pangkat?ana pun xtau?

to nurfatmah nabilah kamarulzaman:
malu tu kn fitrah manusia..tp jgn malu jd bnt f3 plak..sbb tu mmg hakikat..k?kne bangga pd kwn nti sbb dia dpt bg pengajaran kpd yg laen..hehe..amik positif la ye..

Unknown said...

sebentar ye....
nk tanyer...
mne pegi 2 org (azizi ngan amin) yang slalu komen mengomen tuh???
hehe..
nampaknye mereka kalah dgn saya..
hihi...
jup2..
tenx..

mas syarep said...

ya..mne ek?
hehe..
tahniah shishi!!!
anda menang kali ini!!!

tu ler..nta/nti xbce blog diorg..diorg dh start "puasa tenet"..hehe..

Khaizzz said...

perh.bace sparoh dan terlentok depan komputer nih???.huh..f1pn byk ke??.hmm,tk bleyh,tk bleyh nih.kne jihad nih.Seandainya mutarobbi patik,akan patik jalankan hukuman seperti surah an-nur m/s 1..