Saturday, June 6, 2009

Minggu paling banyak merantau????

Alhamdulillah, dapat juga diberi kesempatan untuk mengupdate blog setelah lama tidak menjenguknya dan juga telah sentiasa diperingatkan agar blog diperbaharui imannya kerana resam iman itu seperti lif, ada kalanya ia di atas, ada kalanya ia di bawah.

Sekali lagi ingin berkongsi pengalaman penatnya saya kali ini di minggu ini. Apabila minggu ini ramai orang berjumpa dengan saya di sekolah, ramai yang bertanya: "Eh?? Tak cuti ker?". Saya pasti akan memberi jawapan ini; "Ya, saya kan seorang Pembantu Makmal sahaja, bukannya seorang guru."

Tapi terubat hati bila ada beberapa ibubapa yang datang ke sekolah untuk membayar yuran, mereka masuk ke pejabat dengan satu sorakan yang menyedapkan hati kami yang bekerja di waktu para pelajar dan gurunya bercuti. Bunyi sorakan itu lebih kurang seperti ini; "Waaah!! Alhamdulillah saya dapat berjumpa dengan para pemurah!! Ketika orang lain bercuti, mereka ini bekerja!! Ya Allah!!".

Saya mula merantau sambil bertugas ketika membawa rombongan al-Amin ke Masjid KLIA pula pada 2-4 Jun 2009. Ada program realiti yang mampu mengegarkan dunia nanti. Inilah program yang dinanti-nantikan oleh ummah bagi melahirkan para murobbiyyun di dunia kini; Program Akademi Murobbi. Nantikan suatu transformasi pada para peserta kali ini. Tapi laporan penuh tentang program ini, tidak akan ditulis dalam penulisan blog saya kali ini. Nantikan perkongsian cerita program ini dalam slot "Review Akademi Murobbi". Paling menarik duduk bersama adik-adik peserta ini, dapat belajar buat pantun yang sangat menarik. Hahahahaha!!

Hari berikutnya pula, sambung kerja di sekolah, tapi tiba-tiba ada urusan rasmi di pejabat WAMY. Apa itu? boleh search terus pada internet ya. Hehe..Alhamdulillah dapat hadiah dan berborak dengan orang Arab Saudi. Seronok jugak lepak-lepak dengan orang Arab ni. Mereka cakap badan saya memang badan orang Arab yang ideal. Kalau pergi ke Arab, pasti ramai minah Arab cair. Fuh!!! Satu motivasi untuk mengekalkan bentuk badan sedia ada..Hahahaha!!

Hari berikutnya lagi, pergi ke Port Dickson pula dengan adik-adik F4 ni, Taqi, Syed Nabil & the geng. Mereka nak main Futsal di sana. Program "menghidupkan bola"?. Apalah Milo ni..lepas ni boleh buat buku "Ihya Karatul Qadami" (Menghidupkan Bola Sepak) menggantikan buku "Ihya 'Ulumuddin". Hahahaha!! Tapi memang sangat seronok dapat lihat kerenah mereka yang berbagai. Mandi laut, buat sampah, kacau budak, amik gambar pasir pantai. Hahahaha!! Teringat pula zaman "kecoh-kecoh" dulu. Terasa sangat seronok duduk dengan kawan-kawan. Tapi bila kawan-kawan dah tiada, pergi jauh, mulalah yang seronok dulu bersama dengan mereka hanyalah kenangan semata.

Dalam masa yang sama juga, saya pergi ke Majlis walimah kawan sekelas saya di Sekolah Menengah dahulu. Alhamdulillah, bertambah lagi keluarga Islam di Malaysia ini. Ramai kawan-kawan yang sebaya dengan saya dah berkahwin. Anda bila lagi? hehe..tu..erm..tunggulah sampai nampak tanda-tanda besarnya nanti. Hehehe..

Hari berikutnya, sekali lagi ke KLIA. Hehe. Aktiviti yang serba rahsia. Tapi, pergi KLIA lagi. Haritu Masjid KLIA, kini lapangan terbang itu sendiri yang menjadi tempat saya berkunjung ke sana nanti. Nak buat suprise kat orang di sana. Mungkin mengulangi lagi peristiwa menghantar "seseorang ke Mesir" dahulu. Hahahaha!!

Selepas itu, saya ada ke mana-mana lagi tak? Ntah lah.

Tapi bila fikir kembali, kenapa banyak sangat merantau, ayah selalu cakap; "Kalau banyak berjalan, nanti banyak tenaga digunakan, sama jugalah dengan kereta, minyaknya, tolnya". Boleh disimpulkan bahawa merantau dengan pengorbanan itu berkadar langsung dengan garis lurus. Hehehe..

Kita mampu kata "tak nak pergi-lah", tapi kita tak nyatakan. Kerana saya tahu, pasti setiap peristiwa itu ada pengajaran. Bahkan Allah pun suruh orang-orang beriman melata di seluruh pelusuk Bumi ini. Jadi, mengapa saya tidak mulakan dengan negara saya dahulu? Tapi bukankah Sarep dah pergi melata ke Indonesia dan Australia? Oh..hehe..ya betul. Mungkin kerana tahun ini tiada kesempatan untuk pergi ke seberang laut, maka cukuplah saya berjalan-jalan di Malaysia ni setakat ini. Hehe..

5 comments:

~al-Barq~ said...

teruskan dgn usaha anda ...... maintain ...... maintain ....... anda boleh!!! (menggenggam tgn ke udara)

Asif said...

ceh...azizi..anda pun sama..
jgn putus asa...
dah 'tercetus' dah tu...tarik je la mana2...ha ha

Azraai Ahmad said...

Bagi ana, minggu ni paling banyak MAKAN!

-Amin HaR- said...

Muslin Cloth....
hrm, kami bercuti kamu merantau..
kami bersekolah kamu memerah...keringat~~~
Semoga maintain...bak kata albarq, genggam tangan tumbuk udara!!!!(jgn terpelantin sudeyh)

mas syarep said...

time kasih..
ini jelah minggu ni..lpstu..ntah mcmane ntah..