Thursday, July 2, 2009

Kisah Cinta Mas Syarep

Pada suatu hari, tiba-tiba datang kepadaku seorang pemuda dari arah yang tidak diketahui, pemuda itu orang yang aku kenali, rambutnya hitam, pakaiannya kemas cuma dia agak keletihan. Dia bertanyakan kepadaku "Akhbirni 'anil hubb" (beritahu kepadaku tentang cinta).

Kataku kepadanya; "Cinta itu rezeki, andai seseorang telah didatangkan nikmat cinta kepadanya, maka dia juga peroleh rezeki itu. Tetapi aku tidak memaksudkan rezeki-rezeki yang lain juga adalah cinta. Dan cinta itu tidak pernah seorang pun di dunia ini memberikan tafsiran yang mampu memuaskan hati setiap insan. Masing-masing punya tafsirannya sendiri tentang cinta. Ada yang mengatakan cinta ini buta. Kerana cinta itu hadir tidak mengenal siapa. Ada pula yang mengatakan cinta itu umpama sambal belacan, baunya mungkin tidak menyenangkan, tapi bila dah merasai sambal tu terasa sangat sedap sampai mahu menambahnya lagi."

Pemuda itu bertanya:"Jadi, yang manakah definisi cinta yang lebih tepat?"
Kataku lagi;"Mungkin tidak dapat untuk aku berikan definisi yang tepat tapi mungkin aku dapat berikan tanda-tandanya."
Pemuda itu meminta lagi;"Khabarkan kepada aku tentang tanda-tandanya."
Aku berkata;"Apabila kamu sudah mula cenderung kepadanya,apabila kamu sudah mula ingin mengenalinya, kemudian kamu mula ingin mendekati dengannya, kemudian selepas berpisah sebentar dengannya, kamu akan mulai rindu padanya, kemudian kamu merasakan padanya itu adalah segala-galanya sehingga kamu sanggup lakukan apa sahaja deminya. Ketika itulah kamu akan mengisytiharkan cinta kamu itu. Bahkan kamu juga sanggup mati deminya. Maka itulah cinta tahap yang tertinggi padanya".

Pemuda itu bertanya pula:"Adakah kamu pernah bercinta?"
Jawabku:"Malah aku sedang bercinta pun"
Pemuda itu bertanya lagi:"Apakah perasaan kamu sekarang ini pada si dia?"
Aku menjawab lagi:"Sudah pasti ingin mati jika aku melepaskannya."
Pemuda itu bertanya:"Siapakah yang mampu membuatkan padamu sehingga kamu sanggup mati deminya?"

Aku tersenyum dengan soalan pemuda ini kerana sudah ku sangka pasti dia bertanya sedemikian. Aku meminta izin padanya untuk bercerita bagaimana aku mula jatuh cinta pada si dia itu sebelum aku menceritakan perihal yang dicintai aku itu. Maka dia bersetuju untuk mengambil masa mendengarkan kisah cintaku ini.

Aku memulakan kisahku:"Ketika aku masih kecil, aku benar-benar tidak menyedari tentang kehadirannya. Sedangkan aku selalu benar mengetahui tentangnya. Tetapi setiap kali aku menyedari tentangnya, aku seolah-olah tidak ambil kisah tentangnya. Sememangnya indah padanya, dihiasi nilai-nilai yang cantik padanya. Tapi seolah-olah aku menganggapnya tiada apa-apa. Sehinggalah peristiwa itu berlaku. Aku dikenalkan dirinya oleh seseorang yang rapat denganku. Rupa-rupanya, kawanku ini juga sangat kenal tentang dirinya."

Aku sambung lagi sambil tersenyum sebentar:"Ketika itu, aku mula cenderung padanya. Aku ingin lagi mengenalinya dengan selalu aku bertanya tentangnya pada kawan rapatku itu. Ketika itu aku rasa menyesal sebentar kerana selama ini aku selalu menghampirinya tetapi aku selalu tidak menghiraukannya. Kemudian aku mula ingin mendekati dengannya. Lama-kelamaan, dapat juga bersama dengannya. Rasa pilu dan rindu pasti akan terpancar jika aku berjauhan sebentar dengannya. Ouh rindunya, bukan kepalang, sentiasa berdoa agar aku tidak akan terlepas daripadanya. Aku juga mencari bagaimana cara-cara untuk aku melepaskan rinduku ini. Maka, selalulah aku berhubung sekurang-kurangnya, 5 kali sehari. Pagi, petang, siang dan malam, pasti aku cuba juga untuk menghubunginya."

Pemuda itu semakin takjub mendengar ceritaku ini. Malah mukanya berkerut ingin menanyakan sesuatu: "Waah!! Selalu contact, tapi tak pernah nampak pun. Dasyat juga cinta kamu ni, sedang saya tidak pernah nampak pun anda seolah-olah bercinta."

Aku menyambung lagi:"Sebenarnya, inilah cintaku. Tidak perlu menunjuk-nunjuk pada semua orang kerana nikmat cintaku itu, aku yang rasai. Kerana bagiku kini, dirinya adalah segala-galanya. Malah aku sanggup mati jika aku dipisahkan daripadanya. Andai aku masih dapat berkekalan dengannya, terasa hidupku ini penuh bermakna dan sangat teristimewa pada diriku ini. Aku tahu dia tidak pernah mengharapkan aku, tetapi akulah yang sangat-sangat bergantung harap padanya. Aku juga tahu bahawa orang lain mampu memilikinya, tapi aku sangat bersyukur kerana aku dapat bersamanya. Aku sungguh tidak menyangka dia tidak memilihku kerana paras rupaku yang tidak rupawan, tapi dia mengikat padaku kerana keikhlasanku. Andainya aku dipisahkan dengannya, samalah seperti aku berjalan tanpa jantungku yang berdegup."

Pemuda itu bertanya lagi:"Apakah perancangan kamu dengannya nanti?"
Aku menjawab:"Aku ingin bertemu dengan Tuhanku bersama-sama dengannya sebagai pembelaku dan kekal di kampung abadi dengannya dan juga orang-orang yang mengikutinya."
Pemuda itu semakin pelik lalu bertanya:"Maka siapakah dirinya itu sehingga kamu tetap membenarkan orang lain juga mengikutinya?"

Ketika itu, aku berdiri untuk membuka langkahku pergi menyambung kerjaku, lalu aku memandang pemuda itu dengan senyuman sambil menjawab:"Dia itu...adalah...dakwah. Ya..aku sedang bercinta dengan Dakwah".

Pemuda itu kebingungan melihat diriku menyorot langkah pergi darinya sambil berkata:"Bercinta dengan dakwah???Biar benar??". Pemuda itu menjerit kepadaku ketika aku sedang menyorot langkah:"Apa yang kamu dapat bila bercinta dengan Dakwah?"
Aku menjawab:"Kita tak nampak apa-apa pun..tak dapat apa-apa pun. Tapi segala janji Tuhanku dan Tuhanmu pasti akan berlaku." Pemuda itu bertanya lagi:"Apa kamu tidak bercinta dengan mana-mana manusiakah?". Jawabku dengan iringan secangkir senyuman:"Itu...erm...mungkin belum tiba masanya lagi..tapi insya Allah bila tiba masanya nanti sudah Allah takdirkan untuk temukanku dengan seseorang, maka tidak siapa pun dapat menangguh ketetapan Allah. Baiklah, jumpa lagi ya!! Assalamu'alaikum".

Sepoian angin menerbangkan dedaun yang berguguran melalui diantara pandangan mata kami. Banyak lagi daunan terus gugur mengiringi aku yang berlalu pergi dari perbualan itu. Aku memalingkan mukaku dengan seukir senyuman untuk terus memulakan langkahku dengan harapan agar pemuda itu memahami ceritaku itu. Cahaya mentari menyilaukan pandanganku sebentar, tapi aku tetap tersenyum dan meneruskan langkahku sehingga menjauh daripada pemuda itu.

7 comments:

~al-Barq~ said...
This comment has been removed by the author.
~al-Barq~ said...

'an ibnu Abu Kassim qola : dzata yaumin ...................................................................................... .......................................................................................

(rawahul ibnu Abu Kassim)

status: sohih

hahahahahhahahaha anda dah buat matan saya letak sanad ngn periwayat,

p/s: mengomen ngn rahsia tanpa diketahui ahli keluarga ........ salam ziarah untuk kali ini ..........

Awau said...

ketika sarep berkata-kata?
syukran atas tazkirah yg brmkna.
petanda-petanda semua dah lengkap,
cuma tunggu ketetapan Dia sahaja.salamat ya mas bercinta dengan Dakwah!

mas syarep said...

hehe..time kasih la ye sume..slmt bercinta kpd anda sume..

nahwanNur said...

Assalamu'alaikum syarif,

this one is really, really nice.

Barakallah tabarakallah.

Do'akan keberjayaan semua muslim dalam jalan dakwah sebagai salah satu tanggungjawab sementelah semua manusia itu di taklif sebagai khalifah.

Wallahu'alam

mas syarep said...

terima kasih kpd n.u.r

Abu Khalid said...

This post has been removed by the author.

Hehehe nta ni pandai wat kelakar la