Wednesday, February 4, 2009

Nak Sukan..Sukan laaa..TAPI..........

Satu fenomena baru yang menimbulkan permasalahan dari kalangan warga Al-Amin. Sememangnya semua orang tahu bahawa sekarang ini adalah musim sukan sekolah, maka masing-masing semuanya seronok dan bersemangat bermain dengan bersungguh-sungguh untuk memenangkan pasukan mereka dalam perlawanan.

TAPI..ada beberapa perkara yang kadang-kadang dilupakan oleh segelintir dari kita tentang perkara asas dan sangat penting.

Itulah ia tentang ikhtilat dan adab.

Kenapa saya menyatakan tentang ikhtilat? Biar saya membawa anda semua suatu contoh mudah yang bagi saya, TAPI ramai orang lain terlupa tentang ini. Bagaimana jika dataran itu, terdapat banat bermain di sebelah kanan dataran, kemudian banin pula bermain di sebelah kiri dataran, apa pandangan anda?

Ada yang berpandangan:
1) Laa..bukannya main sama-sama pun..
2) Terpaksa sebab takut tak sempat dan tiada tempat lagi untuk bermain.
3) Kami saling tak kacau pun, mereka nak main, main la. Kami main kawasan kami.

Memanglah tak main sama-sama, TAAAAPI main di tempat yang sama. Maka di situlah lebih mudah untuk datang fitnah di kalangan warga Al-Amin yang terlibat. Macam juga ayat Allah yang kata "jangan hampiri zina", bukannya "jangan berzina". Hal permasalahan ini sebenarnya mampu menghampiri. Seboleh-bolehnya untuk saya berbaik sangka dalam hal ini. TAAAAAPI tidak semua yang dapat berbuat demikian seperti saya. Saya juga risau kalau-kalau ada pula yang cuba mengambil kesempatan. Contohnya ambil kesempatan dengan bola ”terpergi” ke tempat banat. Maka berebut-rebut pula banin mendapatkannya. Hehe..memang fitrah manusia, TAAAAAAPI..inikah BI’AH SOLEHA kita?

Ada peristiwa yang lebih memeranjatkan saya, dalam suatu kelas, ada dua meja pingpong, satu meja pingpon banat main, yang satu lagi banin pula main di dalam satu kelas itu. Memanglah kelas itu terbuka luas dan tidak pula mereka berdua-duaan serta tidak juga bermain bersama-sama. TAPI macam-macam boleh jadi; contoh kalaulah tak pasal-pasal ada yang semangat sangat bermain sampai sanggup ambil bola walaupun dah pergi ke tempat banat. Ataupun kalau-kalau banat pula semangat smash bola tu sampai terangkat tudungnya. Bagaimana itu? Mungkin ia tidak terjadi, tetapi macam-macam boleh berlaku. Senang cerita, inikah yang boleh didapati di sebuah sekolah Islam???

Tentang adab pula, ingin ditujukan kepada yang terbabit. Nak bersorak untuk menyokong pasukan masing-masing, memang boleh. TAPI janganlah sampai berlebihan keadaannya. Contoh sekali lagi, banat menyokong banin bermain, janganlah sampai bersorak yang terlampau kuat, dan yang paling bahaya sekali; sehingga menyebut nama seseorang. Nasib baik hal ini tidak berlaku lagi di Al-Amin. Alhamdulillah masing-masing tahu sebenarnya tentang bab ikhtilat ini, dan jauh sekali untuk ana bersangka buruk kepada anda semua. Sekadar ingin mengingatkan.


Seterusnya teguran ini khusus untuk banin. Bersukan tu, tolonglah pakai pakaian yang elok. Mungkin benar semuanya menutup aurat dan tidak pula ada sebarang gambar-gambar yang tak elok pada baju anda. Cuma, pakaian anda yang agak kecil itu yang kurang elok. Ya mungkin memang benar saiz baju tersebut lebih anda selesa adalah sedemikian, TAAAAPI tubuh sasa anda itu pasti juga menjadi tumpuan. Kena pula kalau sudah berpeluh ataupun main ketika hujan turun, maka nampak pula apa yang boleh nampak. Bahaya tu..

Ana pernah terdengar ada orang(tau-tau jelah gendernya) sebut ”Weh..tengok badan si fulan tu......”. Sebaik ana berpaling melihat siapa yang bercakap demikian, mereka macam tergedik-gedik pula. Tidak sempat hendak menegur mereka sudah lari. Inikah BI’AH SOLEHA yang kita bina?

Kepada banin lagi, mungkin anda ingin selesa dalam bersukan, TAPI janganlah terlalu tinggi sangat anda menyingsingkan seluar anda sehingga hampir ke lutut. Bercover-cover la sikit ye..Kalau daripada jauh nampak macam pakai seluar pendek sahaja.

Akhir sekali, janganlah lupa untuk solat. Solat itulah juga yang sebenarnya membantu kita untuk mendapatkan keberkatan dalam beriadhah ni. Mungkin terlambat kerana terlajak, TAPI sebolehnya berusahalah untuk solat sebaik sahaja dengar azan.

ANDA BIJAK!!!!JAUHI ZINA!!!!

2 comments:

Awau said...

Allahukbar!
teguran yang sudah lama ingin diperkatakan,syukran
Alamin bijak,jauhi zina,
biah soleh solehah kita!

Abu Khalid said...

Ana pernah terdengar ada orang(tau-tau jelah gendernya) sebut ”Weh..tengok badan si fulan tu......”. Sebaik ana berpaling melihat siapa yang bercakap demikian, mereka macam tergedik-gedik pula. Tidak sempat hendak menegur mereka sudah lari. Inikah BI’AH SOLEHA yang kita bina?


Memang sengal...