Wednesday, February 25, 2009

Ingin berubah..tetapi menderita??

Semua orang ingin berubah. Berubah menjadi lebih baik dan lebih baik lagi. Membuang segala kenangan silam yang buruk sejauh mungkin seupaya mungkin. Tetapi terbit pula beberapa persoalan; Perubahan yang baik atau Perubahan yang tidak baik???

Semuanya pasti melalui penderitaan yang memedihkan. Cuba ingin menjadi terbaik, pasti melalui proses yang sangat panjang dan lama. Tidak mungkin perubahan itu boleh dilakukan dengan sekelip mata. Tidak mungkin perubahan boleh dikecapi dengan satu peristiwa sahaja. Tidak mungkin perubahan itu boleh digarap hanya dengan sepintas lalu sahaja.

Seseorang yang dahulunya dikatakan nakal, selalu melanggar peraturan, berkata kesat dan sebagainya, ingin berubah dan menjadi seseorang yang baik. Tidak sanggup lagi digelar sebagai "budak nakal". Maka dia berjumpa dan berbincang dengan orang-orang yang baik untuk cuba mendapatkan nasihat agar dia dapat berubah. Kemudian dia pula menyertai berbagai-bagai program agar dapat memotivasikan dirinya untuk terus istiqamah menjadi baik. Malangnya, tidak semua apa yang dilakukannya dapat memberi kepastian untuk dia berubah menjadi baik kerana dia terpaksa melalui berbagai faktor dan rintangan untuk mencapai hal itu. Kerana itulah melihat keberkesanan azamnya yang ingin menjadi baik, dia diuji oleh Tuhannya agar dia selayaknya mendapatkan ganjaran yang dijanjikan. Pada ujian itulah semuanya pasti ada hikmahnya. Dan hikmah pada perisitiwa itulah pula nikmat bagi mereka yang terseksa.


Rintangan seperti diejek, dipandang remeh, diperli dan sebagainya dari mulut-mulut kawan "seperjuangan"nya dahulu yang selalunya mengakibatkan kita mulai goyah, tidak yakin pada diri sendiri, futur, kecewa, dan seterusnya ingin pulang semula ke perjuangannya menjadi nakal dahulu. Hal seperti itu, biasalah. "Teman seperjuangan" yang lain tidak mahu melepaskan dirinya itu. Jika dia terlepas ke arah kebaikan, mereka juga mesti mengikuti jejak langkahnya tetapi mereka enggan atas nama perjuangan mereka itu; "Mengacau-bilaukan sekitar adalah Jalan Kami!!"


Hal ini telah Allah ungkapkan di dalam firmanNya:

"Allah pelindung (yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya." [al-Baqarah 2: 257]


Sememangnya mereka yang memperjuangkan Thaghut ini akan terus memenangkan perjuangan mereka. Mereka akan terus berusaha mencapainya sehingga kemenangan digarap mereka. Tetapi mereka tetap akan kalah dan berputus asa untuk mengeluarkan kita daripada jalan kebaikkan. Kerana Allah sudah memberi jaminan dalam firmanNya:


"..pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu.." [al-Maidah 5: 3]


Jadi, teruslah thabbat (tetap) dalam jalan perubahan ini. Kerana pengakhirannya sangat indah. Jika kita lihat mualaf yang baru sahaja menganuti agama Islam. Pasti dia tidak lagi melakukan kekufurannya dahulu. Maka perubahan seperti inilah yang diperlukan pada setiap individu yang mahukan perubahan baik dalam dirinya. Hanya perubahan seperti ini sahaja yang pasti berjaya dan mendapat kemenangan yang besar.!!


Ada juga yang menjanjikan perubahan setelah mendapat kekuasaan sedangkan dia bukanlah yang paling berkuasa. Tanpa kepastian dan ketetapan dari Yang Maha Berkuasa, pasti dia tidak dapat berbuat apa-apa. Apakah kata-kata manis yang menjanjikan perubahan perlu diambil? Selalu kita dapat melihat perisitiwa ini seperti di dalam kempen-kempen pilihanraya, sedang dia tidak sedikit pun memastikan tentang hal itu. Dia menjanjikan kepada seluruh umat Islam bahawa tidak akan ada lagi jurang di antara umat Islam serta masyarakat antarabangsa. Dia menjanjikan untuk memulihkan sistem ekonomi. Dia menjanjikan bermacam-macam. Tapi sedar atau tidak, itu hanya janji, di mana pula perubahan???


Proses perubahan secara menyeluruh hanyalah dapat dicapai dengan satu proses yang sangat panjang. Pilihanraya atau mendapat kekuasaan, hanyalah alat untuk perubahan. Tetapi alat ini sedikit pun tidak dapat memberikan apa-apa perubahan. Contohnya jika kita ingin makan, diberi pinggan, bukankah ia lebih mudah untuk makan daripada makan ditadah atas tapak tangan?


Perubahan tidak akan menjadi sekiranya kita hanya mengharapkan pada alat semata-mata. Tetapi perubahan itulah yang perlu diterapkan pada jiwa-jiwa yang inginkan perubahan. Bukan "tengoklah dulu baru buat". Mereka yang hanyut akan terus seronok dibawa arus yang menipu lagi merosakkan. Seperti orang yang mandi disungai, mereka rasa seronok dibawa arus ketika mandi, seolah-olah bergerak tanpa menggunakan sebarang daya. Tapi mereka lupa bahaya penghujung arus sungai yang deras itu yang mungkin mereka boleh jatuh dari air terjun yang merbahaya.


Ingin menyelamatkan orang yang dihanyut arus ini perlukan alat yang panjang agar mangsa dapat menggarapnya, serta menariknya dengan usaha dan daya yang sangat kuat agar dia terselamat dari arus itu. Jadi bagaimana pula kita ini yang berada di tepian sungai yang ingin menyelamatkan mereka? Sudah cukupkah tenaga kita? Bagaimana alat yang ingin digunakan nanti? Kita hanya melihat mereka yang hanyut dan terus mengeluh. Tapi tidak inginkah kita ingin menyelamatkan mereka?


Memang payah jika kita ingin menyelamatkan mereka. Mungkin juga kita akan menjadi mangsa dan terus hanyut. Perubahan yang dilakukan sedikit demi sedikit itu adalah usaha dan keringat kita. Biarlah kita penat dengan semua itu, terseksa bermujahadah (bersungguh-sungguh) kerana ingin menempuh jalan perubahan ini, menemui kemenangan, itulah yang akan menjadi saksi apabila dihisab nanti. Jalan menuju perubahan ini, Allah sudah tunjukkan kepada kita, di dalam al-Quran dan juga Sunnah Rasulullah s.a.w. itu sendiri. Cuma kita rajin untuk melakukan anjakan paradigma menggunakan cara ini atau hanya terus mengeluh dan menyesali.


Ayoh kita memilih untuk PERUBAHAN DIRI!!!!!
PERUBAHAN yang lebih BAIK dari yang silam!!!
BERUBAH DIRI kita, kemudian PERUBAHAN pada yang lain!!!!
Bersama-sama saling BERUBAH pada jalan KEBAIKKAN dan KESABARAN!!!!

4 comments:

Karim V said...

alhamdullilah..
sgt jelas penerangan yg dberikan.
insya Allah sm2 kt aplikasikan..

terima kasih

hasifzizan said...

wah.... tnks2!!! tazkirah buat diri ana jugak....

tnks yer... menarik post ni...

mas syarep said...

bekalan utk ntum mengisi time kusus kepimpinan nnti..cewah..

Awau said...

perubahan?
bisa aja manusia beriman
mahu ke arah lebih baik :)
bimbang tenaganya belum cukup ampuh
utk menarik orang :(
tapi harus dicoba :)