Tuesday, February 3, 2009

Al-Amin Memanggilmu..!!!

Labaika ya madrasatina!!!
Labaika ya madrasatina!!!
Labaika ya madrasatina bi dimaa-ana wa arwahina!!!

Apakah halnya yang sudah terjadi sehingga bencana ini menimpamu wahai Al-Amin?
Pastilah disebaliknya terdapat hikmah kerana berlakunya bencana ini.

Al-Amin tenggelam di dalam banjir besar akibat hujan lebat pada petang 3hb Februari 2009. Ketika itu warga Al-Amin melakukan aktiviti rutin seharian. Tidak pernah pula dijangkakan bahawa ia akan menghadapi suatu keadaan yang getir. Sungguh hal ini hanyalah Allah yang lebih mengetahui.

Petanda hujan itu semakin sejelas, warga Al-Amin yang sudah tiba masanya hendak pulang sudah mula merancang perjalanan untuk pulang ke rumah masing-masing. Ada pula yang mengeluh kerana bimbang tidak dapat bermain permainan sukan yang telah dijadualkan petang itu. Ada pula yang bersahaja dan tidak mengendahkan apa-apa dengan petunjuk yang jelas itu.

Maka hujan pun mulai turun dengan lebatnya ketika segelintir orang sedang bermain bola tampar di dataran, sebahagian yang lain pula ada yang sudah pulang ke rumah. Ketika itu berlaku peristiwa yang menggemparkan.

Bumi Al-Amin sekali lagi dilanda bah besar menenggelamkan mangsanya seperti semut dan haiwan-haiwan kecil yang melata di sana. Peristiwa seperti ini pernah terjadi pada penghujung tahun 1999 sehingga memaksa kerahan tenaga untuk memunggah barang penting seperti komputer di pejabat dan lain-lain untuk diselamatkan. Cuma pada kali ini, tidaklah lebih dasyat dari apa yang berlaku pada peristiwa yang lepas kerana pihak berwajib sempat mencegah kemelaratan bencana ini.

Dengan kuasa Allah, kejadian ini mengambil masa yang sangat ringkas sehingga mampu menyebabkan banjir yang dasyat ini. Bimbang jikalau peristiwa yang buruk berulang lagi, pihak yang berwajib itu segera mencari punca yang dapat membantu menyelesaikan peristiwa ini serta berusaha sedaya mungkin agar dapat mencegah kebahayaan yang bakal menimpa warga Al-Amin ini. Alhamdulillah, Allah membantu mereka kerana telah ditemui oleh mereka akan punca yang menyebabkan bencana ini.

Benarlah seperti apa yang dirakamkan di dalam al-Quran bahawa tangan-tangan manusialah yang menyebabkan mereka menanggung bencana terhadap mereka. Semua ini adalah disebabkan kesalahan warga Al-Amin sendiri kerana menyebabkan saluran utama perparitan tersumbat.

”Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu Dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang Yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak mengetahuinya". [al-Baqarah: 30]


Sungguh nyata punca tersumbatnya parit utama itu adalah disebabkan pembuangan sampah yang melampau sehingga menyebabkan saliran air tidak dapat mengalir dengan lancar, kerana itulah menjadi punca banjir kali ini. Maka pihak berwajib dengan segera menyelesaikan hal ini sehinggalah terpaksa meredah hujan yang turun serta terpaksa turun ke parit utama untuk mengeluarkan sampah-sampah yang menyumbatkan parit itu.


Terima kasih diucapkan kepada Mohd Fahrulradzi bin Bukhari kerana telah banyak membantu pihak berwajib melaksanakan tugas-tugasnya. Sungguh beliau meninggalkan sedikit jasa sebelum beliau berangkat jauh menimba ilmu serta pengalaman yang lebih baik di Pengkalan Chepa nanti. Minta maaf juga diucapkan kepada beliau kerana gambar aksinya berkhidmat, tidak dapat diambil. Sekali lagi bukti bahawa makmal prihatin dan sentiasa menjaga kebajikan warga Al-Amin.

Wahai Para Pemuda Pemudi Al-Amin!!

Sedarlah bahawa hikmah yang Allah timpakan mehnah ini kepada kita untuk memberi pengajaran kepada kita tentang kesilapan dan kesalahan kita yang telah kita lakukan selama ini. Membuang sampah merata-rata dan sedikit pun tidak mengambil berat akan sampah-sampah yang menyakitkan mata di sekeliling kita. Di manakah bi'ah soleha yang kita bina selama ini? Adakah ini budaya kita?

Hikmah yang susah untuk diperolehi ini telah ditunjukkan, maka ambil-lah ia sepertimana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w.:
"Hikmah itu barang kehilangan orang Islam, di mana saja beliau menemuinya, ialah yang lebih berhak menerimanya." H.R. Muslim

Sesungguhnya setiap sampah-sampah yang ada disekeliling itu sangat menyakitkan mata, maka ia juga boleh diistinbatkan dengan “perkara yang menjadi rintangan di jalanan” dalam suatu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setiap anggota badan dari manusia wajib atasnya bersedekah, tiap hari apabila terbit matahari; engkau damaikan antara dua orang (yang berselisih) itu sedekah, dan menolong orang yang berkenaan dengan kenderaannya, engkau mengangkatnya atau mengangkat barang-barangnya ke atas tunggangannya itu adalah sedekah. Dan kata-kata yang baik itu adalah sedekah, dan setiap langkah kakimu untuk solat juga adalah sedekah. Dan menyingkirkan sesuatu rintangan dari jalan juga adalah sedekah." H.R. Bukhari & Muslim

Sesungguhnya setiap sampah yang anda kutip itu punya pahala dan ganjaran yang Allah berikan kepada kita nanti, sehinggalah setiap sampah yang dikutip itu menjadi saksi kepada kita di hadapan Allah dan mengatakan kepada Allah: “Ya Allah, sungguh hamba-Mu ini telah menempatkan aku pada tempat yang seharusnya iaitu di dalam tong sampah. Maka letakkanlah hamba-Mu ini bersama-sama dengan orang-orang yang adil dan layaklah baginya mendapat syafaat kekasih-Mu ya Allah.”

Maka apa lagi yang harus kita tunggukan untuk menghadapi masalah ini? Saya berpesan kepada diri saya serta para pembaca sekalian terutamanya para warga Al-Amin agar bersama-sama kita menentang nafsu yang membiarkan hal ini terus terjadi. Tanamkanlah tekad wahai warga Al-Amin agar kita semua tidak merasa segan untuk membuang sampah ke dalam tong sampah serta tidak juga segan silu untuk mengutip mana-mana sampah yang bersepah merata-rata di sekeliling kita!!

Saya tidak menyeru kepada anda semua agar memboikot barang-barang yang menyebabkan kepada pembuangan sampah yang bersepah-sepah ini kerana ia adalah sebahagian daripada fitrah manusia untuk makan, tetapi saya menyeru kepada anda semua agar bertanggungjawablah terhadap sebarang pembelian makanan itu seterusnya menguruskan pembuangan sampah secara berkesan. Janganlah hanya diserahkan kepada para petugas kebersihan untuk menyapu dan mengutip sebarang sampah yang bertebaran itu, tetapi biarlah kita sendiri yang menugaskan diri kita untuk tanggungjawab yang besar ini.

Jika ada yang membuang sampah merata-rata, maka tegurlah dia kerana perbuatan ini juga menyumbang kepada kemungkaran kerana menambahkan halangan-halangan di jalanan serta menjadi orang yang dicintai oleh para syaitan. Daripada bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, ubahlah ia dengan tangan, jika tidak mampu, maka ubahlah dengan lisan, jika tidak mampu, ubahlah dengan hati. Sesungguhnya ia selemah-lemah iman.” H.R. Muslim

Seandainya anda tidak memilih jalan perjuangan mudah ini, maka sungguhlah anda bukan dari kalangan kami yang memilih tanggungjawab yang asing ini. Bagi kami, biarlah ia memenatkan dan kami tidak sedikit pun akan henti berjuang. Nafas kami menderu menyahut seruan ini!! Jantung kami berdetak kencang mendengar seruan ini!!! Sendi-sendi kami merasa ringan untuk beraksi!!!! Inilah kami dengan jalan yang kami pilih hanyalah semata-mata untuk melakukan kebajikan mencari redho Allah s.w.t.!!!!!

Al-Amin adalah amanah kita untuk kita ‘imarahkan. Maka belalah setiap alam semula jadi di dalamnya agar terus indah sehingga ke generasi yang akan datang. Bersama kita menjaga kebajikan kita untuk kesejahteraan bersama. Pada sekolah kita ini, terdapat sungai yang mengalir berhampiran dengannya. Tanamkanlah cita-cita untuk kita ke Kampung Abadi dengan tanda-tanda kekuasaan Allah ini yang mengungkapkan indahnya syurga itu. Sekolah kita Syurga kita...

6 comments:

Karim V said...

Slm,

sarep,gamba nta dkt air yg mencurah2
tu(dlm longkang) mcm dkt telaga zam2
la plak.

btw,takziah wat mangsa2 banjir.
nnt adun akan turun pdg utk lwt,bantu kuarge mendiang..hehe

-.rashid.- said...

heh, rugi betol x dpt bersame2 menolong mangsa2

Unknown said...

pemimpin sekolah tengah belajar kot time tu. tak dapat bersama skuad penyelamat ni. takpe, next time cuba lagi.

mas syarep said...

karim v -> hehe..tu ar..sepak2 skit kt longkang tu..mencurah2 air memancut..hahahaha!!

.-rashid-. -> tak mengapa wahai pucuk pimpinan tertinggi. Biarlah tugasmu di dewan selesa itu diselesaikan..kami pacal yang hina disisi Allah ini yang buat kerja2 ini..

amirularif -> time tu..sumenyer sibuk dgn urusan masing2..so klo bkn kita..sape lagi kn?

bersama kita membuat kebajikan krn Allah Taala [2:177]

Anonymous said...

macam wakil rakyat turun padang.teruskan baktimu di al-amin.

Awau said...

Apakah?
Kiranya ada pihak yang bertelagah nak betulkan longkang itu?
Pihak sekolah atau pelajar yg perlu dipersalahkan?
Datang seorang pembantu makmal pada penjuru tandas
"Oh itu dia orang yang boleh dipercayai!"
Lalu disarankan agar dibuat gotong royong pelajar dan pihak atasan
Tamat
:)