Wednesday, February 25, 2009

Ayat-ayat Makan!!??

Setiap kali diberi peluang kali kedua untuk membaiki kesilapan lalu, pasti kita akan lakukan dengan bersungguh-sungguh. Kita akan membetulkan yang mana tersilap agar kita mendapat yang terbaik dari usaha kita.

Ketika hendak makan pun, kita masih lagi bercakap sehinggalah tersedak, malah yang lebih dasyat, gelak terbahak-bahak ketika makan. Apabila tersedak, mulalah kita cuba hendak menginsafi kesilapan kita sebelum ini. Ketika itu, seolah-olah nyawa sudah dihujung halkum. Ketika itulah sebenarnya Maha Pemilik jiwa ini mampu menarik nyawa hamba-hambaNya, tetapi Allah memberi peluang kepada kita untuk terus hidup dan menikmati makanan yang sedang dimakannya.

Lihatlah betapa Maha Pemurah Allah itu. Sudah diberinya makanan, diambil rezeki itu oleh manusia dengan cara yang menzalimi diri sendiri, tapi Allah masih lagi memberikan peluang untuk kita terus hidup. Maka sebenarnya peluang itu sentiasa ada di mana-mana. Bukanlah menjadi penghujung kehidupan kita sekiranya kita telah melakukan sesuatu kelemahan, bahkan kita juga mampu untuk membaikinya semula.

Makanan yang tersedak itu kita tetap menelannya walaupun ia hampir-hampir membunuh kita. Membiarkan ia sebati dengan diri kita menjadi darah daging kita. Membiarkan ia dihadam di dalam tubuh kita. Bukankah kita sangat geram dan marah pada sesiapa yang menyakiti kita? Tetapi mengapa hal ini terjadi?

Begitu jugalah wahai saudaraku sekalian dengan halnya kita apabila menghadapi berbagai masalah. Kita sepatutnya akan terus melalui dan mengharungi masalah-masalah tersebut dengan diri kita sama ada kita bersedia atau tidak. Tetapi pada hari ini, begitu ramai yang cuba untuk melarikan diri dari masalah yang sepatutnya mereka hadapi. Mengapa? Tidak sedap? atau tidak larat lagi?

Kalaulah di dalam novel Ayat-ayat Cinta itu ada mengisahkan bahawa dia berpeluang untuk...untuk apa yaa???erm..untuk membetulkan kesilapannya sebelum ini. Isterinya yang sah pula memberikan peluang sebegitu. Perkataan "Kahwinilah dia!" dari mulut isteri yang sah kepada kita, boleh bayangkah anda? Peluang seperti itu bukannya seringkali diperolehi, maka begitulah juga dengan hidup ini. Kita sering kali dengar apabila kita buat silap perkataan "Lepas ni jangan buat lagi". Tapi perkataan itu tidak pernah kita rasakan ia adalah peluang untuk kita.

Pasti akan ada hikmahnya setiap kali berlaku kesilapan-kesilapan itu. Walaupun ia berulang-kali dan kerap kali, kerana itu menunjukkan bahawa kita hanya mengharungi masalah atau kesilapan itu sahaja, tetapi tidak menyelesaikan masalah itu.

Saudaraku sekalian, setiap kali kita diberi peluang, maka penuhilah setiap peluang itu sebaik-baiknya. Menggunakan nikmat Allah itu sebaiknya adalah Ibadah. Dapat kereta, pandu kereta itu untuk beribadah. Dapat buku, baca untuk tambahkan ilmu. Dapat kekuasaan, laksanakan amanah yang diberikan dengan berhati-hati dan cemerlang. Dapat bernafaz, sentiasalah bersyukur dan bertaubat kepada Allah.

Bagaimana hendak menyelesaikan masalah?

Setiap permasalahan itu pasti ada penyelesaiannya. Apakah penyelesaiannya? Sudah pastilah dengan penyelesaian universal, iaitu Islam. Sungguh al-Islam huwal Hal!! Islam itu adalah penyelesaian. Kerana apa? Kerana segala permasalahan pada zaman jahiliyah sudah diselesaikan oleh Islam yang diutus melalui Rasulullah s.a.w.. Jadi sama ada kita kembali kepada Islam untuk menyelesaikan masalah persekitaran kita atau tidak.

Bagaimana tindakan pula adalah persoalan kedua. Tindakan kita terhadap permasalahan itulah yang seharusnya diukur. Adakah membiarkan kita terus ditimpa dengan berbagai masalah baru kita mahu selesaikan? atau kita terus bertindak?

Diungkapkan lagi tentang perihal makan, jika kita terus bercakap ketika makan sehinggalah makanan yang tersekat di tekak kita akibat perbuatan kita yang bercakap ketika makan itu. Kita terus tersedak. Tersedak itulah yang membantu kita untuk selamat daripada makanan yang tersekat itu menyekat saluran pernafasan di bahagain epiglotis (bahagian yang membezakan di antara salur makan dan juga salur pernafasan). Setiap kali tersedak itu adalah usaha untuk menolak makanan yang tersekat itu masuk ke saluran makanan semula.

Subhanallah!! Itulah sunnatullah!! Betapa Allah menjadikan setiap yang ciptaan-Nya itu tidak sia-sia. Lihatlah contoh itu.! Betapa Allah ingin menjaga dan membetulkan kesilapan itu dengan tindakan yang secepat mungkin. Bayangkanlah wahai saudaraku sekalian, sekiranya setiap kali kita tercekik ketika makan, Allah menangguhkan orang itu daripada tersedak.

Pasti orang itu akan mati akibat tidak dapat bernafas lagi. Seperti Khalifah Malik Sulaiman, iaitu pemimpin Umayyah yang hanya memerintah selama 3 hari sahaja kemudian digantikan oleh Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Pada hari ketiga pemerintahan Malik Sulaiman, beliau mati akibat tercekik makan buah anggur.

Jadi, bagaimana dengan kita terhadap masalah-masalah di sekitar kita?

Bagaimana kita memenuhi peluang-peluang yang telah diberikan kepada kita?

4 comments:

Fera said...

salam~ wah.. sungguh bernas ayat-ayat makan ini- baru 3 hari perintah dah tercekik? masyaallah.. rasanya tak nak tergelak2 lagi masa makan.

mas syarep said...

tu ar..kalo nk tau ape nape jd mcmtu..better cari sendiri ar kisah tu dlm sirah pemerintahan kerajaan Umayyah..cari org sblm Umar bin Abdul Aziz..haa..tu la org nyer..sbb nme tu ana xpasti juga dia adalah Malik Sulaiman..

Awau said...

Ayat-ayat makan?hmm..
bnyk ibrah dapat dijadikan
bekalan permusafiran insya allah :)
muhasabah dan koreksi diri..
sesungguhnya keputusan dan tindakan
adalah dengan mnyerahkan kpd allah
setelah berusaha,berfikir dan yg plg penting al-istikharah dlm membuat pilihan dan menghadapi mas'alah
syukran ya akhi :)
liaanna alaan fi ttariq alfityan

Azraai Ahmad said...

"Maka hendaklah manusia melihat kepada makanannya." ('Abasa:24)