Wednesday, February 18, 2009

Kembara Malam ke Meru

Salaam Makmal..hehe..

Kali ini, mungkin nak berkongsi pengalaman yang menarik dilalui oleh penulis pada malam semalam. Satu pengalaman yang sangat dikenang dan akan terus diingat. Tapi mungkin tidak sesiapa yang memahami kami.

Kembara malam semalam menyelamatkan kereta seorang teman yang retak seribu tingkap depan pada keretanya. Saya bersama teman seperjuangan terus menerjah apabila dimaklumkan oleh si mangsa. Maka dilakukan perbincangan dengan segera untuk mendapatkan keputusan yang cepat. Akhirnya dibuat keputusan untuk menghantar kereta tersebut ke bengkel daripada dipecahkan semuanya.

Ketika melihat si mangsa, mukanya yang berpeluh-peluh kepanasan serta dalam kerisauan ditimpa kesusahan. Memang kasihan pada beliau, jadi kami seusaha mungkin untuk membantunya. Alhamdulillah selamat dihantar keretanya ke bengkel yang dipercayai. Kemudian beliau meminta dihantar ke rumahnya di Meru. Kami terus membawanya pulang.

Maka bermulalah pelbagai kisah di dalam perjalanan ini. Daripada isu-isu peribadi kemudian isu-isu dakwah sehinggalah mengenang memori silam ketika zaman al-Arqam dahulu. Juga bergelak-tawa dengan lawak masing-masing dikeluarkan setiap seorang yang menaiki keretaku.

Menariknya mereka ini, tidak pernah lekang daripada setiap kata-kata mereka dikaitkan dengan dakwah, Fuh!! Sememangnya sentiasa memberi peringatan kepada ku tentang dakwah. Antara point-pointnya, jangan doktrin pada individu dalam dakwah, jangan terburu-buru dalam dakwah, kurangkan kerja kolektif kalau ia membantutkan kita kepada kerja dakwah kita dan kerja kita di tempat kerja, keseronokkan derita dalam berdakwah dan banyak lagi. Juga dibincangkan tentang permasalahan-permasalahan yang berlaku di sekeliling kami, antaranya ramai orang memilih nasyid lebih daripada al-Quran, tempias fitnah itu tidak mengenal mangsa dan sebagainya.

Kemudian, di dalam kereta ku terdendang lagu-lagu kenangan Nadamurni, terus kami terkenang zaman kami hidup ketika al-Arqam masih hidup. Kami nyanyikan hampir ke semua nasyid-nasyid Nadamurni mahupun The Zikr (corus je..sbb yg lain xingat) kemudian terkenang siapa penasyidnya juga tempat persembahan, bagaimana cara persembahannya. hehe. Semua nasyid yang tidak dirakam semula, semuanya terkeluar dari mulut kami. Kami juga berpendapat, jika nasyid-nasyid tersebut dirakam semula, sememangnya jelas ingin menghidupkan semula Jemaah al-Arqam itu. Tapi kami juga tidak menyangka bahawa nasyid-nasyid "bahaya" itu ketika dialbumkan seolah-olah seperti tiada apa yang berlaku walaupun jelas tampak ke"bahaya"annya. Kini, jika sebut "Fata at-Tamimi, pemuda Bani Tamim, Abuya, Sohibuz Zaman" pasti akan dikenalpasti sebagai "usaha-usaha hendak menghidupkan semula ajaran al-Arqam"..

Ketika tiba di rumah si mangsa di Meru, Klang, tiba-tiba saya teringat kembali wajahnya si mangsa tersebut ketika ditemui dalam kegelisahan tadi. Tapi selepas seperjalanan kami, melihat mukanya sangat ceria dan hilang segala kerisauanya itu. Mungkinkah kami bergelak-tawa itu dapat mengubat segala kerunsingannya? Tapi bila difikir kembali, si mangsalah yang memulakan dahulu gelak-tawa ini.

Ketika saya memandu dalam perjalanan pulang ke rumah, tiba-tiba teringat ayat Allahu berbunyi "inna ma'al u'sri yusro" surah an-nasyroh ayat 6. "Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan". Bahawa sesungguhnya Allah telah menjamin setiap hamba-Nya bahawa kesukaran yang kita hadapi kelak, pasti akan ada yang mengiringi kesukaran tersebut dengan kesenangan.

Samalah juga ayat Allah berbunyi "wa may yattaqillaha yaj'al-lahu makhraja". Surah at-Tholaq ayat 6. "Barangsiapa yang bertaqwa, Allah akan berikan jalan keluar baginya". Suatu lagi jaminan Allah bahawa pasti ada penyelesaian bagi sesuatu masalah. Cuma kadang-kadang kita sahaja yang kurang yakin tentangnya.

Saya juga teringat kata-kata si mangsa sebelum ini; "Sabor jelah, bende-bende susah ni mesti ade punye..senyum jer hadapi bende-bende susah tu.." Mari kita cuba..hehe

Maha Suci Engkau ya Allah yang memberi kami peluang berjalan pada malam hari dari Keramat ke Meru.

5 comments:

Unknown said...

dari Keramat ke Meru dgn Produa Myvi MSG (no dia tak ingat). berkilat2, bergear auto. amboi :D

thaaqhib said...

erm..meru. 6 tahun ulang alik~

Sejarah2u said...

Salam ziarah mas syarep.
Terkenang peristiwa dialog di bawah..bila mana enta meminta pandangan samada nak menjadi seorang doktor/ahli farmasi atau seorang pakar sejarah..jawapan yang diberi ialah..jadilah seorang doktor yang juga arif sejarah.

p/s: Bila ler dapat rasa naik kereta Myvi berkilat n bersinar enta ni.

Salam sejarah ;p

mas syarep said...

amirularif -> 2844

thaaqib -> dh situ tmpt nta menimba ilmu..mmg la 6thn ulang alik akhi..hehe

mujahid islah -> hehe..hiwar yg agak lme dahulu..kini..ana menjadi..pembantu makmal yg juga tahu sejarah..xde la arif sgt..hehe..bole je rse naik tu..meh ler singgah ke bilik di ufuk timur skola ni..bole minum2..lpstu bole jln2..hehe

Awau said...

Hanya terlafaz
"Subhanallah"