Thursday, February 5, 2009

Antara Cita-cita dan Kerjaya

Semua orang pasti memiliki cita-cita mereka sendiri. Apabila ditanya, pasti menjawab dengan pasti dan bangga bahawa ia akan menjadi doktor, arkitek, akauntan, jurutera dan sebagainya. Bukankah itu semuanya adalah kerjaya? Adakah benar kerjaya itu adalah cita-cita?

Mari kita lihat beberapa perbualan yang mengimbas semula kenangan kita apabila ditanya tentang cita-cita atau kerjaya.

Ketika Darjah Satu.

Cikgu: Same’on, dah besar nanti nak jadi apa?
Same’on: Nak jadi doktor cikgu!!
Cikgu: Kenapa nak jadi doktor, Same’on?
Same’on: Sebab mak saya suruh cikgu.

Selepas sahaja mendapat keputusan UPSR.

Same’on: Alhamdulillah, sains dapat A!!!
Cikgu A: Alhamdulillah, tahniah Same’on!! Jadi bagaimana selepas ini?
Same’on: Saya nak masuk Sekolah Sains cikgu!! Nanti boleh saya jadi doktor.
Cikgu A: Mesti pergi Sekolah Sains ker?
Same’on: Entahlah, bapak saya cakap macam tu.

Sebelum hendak menduduki Peperiksaan PMR.

Samad: Me’on, kau ni asyik tengok buku sains je, Sejarah, BM, BA..dah corver?
Same’on: Takpe, nak jadi doktor tak tengok benda tu pun.
Samad: Fuh!! Betul ker? Kalau macam tu, tak payah baca ar yang lain.
Same’on: Medic belajar dalam English apa, mana ade pasal parlimen kat dalam medic nanti.

Ketika Tingkatan Empat.

Same’on: Sam, macam result ko?
Samad: Takde harapan aku nak jadi doktor dgn result mcmni
Same’on: Ko tak leh putus asa, bile dah Tingkatan 4 ni, kita dah ada tujuan kita, takkan nak jadi orang makan gaji je..
Samad: Yelah, aku tak macam ko, pandai. Aku tak kisah la jadi apa, asalkan hidup.

Selepas mendapat keputusan SPM.

Same’on: Alhamdulillah, dengan result ni, bolehlah aku teruskan cita-cita aku.
Samad: Tahniah ar Me’on dengan result ko ni. So lepas ni jadi doktor ar?
Same’on: Eh!!Mestilah, itu kan cita-cita aku. Aku nak kalahkan kakak aku. Ingat dia sorang je ker yang boleh jadi doktor. Ko plak Sam, nak jadi apa lepas ni?
Samad: Aku rasa, nak jadi cikgu la. Nak hasilkan orang-orang yang lebih hebat daripada kita ni.
Same’on: Fuh!!Bagus tu.
Cikgu B: Kamu nak jadi guru, Sam?
Samad: Ya cikgu. Kerana cikgulah yang memujuk saya untuk terus berusaha. Jadi saya nak jadi macam cikgu juga. Nak pujuk orang yang macam saya pada generasi akan datang supaya tak putus asa lagi.
Cikgu B: Alhamdulillah. Saya bantu kamu mana yang saya mampu sahaja.

Di Institut Pengajian Tinggi.

Same’on: (Fuh!!Ramainya yang pandai-pandai ni. Aku tak boleh kalah.) ~ dalam hati
Syajahan: Same’on, ko ni tak boring ker asyik mentelaah buku medic ni jer. Apa yang seronok sangat.
Same’on: Hish. Nanti kalau fail kat test nanti macamana? Ko tak nak study ker?
Syajahan: Aku dah malas nak tengok tulisan-tulisan tu lagi. Buat apa nak susah-susah jadi doktor ni. Baik aku jadi model jer. Maybe tak boleh berlakon atau nyanyi, tapi nasib baik muka ni ada rupa.
Same’on: Takkan ko kalah sebab tu jer. Abis tu kenapa ko amik bidang ni. Penat-penat ko belajar kat SPM, tapi ko nak kalah sekarang?
Syajahan: Dulu aku memang nak jadi doktor. Sebab nanti jadi doktor, hidup senang sikit. Aku nak tolong famili aku. Tapi kalau dah macamni punya susah, dengan dah ada cara senang untuk hidup senang. Baik aku pegi amik yang senang je. Kau nak jadi doktor sangat kenapa pula?
Same’on: Suka hati kau lah Jah. Aku nak jadi doktor sebab aku nak tolong orang lain nanti. Nak tolong orang yang sakit nanti.
Syajahan: Tolong orang sakit, doktor je ker? Apa Kadet Pertahanan Awam pun boleh ar!!Lantak ar. Ko nak sangat. Silakan. I’m quit!!!

Ketika praktikal di sebuah Hospital.

Same’on bermonolog: Kenapa pesakit ni menipu kita? Aku nak tolong dia, tapi menipu pulak. Nak duduk kat hospital ni free la tu. Menyusahkan orang. Habis teruk result klinikal aku.

Bila sudah menjadi seorang doktor pakar.

Same’on bermonolog: Apsal la banyak sangat patient ni? nak rehat kejap pun susah..takpe la..dah kerja..layan jelah..nanti balik rumah pun, buat apa jer..makan, mandi, jumpa anak isteri (tu pun kalau jumpa), tidur. Lepas tu pegi kerja..macamni la life seorang doktor sampai la mati agaknya. Nak elak cukai, pegi la sedekah banyak sikit kat Palestin tu. Hmmm

Perbezaannya

Itulah secara kronologi hidup seseorang yang menetapkan masa hadapannya dengan dibayangi serta dikaburi sama ada itu adalah cita-cita atau memilih kerjaya. Melihat kehidupan orang lain yang berjaya dalam kerjayanya, terus kita juga berazam hendak jadi sepertinya. Adakalanya juga di dalam kronologi itu nampak perubahan pendirian. Sudah berjaya sehingga dapat masuk ke tempat belajar, akhirnya dia berputus asa akibat tekanan yang dihadapi. Ada juga yang berubah pendirian kerana faktor ”ikut kawan”.

Ada juga yang sehingga kini masih tidak jelas tentang kerjaya yang bakal mereka mahu ceburi nanti. Seolah-olah tidak pernah kisah tentang hal ini dan terima sahaja apa yang bakal dia dapat. Maka apabila di kemudian hari, dia mulai menyesali kisah lamanya dan kesilapannya.

Apakah perbezaannya antara cita-cita dan kerjaya?

Begini wahai sahabatku. Cita-cita itu adalah suatu yang mahal dan paling tinggi nilainya yang ingin kita gapai. Menjadikan segala usaha kita dalam hidup kita untuk menyumbang kejayaan cita-cita kita itu. Sesuatu yang puas jika kita berjaya mengecapi cita-cita kita yang kita tanamkan.

Sedang kerjaya itu pula adalah alat untuk kita mengecapi cita-cita kita. Jadilah apa pun yang kita akan jadi, yang dapat memberikan punca rezeki kepada kita untuk terus hidup. Kerjaya juga dapat membantu kita menanggung kehidupan berkeluarga. Malah ia juga dapat membantu orang lain yang juga punya hak ke atas harta-harta kita hasil dari pencarian kita ini. Sedangkan Allah juga memberi peluang kepada orang-orang yang beriman yang mampu untuk berjihad dan berjuang dengan hartanya. Maka kenapa lagi kita masih risaukan lagi harta kita yang bakal kita perolehi?

Ada beberapa golongan yang berpandangan terhadap kehidupannya di dunia ini. Kita lihatlah perbandingan 3 jenis orang ini dan itulah juga kita dapat membezakan antara cita-cita dan kerjaya.

1) Golongan yang seperti dirakamkan dalam al-Quran iaitu:

Dan tentulah mereka akan berkata pula: "Tiadalah hidup Yang lain selain dari hidup kita di dunia ini, dan tiadalah kita akan dibangkitkan semula sesudah kita mati". [al-An’am 6: 29]

”Dan mereka berkata: "Tiadalah hidup Yang lain selain daripada hidup kita di dunia ini. kita mati dan kita hidup (silih berganti); dan tiadalah Yang membinasakan kita melainkan edaran zaman". pada hal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata.” [al-Jathiyah 45: 24]

Golongan inilah yang merasakan dunia ini hanyalah semata-mata tempat mencari rezeki dan di situlah sahaja untuk mencapai cita-cita tertingginya. Seolah-olah merasakan alam sudah tercipta dan akan terus menyala, cuma terpadam pada hukum-hukum atau akibat sesuatu sahaja. Mereka juga merasakan tiada kesudahan pada harta milik mereka. Sebenarnya apabila manusia mengingkari wujudnya kehidupan selepas alam nyata, mengingkari adanya hari perhitungan terhadap segenap perilaku maka seluru cita-cita dan usahanya akan tertumpu hanya untuk merangkul dunia yang dana ini. Ilmunya juga sekadar itu sahaja. Mereka ini hanyalah hidup untuk Dunia semata-mata.

2) Golongan kedua adalah golongan yang lebih rugi dari golongan yang pertama iaitu seperti Pencipta kita berfirman:

”Dan di antara manusia ada orang Yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan Engkau tertarik hati (mendengarnya), dan ia (bersumpah Dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa Yang ada Dalam hatinya, padahal ia adalah orang Yang amat keras permusuhannya (kepadamu).
Kemudian apabila ia pergi (dengan mendapat hajatnya), berusahalah ia di bumi, untuk melakukan bencana padanya, dan membinasakan tanaman-tanaman dan keturunan (binatang ternak dan manusia; sedang Allah tidak suka kepada bencana kerosakan.”
[al-Baqarah 2: 204-205]

Dalam ayat yang lain pula:

”Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang Yang beriman serta mengerjakan amal-amal Yang soleh - ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang-orang Yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.” [Muhammad 47: 12]

Allah menerangkan bahawa golongan-golongan ini adalah manusia yang hidup mereka adalah untuk makan-minum dan menikmati kelazatan dunia. Mereka ini juga, Allah menerangkan gelagat segolongan manusia yang hidup mereka di dunia adalah mengadakan angkara fitnah, menyuburkan kejahatan dan kerosakan. Seterusnya Allah ada juga menerangkan bahawa sememangnya fitrah dalam diri manusia itu mahukan kesenangan juga bermewah-mewah, menikmati perhiasan di dunia, sehingga Allah mengingatkan kepada semua manusia bahawa ada jalan selamat daripada hal berkenaan dalam firman-Nya:

”Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda Yang diingini nafsu, Iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda Yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan Yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali Yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).” [ali-Imran 3: 14]

Demikianlah tujuan-tujuan hidup manusia di dunia. Allah Taala telah membersihkan orang-orang mu’min dari tujuan-tujuan yang salah dengan memberikan tanggungjawab dan kewajiban yang tinggi lagi mulia. Mengajak manusia seluruhnya kepada kebajikan dan kebaikan daripada terus hanyut dengan tipu-daya duniawi yang menelan manusia. Maka rugilah mereka yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sabdanya:

”Celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba-abdi dinar, celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba-abdi dirham, celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba-abdi kepada pakaian.” H.R. Imam Bukhari

3)Golongan yang mengganggap Dunia ini adalah ”ladang tanaman” untuk Akhirat.

Mereka inilah golongan yang benar-benar beriman, mereka mengetahui hakikat hidup ini. Mereka menginsafi nilai hidup dunia ini dibandingkan dengan akhirat, kerana Allah Taala berfiman:

”Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?” [al-An’am 6: 32]

Kesedaran untuk pulang ke ”Kampung Abadi” yang dirindukan lagi diidamkan oleh setiap hamba-Nya untuk pulang menemui Pecipta mereka dan memperoleh semua janji-janji Pemilik Akhirat itu. Mereka tidaklah merasa dunia ini adalah sia-sia, tetapi tempat merebut peluang serta mengumpulkan segala bekal yang boleh diperolehi untuk menemui Tuhannya di ”Kampung Abadi”.

Allah berfirman:

”Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka Dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding Dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.” [at-Taubah 9: 38]

”Tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. ketika itu sesiapa Yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka Sesungguhnya ia telah berjaya. dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi Segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya.” [ali-Imran 3: 185]

Rasulullah pula bersabda:
”Hari Kiamat semakin dekat sedangkan manusia semakin tamak-rakus kepada dunia dan mereka juga semakin jauh dengan Allah.” H.R. at-Tirmizi dan Ibnu Majah dan al-Haakim

Rasulullah bersabda lagi:
”Dunia ini adalah penjara untuk orang mu’min dan syurga bagi orang kafir.”
H.R. Muslim
Ada satu nasyid zaman-zaman al-Arqam dulu yang memberikan satu semangat akan kelebihan cita-cita. Syair abuya yang dinyanyikan semula oleh kumpulan Nadamurni.
Nun di sana cita-cita kita
Ya akhirat namanya
Di dunia ini bukan tempat tinggal
Di sini hanya sebentar tidak kekal

Betulkan niat dari sekarang
Tukarkan sikap kita yang merugikan
Quran dan sunnah jadi panduan
Agar esok tidak kekesalan

Biar susah sedikit kerana tuhan
Untuk menghindar kesusahan besar
Yang tidak sanggup ditanggung badan
Ambillah iktibar kalau mahu sedar

Di sana tiada taulan yang membela
Amal ibadah itulah pembela kita
Ayuh bersegeralah membuat kebajikan
Jangan dilalaikan oleh nafsu dan syaitan

Pangkat dan harta tidak akan kekal
Bahkan apa yang ada akan ditinggal
Hidup di dunia hanya sementara
Buatlah persiapan untuk ke sana

Ayoh bersegeralah menuju Allah
Taatilah Dia minta ampun padanya
Mati bila-bila masa boleh tiba
Jangan sampai kita tidak bersedia
Kerjaya pula adalah suatu alat untuk kita mengecapi cita-cita kita. Kerjaya itulah peluang memajukan ”ladang tanaman” untuk akhirat, kerana pekerjaan di dalam kerjaya kita itu setiapnya adalah ibadah. Ibadah itulah yang membuahkan pahala-pahala menjadi bekal perjalanan ke ”Kampung Abadi”.

Maka tidak salah untuk kita bekerja, bukan sahaja duduk menjadi rahib yang mengasingkan diri dari dunia terperap di tumah ibadah semata-mata 24jam sehari, tetapi menjadi orang yang mengerahkan segala kudratnya untuk mencari rezeki suapaya dapat dia terus hidup dan terus mendapat peluang untuk beribadah di dunia ini. Kerana Allah berfirman:

”Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.” [az-Dzariyat 51: 56]

Rasulullah juga sangat menggalakkan semua Mu’min untuk mencari rezeki yang halal lagi baik seperti dalam sabdanya:
”9 daripada 10 rezeki adalah daripada perniagaan”
H.R. Bukhari

Mudah-mudahan dengan perkongsian kali ini, para pembaca dapat mengenalpasti tentang diri dan masa depan anda semua kerana mulai hari inilah adalah titik tolak perubahan di kemudian hari ini. Lakukan yang terbaik untuk diri anda, keluarga, Muslimin yang lain serta agama Allah yang tercinta ini. Jangan cepat menyesali dengan apa-apa tindakan anda kerana pasti ada hikmah disebalik hal tersebut

7 comments:

-Amin HaR- said...

"dan sebab itu anda tidak pernah merisaukan diri anda yg berkerja sebagai pembantu makmal..."
TerimaS!!

mas syarep said...

tp org lain yg risaukan kita menjadi pembantu makmal..

Mohd Fahrulradzi said...

post mantap,., betul2 buatkan ana sendiri terase,., tp, apakan daya,., x mampu dah nak buat ape2,.,

*sapelah yer yg cetuskan idea utk tajuk nie,., hahaha,., selamat berjaya yer memeagng tampuk kepimpinan al-amin satu hari nanti,., ;D

~salam

Karim the 1st said...

salam

"apa sumbangan kerjaya kita kepada Islam? tak beri apa2 impak? rugilah."

cantik ayat yg disusun. pengaruh nadamurni kuat dihidu. biarlah jadi pembantu makmal pun. asalkan punya peranan utk agama kita.

thaaqhib said...

~suka bersyarah upenye... erm..

nonetheless.. great motivation to alaminians. tak tahun ni, tahun depan. yang pasti. suatu hari nanti, pasti akan ada yang ikut langkah anda

pembantu makmal yang praktis islam.

saintis praktis islam
polis praktis islam
penjaga tol praktis islam
penjaja air oren praktis islam

Awau said...

oh ya bro thaaqib
dengar kabar-kabar dari sini
buat yang terus setia di sana
syukran kerana memberi panduan
petunjuk jalan :D

mas syarep said...

lurhaf-> sape cetuskn?mungkin kesedaran sendiri kot..

Karim I-> xpyh la jd pembantu makmal..jgn jd mcm sy..tp jdlah yg lbh baik dr sy..cuma mengajak anda utk bergabung dgn islam dlm stiap kerja kita,tindakan kita,dan segala2nya..

thaaqhib-> bkn suka bersyarah..ana takut klo byk ckp,byk tulis..ade terbuat silap..silap tu plak bole dtgkn dosa..stiap dosa yg xdiampunkan adalah ahli neraka..tu ler kata2 saidina Umar mengingatkn kita..sume2 yg ana tulis tu..sekadar nk mengajak para pembaca..kalo bole sume insan..agar tidak lupa tujuan kita ada kt dunia ni..

auzaie s.m-> jzkllh..