Tuesday, May 25, 2010

Apabila cermin di Makmal dipecahkan oleh Bola

Pada suatu petang yang indah, kanak-kanak bermain-main dan beriadah menikmati petang yang indah itu dengan bermain bola di dataran yang terletaknya di hadapan makmal sekolah. Sungguh meriah suasana di sekolah pada petang itu dengan hingar-bingar yang diwarnai oleh suara kanak-kanak mahupun para remaja yang sedang bermain bola.

Sungguh indah lagi pada petang itu, para remaja dan kanak-kanak itu menyudahkan solat Asar dahulu barulah mereka bergembira sesama mereka di dataran itu bersama dengan bola mereka itu. Sekejap mereka ke kanan dataran, sekejap mereka ke kiri dataran, mengejar bola yang berputar-putar kerana disepak-sepak mereka. Mengikut sahaja ke mana bola itu pergi dan semua penghuni dataran itu berpusu-pusu mengejarkan bola tersebut.

Sekali-sekala, terdengar juga sorakan mereka meraikan jaringan yang mereka hasilkan. Sekali-sekala terdengar juga keluhan mereka kerana jaringan mereka tersasar. Saya melihat gaya dan rentak permainan mereka sambil menikmati keindahan petang yang baru surut dari deraian hujan petang. Dari jauh menyaksikan permainan yang berlangsung di dataran itu, kadang-kadang terhibur juga melihat gelagat mereka.

Di pendekkan cerita tanpa niat untuk bernovel. Keindahan petang itu dihiasi lagi dengan satu bunyi yang agak kuat. Tiba-tiba sahaja di dalam kemeriahan permainan itu, bunyi kaca pecah berderaian jatuh ke Bumi satu per satu. Pecahnya kaca tingkap memecahkan suasana yang indah itu. Sejurus ketika itu, semua mata yang ada berdekatan dengan dataran itu semuanya berliar mencari punca bunyi itu. "Dari manakah datangnya bunyi itu?" kataku dengan perasaan inkuiri yang sangat tinggi?

Apabila melihat sebiji bola melantun rendah ke Bumi di depan Makmal Fizik, dan ada pula seorang pelajar yang pergi dapatkan bola itu. Maka sah la cermin tingkap di Makmal Fizik telah pecah. Selepas bola itu diambil, maka keriangan itu bersambung semula di dataran. Kembali semula mengejar mendapatkan bola untuk disepak-sepak. Kaca-kaca tingkap yang bersepai bertaburan di Bumi Makmal Fizik itu terus bersinar kaku di tempatnya tanpa dihiraukan sedikit pun. Seolah-olah tiada apa yang berlaku pada Makmal Fizik.

Bunyi yang bising tadi itu, hanyalah sebagai tanda rehat sebentar kerana ia menggemparkan sekitar Bumi Al-Amin. Semua orang menyambung urusan mereka selepas berhenti sebentar melihat pecahnya tingkap tersebut. Saya mula bermonolog "Hmm..Sekarang ini kena bertugas". Saya terus ke makmal tersebut untuk membersihkan sisa kemusnahan tersebut. Buka pintu makmal, ambil penyapu dan penyodok, terus membersihkan sisa-sisa yang bertebaran di kawasan depan makmal itu dengan serpihan kaca-kaca. Sebagai Pembantu Makmal, ini adalah sebahagian tugasku.

Sedang saya menyapu sisa-sisa tersebut, datang seorang pelajar ingin membantu. Saya katakan kepadanya "Tak mengapalah, memang ini tugasku", kemudian dia menjawab: "Tapi saya yang pecahkannya". Saya membalas: "Bukan kamu, tapi bola itu. Sedang kamu semua tahu bahawa dataran ini bukan tempat bermain bola sepak, tapi kamu main juga. Apabila berlaku akibat seperti ini, siapa yang menyepak mengenai tingkap tersebut, dialah pesalah, bagaimana pula yang lain? Adakah mereka tak bersalah?". Terkesima pelajar itu tertunduk merasa bersalah jelas terpampang di wajahnya.

Pujukku kepadanya: "Beginilah, kalau rasa bersalah sangat, pergi ke pejabat bayar dendanya. Selepas ini, fikir dulu apa akibat sesuatu bila kamu melakukan sesuatu. Tiada dendaan yang setimpal untuk hal ini. Andai kata kamu ingin menebusnya dengan menyapu saki-baki pecahan cermin tingkap yang bersepah ini. Selepas kamu siap menyapu, mungkin cermin tingkap yang lain pula akan menimpa nasib yang sama, selagi bola itu riang berguling-guling di dataran akibat sepakan kaki kamu dan rakan-rakan kamu".

Pelajar itu kebingungan. "Jadi, apa yang perlu saya buat?", tanya pelajar itu. "Jangan main bola di tempat yang tidak sepatutnya dan beristighfarlah", jawabku kepadanya. Pelajar itu terus menundukkan kepalanya melihat kasutnya (agaknya). "Pergilah kamu kepada rakan-rakanmu dan sambunglah keriangan kamu di petang yang indah ini. Biarlah saya dengan tugas saya ini. Pergilah", ucapku menyudahkan perbicaraan ringkas ini. "Terima kasih bang", ucapnya lalu pelajar itu memalingkan dirinya dan terus berlari kepada rakannya.

Saya menyiapkan sapuan itu dan sesudahnya, saya pulang kembali ke rumah. Begitulah cerita yang diungkap oleh seorang Pembantu Makmal tentang suatu petang. Seperti tiada apa yang berlaku dan tidak perlu hendak diperbesar-besarkan kerana hal yang remeh.

3 comments:

~al-Barq~ said...

Kisah seorang pembantu makmal di bumi al-Amin. Begitu komited dgn tugasnya (menggenggam tgn, mata bersinar-sinar)

-.rashid.- said...

owh. teringat pula kisah kami dulu, bola kami kena gunting 'hidup-hidup' depan mata coleh ust hafis. haha

mas syarep said...

zaman ana f5..ade 3 jenis dendaan klo jd mcmni..
1. diparang hidup-hidup bola tu dpn kami..
2. membaca 100x papan tanda larangan bermain bola di dataran sekuat2nya
3. disaman,bayar ganti rugi dan dendaan yg sgt byk..kompaun mandetori..

tp sblm tu..bole main kt dataran..klo pecah..pesalah tu sapu dan akan gantikan trus dgn cermin yg baru..so xkecoh2 langsung..xpyh nk denda ape2..

klo jenis xreti nk bertanggungjawab tu..mmg reti main jela..