Thursday, May 20, 2010

Hari-hari dilalui Guru

Mungkin setiap kali 16 Mei, semua mengingati satu sambutan yang meraikan guru-guru anda. Ketika itu ramai murid-murid meraikan guru-guru mereka dan memberikan hadiah sambil mengucapkan "Selamat Hari Guru".

Saya yang sekarang ini bekerja dengan guru-guru saya, melihatkan kehidupan mereka melalui hari-hari mereka sebenarnya sangat sukar dari apa yang kita sangkakan sebelum ini. Sangatlah saya bersyukur pada Allah kerana memberi peluang untuk bekerja bersama-sama mereka dan menghayati kehidupan mereka ini.

Walaupun dahulu, saya ini adalah murid mereka, tapi mereka melayan saya seperti rakan sekerja mereka sendiri. Tapi bila bersama dalam perbualan dan perbincangan mereka, ziarah ke rumah mereka, melihat sendiri kehidupan yang mereka lalui, suatu pengalaman yang tidak dapat diceritakan. Hanya perasaan yang tercoret di dalam ingatan ketika melihat kehidupan-kehidupan mereka.

Memang patutlah diucapkan selamat kepada para guru agar mereka semua sentiasa dilimpahkan keselamatan dan rahmat Allah kepada mereka. Sepatutnya perlu diucap selalu dan didoakan selalu kepada mereka ini.

Adakala emosi mereka terganggu, kesabaran melangkaui had, tekanan menambah, tapi mereka tetap terus menjalankan tugas. Adakala mereka terhibur melihat gelagat anak-anak murid. Adakala mereka menanggung kesedihan akibat kegagalan mereka. Tapi itu semua hanya mereka yang bergelar guru sahaja mengetahuinya.

Mudah-mudahan semua guru-guru terus diberkati Allah.

1 comment:

Muhammad said...

Subhanallah, entry yang penuh hikmah. Simple habis-habis. Tapi bila terfikir, sedalam jurang Mariana. Suka gaya penulisan enta.