Tuesday, May 11, 2010

Obama Kutuk iPod, Xbox dan Playstation

Sangat terkejut diantara pemimpin dunia yang berani menghentam peralatan hiburan yang termasyhur dikalangan orang muda hari ini. Hari ini, ramai orang mengenali tentang peralatan permainan seperti iPod, Xbox, PSP, Playstation dan sebagainya. Peralatan permainan inilah yang digemari ramai orang untuk mereka bermain.

Bermain tidak mengenal waktu sehingga lalai dengan masa sebenar mereka yang terus meninggalkan mereka yang kelalaian. Lebih menakutkan lagi, saya ada terdengar dari beberapa orang ayah, bahawa anaknya memberi alasan tidak mahu pulang ke kampung kerana di kampung tiada game, jadi mereka belikan PSP untuk mereka. Apa yang jadi jika anaknya mendapat PSP itu di kampung? Seperti kera sumbang, terperap di bilik sendiri dengan PSP sahaja. Walaupun berziarah ke seluruh kampung, tidak lepas dengan PSP.

Apakah kita mahu hiburan ini yang mendidik anak bangsa kita?

Kerana itulah, Presiden Obama juga sedar tentang bahaya yang bakal menimpa pada generasi akan datang jika permainan elektronik ini berleluasa sangat. Pemikiran anak-anak akan dibentuk hanya mahukan hiburan sahaja. Tidak mahu yang lain. Dari situlah datang perasaan memberontak. Di sekolah tidak best, tiada hiburan. Jadi rasa memberontak dan lebih teruk lagi membawa kepada pelbagai masalah displin.

Presiden Obama berkata di dalam video tersebut: "And meanwhile, you're coming of age in a 24/7 media environment that bombards us with all kinds of content and exposes us to all kinds of arguments, some of which don't always rank that high on the truth meter. And with iPods and iPads and Xboxes and PlayStations — none of which I know how to work — information becomes a distraction, a diversion, a form of entertainment, rather than a tool of empowerment, rather than the means of emancipation. So all of this is not only putting pressure on you; it's putting new pressure on our country and on our democracy."

Lebih kurang la kot..hehe

Bukannya tak boleh berhibur langsung, tapi janganlah berlebih-lebihan. Cukup untuk melepaskan tekanan cukuplah.

6 comments:

amin.mh said...

tak mustahil selepas ini obama akan dapat hadiah..
samada ipod, ipad, xbox @ ps...
~
~

persoalan : samada didedah ke media atau tak itu sahaja hahahah

ijalceritera said...

habislah kalau zionist tahu...

~al-Barq~ said...

x cakap lg pasal anime dan manga hahaha

hakeemhanafz said...

apa jadi kalau zionis tahu?

mas syarep said...

amin.mh -> amin..kt white house mne mmg ada bilik rehat..kt dlm tu sume ada..drpd snuker hinggalah kpd xbox..nk kata apa..hahaha!!

~al-Barq~ -> tau tak yg presiden SBY penah kata.."kalo anime dan manga bole tarik minat pemuda..nape kita tak gunakn ia(anime) utk ngajarin mrk"..amcm?huhu..

hakeemhanafz -> klo zionist tau..dia tau ar..muahahaha!!

bila kita melihat seseorang itu ckp ttg sesuatu penyataan..harus utk kita siasat keadaan ketika dia mengeluarkan pernyataan tersebut..speechnya ttg apa?

klo tgk org2 kt blkg obama tu..ramai mcm org tgh graduasi..so dia ckp dpn org akademik ttg perosak akademik..klo dia ckp dpn askar..dia ckp dia nk bela askar..klo dia ckp dpn zionist..dia ckp kne mendukung perjuangan zionist..mcmtu la org pembesar dunia skrg ni..

hakeemhanafz said...

oh..ingat kan kalau zionist tahu dorang pun nak berenti jadi askar tuko profession jadi pemborong xbox psp etc kat batu pahat..lagi untung...muahaha!!

setuju wif ur opinion.nama pun politician.so kena lah ikut mood audinece..