Wednesday, May 26, 2010

Seronoknya Menjadi Pengawas Peperiksaan

Tahun ini, sekali lagi saya menjadi Pengawas Peperiksaan bagi Musim Peperiksaan Semester Pertama ini. Bila dikenangkan semula, banyak pengalaman pahit manis sebagai seorang Pengawas Peperiksaan.

Bagi para penziarah blog ini mahupun penggemar membaca terutamanya yang pengunjung setia blog ini, jika anda membaca penulisan yang terdahulu, anda anda mungkin juga membaca suasana serta pengalaman yang menarik saya sebagai seorang Pengawas Peperiksaan.

Seronok melihat gelagat pelajar-pelajar mencari ilham untuk menjawab. Ada yang menconteng meja, kertas mahupun tangan sendiri semata-mata untuk mencari ilham. Ada pula yang termenung jauh ke ceruk pedalaman hutan. Ada pula yang buat berbagai-bagai ragam untuk menarik perhatian orang.

Tergelak juga melihat gelagat mengantuk mereka dengan berbagai-bagai cara tidur. Adakalanya, pelik juga melihat gaya menulis pelajar-pelajar ini dengan cara yang pelik lagi mustahil. Sekiranya orang biasa cuba meniru gaya menulisnya, boleh jadi terpatah tangannya. Dia menggunakan tangan kirinya sambil membengkokkan pergelangan tangan rapat ke lengannya untuk menulis. Mustahil bagi saya selaku orang biasa yang melihat cara pergerakan ini.

Ada pula yang mengambil kesempatan untuk mendapatkan jawapan, dalam soalan Pendidikan Syari'ah Islamiyah tadi, ada perkataan حلاوة (halawah). Saya pun sebutkan kerana mungkin dia tak reti menyebutnya. Kemudian dia bertanya "Apa tu?". Saya menjawab "Sejenis kueh yang kalau makan, ada rasa manis". Terus dia mengerutkan wajahnya dan berkata "Apa kene-ngena kueh dengan iman? (sebab ayat tu حلاوة الإمان).

Banyak lagi gelagat-gelagat pelajar hari ini yang melucukan. Itulah gunanya peperiksaan, untuk melihat maklum balas sejauh mana pemahaman pelajar terhadap pelajaran yang diajarkan kepada mereka. Sehingga pada saat diuji pun, mahukan pertolongan juga. Ujian di dunia ini sentiasa berlaku, Bahkan kita sendiri tidak sedar yang kita sedang diuji. Bagaimana pula kita hendak menghadapi ujian-ujian yang sangat bermakna di dunia ini untuk mengesahkan kita menduduki di Taman-taman Abadi.

Moga-moga kita semua menyedari yang kita sekarang ini sedang diuji. Ujian yang pasti dan inilah yang akan menentukan kita sesuatu yang baik kepada kita atau sebaliknya. Peperiksaan bukan segala-galanya. Tapi ia adalah permulaan untuk segala-galanya.

4 comments:

~al-Barq~ said...

hahaha saya juga mempunyai pengalaman buat seketika. hanya 2 matapelajaran sahaja yg saya jaga iaitu BM dan BAT..... terkenang nostalgia~~~

Afham Fuad said...

yg tak tahan..

halawah-sejenis kuih yg manis..

dah bg clue dah tuh,kalo x dpt gak,xtaula..hehe..

Azraai Ahmad said...

kenangan terindah tu! byk btul hikmahnya jd penjaga peperiksaan ni ye...

mas syarep said...

macam2 perasaan dtg ketika menjaga peperiksaan..geram (sbb bdak jawab salah)..lucu (sbb tgk gelagat bdak yg mcm2)..ngantok (sbb dh mmg ngantok)..sedih (sbb ramai yg hantar jawapan kosong)..tp tu sumenyer jd kenangan