Sunday, May 9, 2010

Ada apa dengan Orang Muda?

Orang muda hari ini adalah orang yang penting untuk generasi akan datang. Telah menjadi fitrah alam, bahawa pasti akan ada yang mati dan ada juga yang lahir ke dunia ini. Hampir setiap hari, pasti kitaran ini akan terus berlangsung. Hampir setiap tahun, pasti akan ada yang menggantikan tempat. Yang kecil menggantikan yang muda, yang muda pula menggantikan mereka yang tua.

Adakah orang muda hari ini sedar tentang kepastian hal ini? Adakah mereka sedar tentang bahawa kehadiran mereka itu sangat penting untuk kebangkitan bangsa dan masa depan negara?

Saya tertarik dengan kebangkitan-kebangkitan yang dianggotai oleh barisan pemuda-pemudi. Memang hampir setiap catatan sejarah telah membuktikan, bahawa pengerak kepada perubahan secara total telah digerakkan atau dibangkitkan oleh golongan muda. Gerakan Reformasi Perancis (yang menggulingkan Sistem Beraja Perancis), Gerakan Turki Muda (yang menggulingkan Khalifah Islam Uthmaniyah), Gerakan Koumintang (yang menggulingkan Dinasti Ching, China) dan sebagainya.

Semuanya mendakwa kebangkitan mereka ini membawakan kebaikkan untuk generasi akan datang. Begitu juga yang berlaku kepada perkembangan Dakwah Islam yang digerakkan pada peringkat awal yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. dan juga para Sahabat r.ahm. Kebanyakkan mereka juga digerakkan oleh para pemuda. Turut yang mempertahankan Islam itu juga adalah dari kalangan pemuda.

Kerana itulah banyak para pemikir-pemikir idealogi, dalam menggerakkan idealisme mereka itu, kebanyakkannya sasaran mereka ialah dari kalangan para pemuda. Begitulah sepertimana yang diungkapkan oleh Mao Zedong, Pengasas Parti Komunis di China yang mengumumkan Revolusi Kebudayaan. Katanya di dalam The Red Book: "Orang Muda yang mendokong Revolusi ini adalah tiang Revolusi, orang yang tidak bersama dengan Revolusi adalah musuh Revolusi dan kamulah (Pemuda) pembela Revolusi".

Presiden Indonesia yang Pertama, Seokarno juga pernah berkata tentang pemuda: "Berikan aku 10 orang pemuda, nescaya akan aku gegarkan dunia ini dengan mereka". Fidel Castro juga mengakui, tanpa pemuda-pemuda seperti Che Guevara, mungkin idea Sosialis tidak akan bertapak di hati pemuda hari ini.

Sehinggakan Hassan al-Banna juga membenarkan tentang kelebihan bagi memiliki kekuatan pemuda. Ada 4 kelebihan bagi orang muda yang tidak ada pada kanak-kanak mahupun golongan tua. Itulah dia keimanan (keyakinan), keikhlasan, semangat dan amal kerja yang kuat.

Jika seorang pemuda meyakini sesuatu, sampai ke mati dia akan meyakini tentang hal itu. Boleh lihat dengan barisan Hitler Youth, walaupun Berlin telah ditawan, mereka sanggup berjuang lagi mempertahankan idealogi yang telah didoktrinkan kepada diri mereka. Begitu juga dengan The Red Guard di China ketika menggerakkan Revolusi Budaya. Mereka sanggup bunuh orang tua (ibubapa) mereka kerana hendak merealisasikan tuntutan di dalam The Red Book.

Ikhlasnya para pemuda China ketika di Dataran Tianmen, Beijing, China membuat perhimpunan aman. Mengumpulkan semua pelajar di seluruh pelusuk China membuat perhimpunan aman pada 27 Mei 1989 untuk menuntut apa yang terbaik untuk rakyat China iaitu menyelamatkan rakyat dari inflasi. Mereka datang dari pedalaman tanpa meminta mereka dibiaya dalam perhimpunan tersebut. Sanggup mengeluarkan duit simpanan sendiri untuk menjayakannya. Sehingga mampu membeli batu setinggi 8 meter untuk diukir "Goddess or Democracy" di dataran tersebut.

Kalau kita hanya mengikut sesuatu yang tidak pasti. Selamanya kita sendiri tidak pasti perjalanan hidup kita. Sedangkan Islam telah menjelaskan tujuan yang pasti kepada kita. Kenapa tidak kita memilihnya? Adakah dengan memilih Islam sebagai Cara Hidup, hidup kita macam tidak ada life? Tak best? Kolot?

Perlukah kita membiarkan sahaja pemikiran kita ini dijajah dengan musuh Islam? Menambahkan karat-karat Jahiliyyah di dada kita sendiri?

2 comments:

Al Mahadaya said...

Detik kebangkitan agama tuhan telah bermula, Takkan Melayu Hilnag Di Dunia. http://1asalama.blogspot.com

Karim V said...

jadilah fityah yg bergune.
:D