Tuesday, December 29, 2009

Daripada Makmal, ke Pejabat Pentadbiran

Ketika penghujung tahun ini, memang kebiasaannya pengurusan pentadbiran sekolah pasti sibuk super-mega-extravaganza. Sehingga menyerabutkan meja pejabat dan tak menang tangan untuk menguruskannya. Suatu perkejaan yang sungguh mencabar kerana ia bekerja di waktu-waktu genting begini. Ketika inilah, saya pula ditempatkan untuk mengantikan Kerani Pentadbiran yang cuti bersalin.

Nasib baik saya ada pengalaman bekerja di Pejabat Sekolah di tempat saya bekerja. Mungkin kerana itu saya dikerahkan dan ditempatkan di bahagian ini.

Walaupun berserabut dengan pendaftaran baru, rayuan masuk semula, berbagai pertanyaan pemakluman, dan ragam-ragam daripada ibubapa, insya Allah kerja ini memang memberikan cabaran yang hebat untuk menghadapinya. Sebenarnya penat juga melihat skrin komputer ini, terlalu kerap berdepan dengan komputer ini untuk menguruskan bermacam-macam hal tentang pentadbiran. Tak cukup dengan itu, menghadapi public-relationship ni memang sukar.

Ada ibubapa yang risau sangat-sangat tentang kemasukkan anak ke sekolah ini. Harapan mereka begitu tinggi, sanggup buat apa sahaja demi penyambungan pendidikan anaknya. Melihatkan kesungguhan ibubapa seperti ini, sebenarnya termotivasi juga nak melihat anaknya nanti ketika sekolah. Harapnya agar anak-anak ini tidak menghancurkan harapan ibubapanya.

Sebenarnya suasana bekerja di antara makmal dan pejabat sangat berbeza. Tapi tetap ada persamaan, iaitu terperam di suatu tempat sahaja. Kalau di makmal, duduk di makmal sahaja. Apa dapat? Tengok bahan kimia, radas makmal, meja, kerusi, model tengkorak. Kalau di pejabat, apa dapat? Dapat tengok gambar Yang Dipertua Agong dan Permaisuri Agong, tengok monitor, tengok pintu, almari, fail, angkat telefon pejabat, kena cop kertas, orang nak masuk sekolah, orang nak keluar sekolah, tu jelah rutin seharian.

Bezanya adalah berhadapan dengan orang yang berbeza. Kalau di makmal, berurusan dengan guru-guru sains dan berhadapan dengan murid-murid. Biasalah murid-murid bandar ni, agak exited dengan radas-radas makmal ni sehingga dibuat alat permainan pula, walaupun dah tingkatan 5 pun, macam budak-budak juga bila di makmal. Kalau di pejabat, berurusan dengan ibubapa pula. Kita yang berkerja di pejabat pula diperbudakkan oleh pelanggan kami. Nak buat macamana? Customer is always right. Jadi apa yang kami cakap semuanya salah. Maka, kemahiran mesra pelanggan perlu dipertingkatkan untuk menghadapi situasi sebegini. Apa-apa pun yang menimpa tak kiralah cacian ker, makian ker, cercaan ker, marahan ker, luahan perasaan ker, amukan ker, malah pujian dan penghargaan juga, kami terima seadanya dengan jiwa raga kami.

Tapi, walaupun bertugas di pejabat, tugasan di makmal juga perlu diuruskan. Nasib baik sekarang ni cuti, tak sibuk sangat di makmal. Cuma berhabuk jelah di sana. Dalam masa yang sama, pengurusan jabatan tarbiyah untuk tahun depan pun perlu diuruskan secepat mungkin. Nampaknya, saya perlu mahir kagebujino-jutsu (jurus pembahagi bayang) untuk siapkan semuanya dalam masa yang sama.

Apa-apa hal pun, tugasan yang banyak seperti inilah memberikan cabaran dan pengalaman untuk menghadapi hari-hari yang mendatang insya Allah. Memang mengasah kemahiran public-relationship juga kemahiran pengurusan ketika di pejabat ini. Di makmal pula, menambahkan kemahiran saintifik dalam pengukuran serta colibration (kayu ukur) tepat dalam penyiasatan saintifik. Kerja-kerja inilah membuatkan saya lebih menghargai gaji yang saya terima. Barulah berbaloi-baloi. Kalau kerja takde, tapi dapat gaji tinggi semacam, pelik gak? Macam pemandu bas ekspress, gaji sikit, tapi kerjanya berat, nak jaga 40 nyawa, jalan jauh. Kalau lambat sampai, nanti kena potong gaji. Orang-orang yang bergaji rendah nilah yang membuat yang lain terus kaya, tanpa kami, tiadalah orang kaya.

Walaubagaimanapun, ini juga mengajar kami untuk terima sahaja apa yang ada. Biarlah dunia menakan kami, asalkan apa yang kami buat ini kami kekalkan untuk mendapat redho Allah. Insya Allah. Maaf kerana meluahkan perasaan di blog ini. Mungkin para pembaca boleh ambil pengajaran daripada pembacaan dalam blog ini; iaitu janganlah jadi Pembantu Makmal kalau tak sanggup cabaran-cabaran seperti ini.

4 comments:

~al-Barq~ said...

awal2 saya cakap saya x sanggup hehehe

diyana mahlil said...

sy nk tau mcm mn nk lebih bersabar...otak ni slalu berfikir smpi kdg2 terlebih fikir smpi sakit otak ni..kdg2 rs mcm nk pecah dah...apa bnda yg sy fikir pn sy x tau..apa yg sy tau ada sesuatu yg sy fikir...bl berdoa kat ALLAH mnta petunjuk DIA bg tp sy x faham apa yg DIA nk bg tau..sakit Ya ALLAH..knapa byk yg aku kna tanggung..

Awau said...

Jadi pembantu-pembantu ni bahaya,bantuan diperlukan selagi pembantu masih membantu.Lagi-lagi dkt alamin kerja tak pernah habis.Hanyalah Allah yg mampu membalas.

mas syarep said...

~al-Barq~..
sudah la..harap nmenyer petir..tp buat kerja ni xleh buat..ape ar..blom try blom tau bole buat ker tak..

mistique..
cuba kite tgk kisah Nabi Nuh a.s. yg mne..dia diperintahkn utk ajak kaumnya supaya kembali kpd agama Allah dan meninggalkan kesyirikkan..tp bape org jer yg trima..tak semua yg nk trima pembaharuan yg Nabi Nuh bawa..Nabi Nuh pun benggang gak..berapa lme dia merintih pd Allah? 930thn kn?atau lbh krg begitu..

kita pikir byk buat ape?ape dpt dgn kite pikir jer?kite kne ade pelaksanaan..kne gerakkan..kne laksanakan ape yg dpt menyelesaikan masalah..klo dlm kaedah saintifik..setiap permasalahan adalah permulaan kepada eksperimen utk penyelesaiannya..klo kite tanggung sorg2..mmg parah ar jdnyer..so cube BUAT pulak..ape yg dipikirkan tu..insya Allah..setel dgn bantuan Allah..

Auzaie..
abes tu..takkan pembantu nk kluar beramai2 biar org tu terkapai2? lbh baek pembantu yg lbh memahami yg dtg membantu drpd pembantu yg xtau ape2..dtg sini kata nk membantu..tp xtau nk buat ape..so jd pembantu sebenarnya tak bahaya..yg merbahaya tu ialah klo org atas yg xmemahami..tu lagi bahaya..sbb ape?abes kebajikan para pembantu ni diorg buat xkesah jer..tu yg bahaya tu..