Saturday, December 26, 2009

Seminggu bersama Pak Kiai

Alhamdulillah, barulah sekarang ini terluang untuk menulis sesuatu di dalam blog ini. Kali ini, lebih kepada perkongsian pengalaman saya bersama dengan ustaz-ustaz sepanjang program saya di waktu cuti sekolah ini. Sungguh, dapat saya simpulkan banyak pengajaran selama saya berdampingi dengan mereka.

Pada hari kebiasaan, kita melihat sosok peribadi seorang ustaz, tapi kita tak pernah melihat susah senang mereka bagaimana, tidur bangunnya, makan minumnya, penat letihnya, suka dukanya. Seketika kita merasai dan melalui pengalaman hidup mereka, barulah kita tahu, bahawa betapa lainnya sosok peribadi ini dengan kita sendiri. Memang betullah "Al-Ulama' warisatul anbiya'" iaitu Ulama' pewaris Nabi.

Teringat pula nasyid "Ulama' pewaris Nabi" yang didendangkan oleh Kumpulan Nadamurni:

Ulama..pewaris Nabi
beribadah..banyak sekali
Akhlak baiknya ketara sekali
dia jadi bunga diri

pemurahnya laksana air yang deras
tawadhu'nya menyejukkan hati
kasih sayang nampak diwajahnya
dia hidup sederhana

dia bercakap dari hati
bukan dari hobinya sendiri
bukan kerana pangkat yang rasmi
bukan kerana jawatan yang tinggi

Hehe..tiba-tiba terkenang pula zaman al-Arqam dulu. Chorus sahaja sudah cukup menerangkan tentang keperibadian seorang kiai/ulama'/ustaz. Memang telah terbukti setelah saya sendiri bermalam dengan mereka selama seminggu. Saya sendiri melihat keistimewaan seorang pewaris Nabi ini. Walaupun ustaz di Al-Amin yang ingin saya berkongsikan pengalaman saya bersama mereka bukanlah sehebat mana-mana ulama' seperti mufti ataupun ulama' yang terkenal dengan kitab-kitabnya hebat, tapi cukuplah menyelami kehidupan mereka ini.

Ketika di Pulau Penang, tinggal bersama dengan ustaz-ustaz pengiring program Wafdul Amin, juga mengikut pak Kiai pulang ke kampung halamannya di Penyabungan, Sumatera Indonesia, memang memberi erti yang besar kepada saya. Pengajaran pertama yang saya perolehi dari mereka, al-Quran tidak pernah ditinggalkan, walaupun berjalan jauh, tapi membaca al-Quran, tidak akan lupa walaupun sehari. Pantang ada ruang masa kosong, pasti dibacanya atau dibuat muraja'ah serta mengulang ayat yang sudah dihafal. Kalau kita ketika berWafdul Amin, bagaimana hafazan kita? Ke mana pula al-Quran kita?

Pengajaran kedua yang dapat diambil, tidak lepas dari mulut mereka untuk berzikir dan berdoa. Tak kiralah ketika mahu tidur mahupun bangun tidur, ketika hendak makan ataupun mahu memulakan sesuatu sama ada naik bas mahupun kereta, pasti zikir ataupun berdoa. Apatah lagi membaca basmallah tidak pernah terlepas dalam apa ketika pun. Kalau kita, pantang nampak durian, belasah terus. Naik bas, dengo lagu, terus lupa nak baca doa. Kalau bangun tidur tu, gosok mata sampai ke bilik air, gosok gigi pula, lepas tu mandi, lepas tu keluar bilik air, cari baju dan terus pakai. Segala doa bangun tidurnya, masuk tandas ker, doa pakai baju pun entah ingat atau tak untuk dibacakan. Tapi para ustaz ni, tak pernah lekang dari mulut mereka dengan doa dan zikir membesarkan Allah seperti mana yang kita diajar dalam adab-adab.

Pengajaran ketiga, bab tawadhu' (rendah diri), sentiasa mereka ini bertawadhu' sama ada dengan orang ramai mahupun dia bersendirian. Sama ada dari pakaiannya mahupun pergaulannya dengan masyarakat. Saya sungguh tertawan hati dengan cara mereka menggauli masyarakat. Jika masyarakat meminta sesuatu seperti minta untuk menjadi imam, atau memberi tazkirah, atau mendoakan seseorang atau apa-apalah, mereka tidak menolaknya melainkan uzur syarie' seperti tidak sihat sangat dan yang sewaktu dengannya. Lebih saya kagumi pada cara menegurnya supaya tidak mahu orang yang ditegur itu terasa hati, contohnya ketika saya bersama pak Kiai di Indonesia, biasalah rakyatnya memang tidak dapat lekang dari merokok tidak mengenal tempat, masa dan orang. Ketika kami di dalam van (teksi bagi mereka), ada la orang tua ni merokok dalam van yang penuh padat, juga terdapat anak kecil di pangkuan si ibu yang juga menjadi penumpang van itu, lantas si pak Kiai buka tingkap van yang berhampiran dengannya tanpa berkata apa-apa. Orang tua itu lihat sekitarnya, menyedari ada anak kecil, terus dibuang rokoknya yang baru sahaja dinyalakan.

Tentang tawadhu' ini, memang menyenangkan hati bagi yang melihatnya. Ketika hadir ke masjid untuk solat Maghrib berjemaah, dia tahu ada imam bertugas pada masjid itu, jadi dia solat sunat itu di belakang sekali untuk menyorok daripada disedari kehadirannya. Bila si imam tahu kehadirannya, ketika solat Isya', dijemputnya untuk menjadi imam. Banyak lagi cerita-cerita tawadhu' yang dapat diambil dengan berdampingan dengan mereka.

Pengajaran keempat, qiamullail. Tak pernah tinggal melainkan penat sangat. Seboleh mungkin mereka beribadah di waktu malam tu, memastikan kita ini tidak menyedari yang mereka sedang beribadah. Bila saya terjaga, terlihatnya sedang beribadah, dia seolah-olah bergegas untuk menghabiskan solatnya, tapi bila tidur semula, dia sambung semula ibadahnya. Terkadang, mereka juga terus khusyuk dan bersungguh-sungguh bermunajat dengan Allah walaupun menyedari kehadiran saya. Apa yang penting, qiamullail ataupun tahajjud, tak kira tempat, tak kira masa, asalkan ada malam, mesti bangun untuk bermunajat dengan Allah. Kalau kita, dapat qiam ketika program sahaja kan? hehe..

Pengajaran kelima, walaupun hidup bersederhana, tapi tetap pemurah. Ada sahaja yang boleh didermakan atau diberikan kepada yang memerlukan. Kadang-kadang saya hairan juga, kalau bab bersedekah atau memberi, mereka memang laju untuk menderma mahupun memberi. Dari mana mereka dapat hartanya. Inilah keberkatan yang Allah berikan kepada mereka. Allah sendiri menanggung rezeki mereka dengan jalan yang tidak tahu datangnya. Saya bersama pak Kiai, seolah-olah rezeki tak putus-putus. Ada sahaja rezeki yang datang mencurah-curah. Mungkin rezeki itu tidak hadir dalam bentuk wang ringgit, mungkin ia hadir dalam bentuk lain. Seperti makanan, tempat tinggal, malah isteri juga boleh jadi (cewah).

Pengajaran ke-enam, tidak menunjukkan rasa penatnya. Walaupun dirinya sudah berumur, cepat penat, perjalanan jauh dengan feri dari Port Kelang ke Tanjung Balai selama 8 jam, kemudian naik van sempit dengan jalan di Sumatera yang serba rosak berlubang-lubang ke kampungnya 12 jam lagi, tapi dia tetap bersahaja malah bertenaga. Tapi bila sampai ke tahap yang memang memenatkan, dia tidak dapat menyembunyikan lagi kepenatannya. Kalau mereka perlukan bantuan, mereka tidak sombong untuk meminta. Mereka hanya meminta bila diperlukan sahaja. Kalau kita, asyik la meminta bantuan walaupun mampu menghadapinya. Contohnya minta tolong ambil ke tempat sekian, padahal boleh jer naik teksi ker, naik lrt ker.

Pengajaran ke tujuh, sentiasa berterima kasih dan memberi salam. Tak kira siapa pun yang membantu walaupun ia cukup sekadar mengangkat barang yang ringan seperti seplastik buah duku pun, diucapnya terima kasih juga. Subhanallah. Pada semua orang mereka berterima kasih dan juga memberi salam. Tak rasa keberatan pun untuk mereka berterima kasih.

Kalau saya tulis semuanya, pasti berjilid blog ini saya tulis. Mungkin cukuplah dengan 7 pengajaran yang saya tulis ini dapat dikongsikan dengan para pembaca sekalian. Memang jauh sekali kehidupan kita dengan mereka. Sungguh berharga sekali keberkatan mereka. Sememangnya Allah sentiasa melimpahkan keberkatan kepada orang seperti mereka. Tidak inginkah kita untuk menjadi seperti mereka? Mana mungkin, kesenangan sudah manjakan kita. Betul tak?

4 comments:

Awau said...

7 pengajaran,hmm mengapa 7?
syukran,hrp2 dpt istiqomah dgn amalan keterikatan dgn Allah..
mmg btul,apabile kite berkembara,
banyak hikmah dipelajari,
lagi apabila kita keluar dari kepompong 'Malaysia'.
yg penting hikmah yg dicari utk dikongsi..

Anonymous said...

subhanallah.moga d upgrade iman ni yg selalu up n down.

~al-Barq~ said...

bagaimana utk tidak 'memanjakan' diri?????

mas syarep said...

Auzaie..
7?ntah..stakat tu jer dpt kluarkn..kang klo byk lg..baek nulis buku jer..kembara ana ni..lg seronok sbb bersama dgn ustaz2..syeikh2..tu yg sonok tu..biar la kite dlm kepompong Malaysia pun..mcm Malaysia ni dh abes pusing jer..

bg ana..hikmah yg dicari xsemestinya perlu dikongsi..itu Allah yg kurniakan..apabila dikongsi..ia adalah pengajaran yg tlh diolah sesuai bg sesiapa yg mendengar 'ibrah ni..sbb hikmah dan hidayah tu..Allah yg beri..hikmah tu..kn kite sendiri yg paham2..sbb tu ana letak 7 jer..ade byk lg..klo ana letak yg laen..ntum maybe xphm..sbb ana sorg jer phm..

lgpun..hikmah tu xsemestinya kne berkembara..kt tmpt sendiri pn bole..syeikh di malaysia pun ramai gak..tp nk cr yg jauh2 gak..syeikh di bumi sendiri..terus dilupakan..mcmane kite nk dpt keberkatan drpd ape yg kite blajo dulu dgn syeikh kite?

hakeemhanafz..
klo sy bole..mengapa tidak anda?
cewah..hehe

~al-Barq~..
cuba tak bermewah..
biasakan rasa susah..
jgn manja sgt ar dgn dunia..