Thursday, December 10, 2009

Wafdul Amin di Tasek Gelugor

Alhamdulillah, kini saya berada di Tasek Gelugor, Pulau Pinang masuk hari ke-4. Lagi 2 hari sahaja Program Wafdul Amin bakal melabuhkan tirai. Memang tak terasa pun, masa-masa yang dilalui di sini, begitu cepat berlalu. Betapa cemburunya masa pada kemeriahan Program Wafdul Amin ini.

Mungkin dikesempatan ini, ingin juga saya menerangkan kepada pengunjung blog ini tentang apa itu Wafdul Amin. Ia bererti "Wakil Al-Amin". Tapi bentuk program ini adalah berbentuk program anak angkat. Inilah masanya kami, melatih dan mentarbiyah anak-anak Al-Amin untuk menyantuni masyarakat terutamanya penduduk desa dan luar bandar. Melatih mereka untuk mempedulikan kepentingan kebajikan kepada masyarakat luar bandar serta menyemarakkan semangat memasyarakatkan minda semenjak di bangku sekolah lagi.

Alhamdulillah, blog saya ini adalah yang pertama melaporkan perkembangan terkini tentang perihal program ini walaupun sebenarnya mereka ada blog tersendiri, tapi saya lebih update dari mereka. Itulah kelebihan teknologi, jalur lebar tanpa wayar broadband sangat membantu jika kita memerlukan untuk sentiasa mengupdate. Mungkin para pengunjung blog ini, dapat sedikit sebanyak 'ibrah atau pengajaran yang dibawakan bersama-sama dengan laporan semasa program Wafdul Amin ini insya Allah.

Pada hari yang pertama program ini, peserta diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing. Beramah mesra dengan ahli keluarga angkat, mengenali dan cuba membiasakan diri dengan suasana kampung. Kawasan di sini, mempunyai kemudahan yang lengkap. Jalan raya lengkap, walaupun jalan kecil di tali air pun, sempurna diturapkan. Rumah-rumah penduduk pun dalam keadaan sederhana. Tetapi ada juga sebuah-dua yang berumah besar. Peserta dibahagikan dengan taburan yang sangat jauh. Jadi sangat susah untuk berjumpa di rumah angkat mereka. Memerlukan kenderaan untuk menghubungkan di antara satu sama lain. Maka di dalam program ini, penggunaan kenderaan sangat meluas digunakan seperti motorsikal terutamanya.

Pada pagi hari kedua program ini, kami bergotong-royong di sekitar kawasan kampung dan mengemaskan kebersihan masjid, kubur, dan dewan orang ramai. Semua peserta menunjukkan semangat tolong-menolong dan semangat berkebajikan membersihkan kawasan-kawasan tersebut. Kemudian di petangnya, kami berehat sebentar seterusnya pergi "ronda-ronda" kampung melihat aktiviti-aktiviti ekonomi masyarakat. Antaranya penghasilan kerisik, santan, dan kuih bangkit. Ya Allah!! Kuih bangkit dia..!! Memang terangkat!! Sedap sangat..!! Baru jer makcik tu masak, habis budak-budak ni perabeskan..termasuk saya sendiri yang menghabiskannya.

Aktiviti di malam hari, selalunya solat di Masjid Islah Kampung Pokok Tampang, bagi peserta yang ditempatkan di kawasan Kampung Lahar Tembun, mereka bersolat di masjid Lahar Tembun. Kami, guru lelaki yang mengiring para pelajar, tiba-tiba dijemput menjadi imam secara tiba-tiba ataupun memberikan kuliyyah subuh tanpa sebarang persediaan. Kami istilahkan, "Gorengan Ustad Al-Amin".

Ada satu cerita lucu ingin saya kongsikan bersama, ketika saya dilantik menjadi imam Solat Isya' pada malam semalam, sebelum solat Isya' tu, ada tahlil serta makan-makan, jadi saya ini orang yang makan lambat sedikit, tiba-tiba ada orang kampung cakap kuat-kuat; "Siapa makan last, dia pi basuh semua pinggan ni". Maka sayalah yang dimaksudkan, saya pun kutip la semua pinggan serta cawan yang tertinggal, sambil tu, ada pakcik ni tambahkan lagi piring serta cawan mana datang entah dan menyuruh saya membasuhnya. Saya pun buat la. Di waktu yang sama, ketua kampung melihat peristiwa ini, lalu dimarahinya pakcik yang menyuruh saya basuh pinggan tu; "Hangpa pi suruh ustad tu basuh pinggan pasai apa!!?", pakcik tu terus amik dulang yang diisi pinggan kotor untuk dibasuh dari saya sambil berkata; "Awat hang tak haba'q yg hang ni ustad!! Muka macam budak lagi..ingat budak sekolah laa".. Saya pun hendak menolong pakcik tu membasuh, tiba-tiba imam masjid tarik saya; "Takpa..takpa..bia'q depa yang basuih..ustad jemput jadi imam yaa"..

Hari ketiga program, lebih bersama keluarga angkat. Ketika waktu petang, ada perlawanan bola sepak dan bola jaring dengan remaja kampung. Orang kampung kata; "Kami orang kampung bukannya biasa maen bola'q ni..Mesti hangpa yang menang ni, hangpa siap dengan kasut bola lagu tu haa"..dan sememangnya wakil Al-Amin ini menang, tapi hadiah cenderahati tetap kita berikan kepada penduduk kampung.

Hari ini masuk hari ke-empat, kami baru pulang dari Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Mengikuti program motivasi, juga turut diundang remaja kampung yang berminat turut serta bersama kami. Sekali dapat motivasi KBM daa...berapa kali nak ikut KBM ni. Kemudian kami pulang dan terus menyertai solat Jumaat di sini. Uniknya masjid kami di sini, mereka menggunakan tabuh, tapi tabuh diperbuat dari kayu. Erm, bukan mereka menggunakan gendang besar. Setiap kali azan, pasti diketuk gendang itu sekuatnya, sampai ada peserta kita yang sedang solat sunat terdengar gendang tu secara tiba-tiba, terlompat dengan serta merta akibat terkejut mendengar bunyinya yang kuat seperti guruh berdentum, katak pun melompat.

Sekarang ini sedang berlangsung sesi pemeriksaan kesihatan secara percuma kepada penduduk kampung. Kemudian malam nanti, akan diadakan forum perdana hal ehwal islam. Tapi bukan seperti yang di dalam rancangan RTM tu. Peringkat kampung sahaja. Insya Allah saya terpaksa pulang awal kerana ada mesyuarat penting. Tak dapatlah saya mengikuti program sukaneka dan majlis penutup nanti.

Sekian sahaja dari saya, Mohd Syariffudin bin Abu Kassim, dari Tasik Gelugor, Pulau Pinang. Akhir kata dari saya, majulah tarbiyah di Al-Amin untuk Islam kerana Allah. Sekian, wassalama.

7 comments:

-.rashid.- said...

hah! sudah agak
mesti ada cerita pasal makan.
dah agak dah! hahaha

amin.mh said...

membayangi abg sarep pakai baju puteh, kot coklat yg x de lengan, sambil pegang mic, membawa liputan..
acid...hahahah~

ijalceritera said...

Seronok seh! Tak apa. Lagi berapa hari lagi, KAMI BEBAS! Rindu lagi gambar2 lama.

p/s: Bukan abang Sarep bawa KAMERA kah? Postlah gambar ...hehe nak tengok FawNikMoh beraksi haha. dan err... Nabil?

mas syarep said...

-.rashid.-
hehe..tp kalini..versi laen..xsama dgn w.a yg sblm2ni..

amin.mh
hoho..perli yer..xpe2..

Izz-Al-Din
gambar..next time..sbb sibuk menulis jer..mls nk mengupload gambo..insya Allah coming soon..

Awau said...

wah nampaknya mcm lebih seronok,
siap pergi USM,
ni dah wafdul amin ke berapa sarep?
tahniah g4squared!
rindu dekat depa semua junior..
Moga Allah merahmati setiap langkah dan membersih jiwa dari niat yang selain daripada mendapat redha-Nya.
Amin..

Asif said...
This comment has been removed by the author.
mas syarep said...

auzaie
ni wafdul amin ke-4 ana kena pegi..