Wednesday, December 2, 2009

Ada sesuatu yang MISTERI pada Keyboard anda!!!

Ketika anda membaca penulisan saya kali ini dalam ruangan blog ini, saya ingin berkongsi suatu perkara yang tak pernah kita terfikirkan pun. Maka saya ingin mengajak anda semua ke suatu ruangan serta masa untuk berfikir sejenak dengan melihat keyboard anda atau diterjemahkan secara harfiyahnya ialah Papan Kekunci.

Cuba lihat pada Papan Kekunci anda sekarang!! Apa yang anda nampak? Mestilah yang anda nampak itu Papan Kekunci anda..muahahahaha!!!

Tapi yang lebih misteri, pada butang huruf "F" dan juga butang huruf "J", ada sesuatu yang terbonjol keluar dengan melintang. Tak boleh dibuang daripada butang Papan kekunci itu. Tiba-tiba saya bertanya kepada diri saya sendiri; "Kenapa ada benda ni?".

Jika dilihat pada mana-mana Papan Kekunci yang ada di pasaran ataupun milikan persendirian pada mana-mana set komputer pun, pasti ada benda ini. Seolah-olah menjadi rukun sah bahawa sesuatu itu adalah Papan Kekunci, mesti ada benda itu. Jika anda kenal typewriter, yang bising tu, pun tetap ada juga benda ni.

Pernah soalan ini diajukan kepada Guru ICT ketika saya berada di alam persekolahan, dia menjawab;" Entahlah, agaknya fungsinya kalau kita tekan, nanti keluar huruf "F" dan "J" jelah kot..hehe". Katanya lagi; fungsi untuk memudahkan menempatkan jari pada butang-butang di Papan Kekunci itu. Supaya lebih mudah menaip dengan pantas, kerana kita sudah tahu pada setiap jari ni akan menekan butang huruf apa. Kemudian dia menyarankan untuk saya mengambil kursus menaip. Ketika itulah baru saya tahu apa fungsinya sebenarnya.

Pada butang "F" itu, diletakkan jari telunjuk tangan kiri anda, dan pada huruf "J" itu pula diletakkan jari telunjuk tangan kanan anda. Jadi tangan anda tidak perlu diangkat atau digerakkan tangan anda hanya untuk menaip. Sebenarnya pada jari-jari kita ini, semuanya memainkan peranan dalam menaip. Saya pun tak ingat huruf-huruf apa yang akan ditekan oleh jari-jari kita ini. Tapi apa yang penting, untuk membuatkan cara pentaipan kita lebih pantas dan lancar, jari-jari inilah yang memainkan peranan semuanya.

Tapi kita tak sangka bahawa perkara ini sudah menjadi standard bagi sesebuah Papan Kekunci seluruh dunia. Tak kiralah Papan Kekunci bagi bahasa Arab, bahasa Rusia, bahasa Jerman atau bahasa apa pun, semuanya menggunakan kaedah yang sama. Walau apa pun bentuk Papan Kekunci itu, ia tetap perlukan benda ini. Inilah yang dimaksudkan "Set lengkap Teknologi dibukuskan bersama". Maksudnya, standard pengeluaran sesuatu bahan berteknologi, perlu ada manualnya. Cara penggunaannya adalah bersifat 'alami (antarabangsa)!!!

Kalau standard keyboard ini mampu membuatkan seluruh umat insan mengikut standard yang sama, mengapa tidak Al-Quran itu sendiri diperlakukan sebegitu kepada semua manusia hari ini ya? Sedangkan kita diciptakan ke dunia ini pun, mesti ada panduan penggunaan hidup kita. Sudah Pencipta kita berikan kepada kita. Tapi kita seperti keyboard ini.

Bila beli keyboard, tak belajar pun cara guna keyboard, tiba-tiba dah terus pasang pada desktop dan boleh menggunakannya? Terus taqlid buta dalam kehidupan kita. Try and error. Kita tak pernah terfikir kenapa susunan huruf pada butang-butang Papan Kekunci kita disusun berterabur? Kenapa tidak disusun sepertimana yang kita belajar semenjak kecil lagi? Kita tidak pernah tahu mengapa ia diciptakan sedemikian sedangkan semuanya ada sebabnya.

Jadi adakah kita tahu mengapa kita diciptakan seperti yang sedia ada ini? Lahir-lahir sahaja kita di dunia sudah ada tangan, kita tahu pula tangan kita ini boleh buat apa. Tapi kita tahu tak mengapa ia diciptakan sedemikian? Kalaulah kita tidak diciptakan bersama tangan kita ini, apa yang akan jadi pada kita? Mungkin seperti keyboard yang tiada butang "Enter". Kalaulah butang-butang pada Papan Kekunci ini boleh bercakap, pasti huruf "Q" mengadu; "Kenapa aku paling jarang sekali ditekan?". Biarlah jarang ditekan, asalkan ia tetap berfungsi.

Peringatan saya kali ini, sedarlah mengapa kita diciptakan seperti sedia ada. Ada yang tampan, ada yang cantik, ada yang gemuk, ada yang kurus. Sejauh mana kita memenuhi fungsinya pada diri kita. Dan Sejauh mana kita menjaga serta memelihara fungsinya itu.

3 comments:

~al-Barq~ said...

hahahahaha seperti biasa analogi yg bagus........ truskan

mas syarep said...

analogi ker?

ape2 hal pun..time kasih krn sudi membaca..jgn tulis dlm jwpn exam sudeh..

hanisah~ said...

abg sarep baru tahu ka? tak apa tak apa, tak salah klo kita tak tahu, tp klo tahu mmg lg senang taip tak payah tgk sgt keyboard