Saturday, August 8, 2009

Bila Ramadhan sudah hampir berkunjung tiba..terkenang iftar T5'09

Sedar atau tidak, Ramadhan terlalu dekat dengan kita. Sudah tibanya untuk kita merasai satu lagi Ramadhan di tahun ini yang sangat kita nanti-nantikan. Sudah bersediakah kita dengan Ramadhan kali ini? Kita sebelum ini telah melalui beberapa siri puasa sunat dan berbuka bersama-sama, terus terkenang peristiwa kita beriftar bersama-sama. Mungkin insya Allah di Ramadhan nanti, lebih besar nikmatnya kalau kita dapat iftar bersama-sama.
Tiba-tiba rasa nak menulis tentang satu lagi kenangan apabila saya menggoreng ayam di rumah saya untuk keluarga makan. Terus saya terkenang aktiviti iftor (berbuka puasa) tingkatan 5 sebelum ini. Ingin pula saya berkongsi beberapa peristiwa menarik antaranya; makanan berbuka kali ini, sangat sedap lagi special sebab makanan-makanan itu dimasak sendiri oleh para pelajar. Maka di waktu petang selepas mereka menempuhi pembelajaran, mereka bergotong-royong memasak makanan untuk berbuka. Banin hidupkan api untuk memanggang ayam..tapi mengambil masa jugak ler..hehe. Tapi alhamdulillah siap juga api dinyalakan, kemudian tunggu untuk menjadi bara pula. Tapi siap juga apa yang mereka masak. Sedap-sedap semuanya. Banat pula masak macam-macam. Ada buat sushi la, kuih apa ntah nama pun tak tahu laa..tapi semuanya sedap-sedap. Air minuman pula dibuka dengan air sirap bandung..fuh!!

Saya juga tidak melepaskan peluang ini untuk sama-sama bergotong royong dengan mereka. Saya goreng ayam dengan Aeman, Zufar, Faiz Husin, Azizi. Sempat jugalah sesama kami semua berkongsi tips-tips memasak ni. Rashid mencadangkan untuk tutup mulut kuali sepertimana yang pernah dia buat di rumahnya sehingga hampir terbakar rumahnya. Jadi ketika itu kami berfikir sejenak sama ada mahu menggunakan cadangan ini atau tak..akhirnya kami putuskan untuk terima cadangan ini.
Seterusnya giliran saya pula untuk berkongsi tips memasak, iaitu saya menulis surah al-Fatihah pada kuali tersebut dengan tinta za'faran dengan minyak masak "Seri Murni" ditulis pula dengan tangan-tangan orang soleh dan huffaz Al-Amin. Insya Allah hasil ayam goreng ini kami namakan Musoffa Fried Chicken (MFC).
Bila nak berbuka tu, ramai yang tak sabar-sabar sampai sengaja azan belum waktunya. Budak-budak la katakan. Alhamdulillah dapat berbuka dengan guru saya; Ust Usman dan anak kecilnya Abdullah. Masa makan makanan berat, rasa Ayam Goreng Musoffa, memang sedap sangat!! Alhamdulillah!! Siap dapat pujian Ust Usman lagi. hehehe...Katanya:"Kalau goreng ayam macamni, lepas ni tak kena dari gangguan lagi la..hehe". Ust Usman memuji sedapnya ayam yang dia makan:"Sedapnya iftor kali ini, kenapa sedap ya masakan ni?" Kami jawab:"Yang menyedapkan makanan kita ni, adalah berkahnya bergotong-royong sesama kami masak ayam-ayam ini." Ust Usman terkejut:"Haa!!Antum masak semua ini?! Alhamdulillah!! Patutlah sedap!!".

Tapi keesokkan harinya, pukul 2 pagi saya asyik terbangun pagi kerana sakit perut. Habis malam saya dihidupkan dengan pergi ke tandas sahaja. Bila ke sekolah, rupa-rupanya ramai juga yang sakit perut. Tapi tak mengapa lah, kerana pengalaman ini, benar-benar mengimbau masa silam saya yang dulu juga bergotong-royong sebelum berbuka. Teringat zaman muda-muda dulu di tingkatan 5 dahulu..hehe.

4 comments:

~al-Barq~ said...

lepas ni kite buat kambing panggang musoffa plak gune stail same cume tambah ngn mathurat kubra bagi btul2 sdapnye hahahaha.......

p/s: terharu trdpt gambar saya.......

mas syarep said...

gambar ust usman mesti tidak dizhohirkn..atas keselamatan..hehe..

lpsni dh abes spm..nta buat la niaga sendiri..sumenyer guna tinta za'faran..mesti berkatnyer..

Unknown said...

salam.

fuh ada produk musoffa yg baru ke? haha, lazat2. lama enggak ketemu ekau :)

-.rashid.- said...

tu yg sakit perut semua sbb makan ayam musoffa la... proses pembersihan dalam badan tuh! heheh