Wednesday, August 26, 2009

Kenangan Ramadhan bersama Nadamurni

Hehe..Alhamdulillah, masih selamat melalui hari-hari di bulan Ramadhan ini. Semalam ada aktiviti mengemas barang-barang di bilik saya. Tapi rasanya masih tak terkemas lagi, sebab kerja separuh jalan. Sebab apa jadi kerja separuh jalan? Sebab terjumpa barang-barang lama yang menjadi kenangan. Tengok-tengok dulu barang tu, lepas tu tergelak seorang diri, lepas tu terkenangan segala kenangan silam dahulu.

Maka ketika itu, saya terjumpa kaset lama zaman-zaman Nadamurni dulu. Fuuh!!! Sangat seronok saya melihat kaset-kaset tu. Tapi malangnya, kaset dah berkulat lagi bercendawan. Tak boleh nak mainkan balik kaset-kaset tu. Lagipun sekarang ni, orang lebih gemar menggunakan CD player, MP3 dan yang sejenis dengannya. Susah jugak nak cari kaset player. Bagaimanapun, hati tetap gembira kerana dapat mengimbau kembali kenangan pada nasyid-nasyid lama.

Tiba-tiba teringat pula zaman Nadamurni sedang pesat bergiat dalam arena nasyid di tanah air, setiap kali bulan Ramadhan hampir tiba sahaja, pasti Nadamurni akan pasarkan album mereka semuanya dengan harga kaset yang murah. Siap ada jualan penghabisan stok lagi. Nasyid-nasyidnya pun memang menyentuh hati. Bayangkan, mereka jual dengan harga murah kemudian nasyid-nasyidnya pula menyentuh hati, itulah berkat keikhlasan perjuangan mereka dahulu. Antara nasyid berkenaan Ramadhan yang benar-benar mengimbau kenangan dan menyentuh hati adalah "2 Ramadhan", "Nasihat Ramadhan", dan banyak lagi sebenarnya, cuma tak ingat tajuk. Hehe.. Setakat ni, yang dapat dengar kembali adalah nasyid "Nasihat Ramadhan". Insya Allah saya akan berkongsi liriknya dengan pembaca sebagai renungan bersama.

Nasihat Ramadhan
Nadamurni: solo - Munif

bulan ramadhan bulan bertuah
bulan ibadah bulan mujahadah
bulan rahmat bulan maghfirah
bulan al-quran dan lailatul qadr

(chorus)

Besarkan Ramadhan dengan puasa
di waktu malamnya tambahkan ibadah
bacalah al-quran banyakkan sedekah
terawih kerjakanlah walaupun sunat

pelihara mata jagalah telinga
kawallah lidah dari yang sia-sia
fikirkanlah yang mendatangkan faedah
hubungkan hatimu dengan Allah

zikir selawat doa panjangkan
pahala ramadhan diganda-gandakan
jangan lupakan janganlah leka
ramadhan tiba setahun sekali

(chorus)

bulan ramadhan bayarlah fitrah
untuk membersihkan hati dan diri
sebagai bantuan keoada ynag susah
agar mereka gembira di hari raya

Allahu ya Allah
kepadaMu kami beriman
keranaMu kami berpuasa
di bulan ini bulan yang mulia
kami mohon rahmatMu ya Allah
keampunanMu
wahai Tuhan

banyakkan i'ktikaf di 10 hari yang terakhir
lailatul qadr berlaku di malam itu
kita kan mendapat pahala yang besar
seperti beribadah seribu bulan

(Chorus)

Hehe..rentak nasyid ni menggunakan rentak alunan lagu Melayu klasik, mungkin kerana ketika itu masih popular lagu-lagu Melayu klasik. Tapi kalau dapat dengar balik nasyid "2 Ramadhan" tu..pergh..tak dapat digambarkan. Itulah nasyid yang mengajar saya tentang berpuasa ketika saya berada di sekolah rendah lagi. Keikhlasan untuk berpuasa. Berbezanya puasa kita ini dengan puasanya para Salafussoleh. Kemudian, mereka juga keluarkan nasyid Raya. Mereka juga menasihatkan tentang raya yang sepatutnya kita raikan. Bukan seronok-seronok kosong sahaja ketika raya. Fuh!! Besar juga jasa mereka dalam industri nasyid ni.

Mudah-mudahan, peringatan-peringatan tentang menghidupkan Ramadhan tersebut, dapat kita amalkan dan hidupkan bersama-sama. Insya Allah.

No comments: