Sunday, August 16, 2009

Satu Fenomena

Di hari gotong-royong baru-baru ini, alhamdulillah dapat lihat satu fenomena yang sangat menarik. Melihat ramai orang berhempas-pulas mengemas dan membersihkan kawasan sekolah demi kebaikan sejagat terutamanya warga Al-Amin itu sendiri. Apa yang berlaku ketika itu? Hampir semua peringkat umur dari kalangan warga Al-Amin turun padang untuk menjayakan aktiviti ini.



Para Ibu juga tidak melepaskan peluang ini

Cikgu dan murid-murid

Para pelajar sekolah menengah dan sekolah rendah, ibubapa mereka, guru-guru sekolah menengah dan sekolah rendah, penjaga Pusat Sumber, barisan kepimpinan PIBG, Lembaga Pengelola Pusat Pendidikan Al-Amin, brother aiskrim, ibu mengandung (kak Yani), makcik-makcik kantin, pakcik Jaga, Jamal al-Banjladis, dan ramai lagi. Tidak ketinggalan juga, pembantu makmal sekolah turut hadir memeriahkan suasana..hehe (ye ke?).



Gandingan hebat para pemuda dan syuyukh

Malah, apa yang lebih memeranjatkan ialah YB Dato' Hasan Ali (ADUN Gombak Setia) pun turut hadir sekali bersama-sama kami. Siapa sangka dalam masa yang sama, orang yang berlainan latar belakang, berlainan pangkat, berlainan status kedudukan, dapat berkumpul bersama, bekerja bersama-sama, membuat perkara yang sama di tempat yang sama; iaitu bersama-sama bergotong-royong membersihkan kawasan Al-Amin.


YB diberi taklimat tentang status pembangunan di Al-Amin

Walaupun kehadiran para pelajar tidak menggalakkan, tetapi apa yang dapat dilihat daripada fenomena ini; mereka yang hadir itulah sangat berkualiti dan berpotensi dalam memberikan keperihatinan kepada persekitaran. Mungkin ada yang mengatakan, ketika itu ada PUI (Program Ulangkaji Intensif), tapi tak mengapalah. Kerana setiap yang kita kerjakan pada ketika itu hanyalah untuk dapatkan redho Allah Taala semata-mata. Mudah-mudahan segala amal kita tidak menjadi sia-sia.


Himpunan 200 orang warga Al-Amin

Ketika sibuk bekerja membersihkan kawasan persekitaran sekolah, ternampak pula seorang tetamu yang tidak disangkakan hadir ke Bumi Al-Amin ini. Itulah Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Tujuannya di Bumi Al-Amin adalah untuk memberi pengisian pada program ikhwah yang belajar di Indonesia. Kalau ketika itu dapat dia berikan sedikit tazkirah kepada kami semua, menarik juga..hehe. Sempat pula bergambar dengannya di Bumi sendiri ini. Rasa bangga pula dengan kedatangan 2 orang yang hebat ini.

Seorang pelajar Perubatan Alexandaria bergambar dengan Ust Hasrizal di SMIAA



Inilah Fenomena yang sungguh mengharukan. Kalaulah semua ahli yang berada dalam latar belakang yang berbeza, mereka dapat duduk bersama-sama, mempunyai tujuan yang sama sehingga dapat menggerakkan semuanya dalam satu rentak menjayakan matlamat bersama. Inilah fenomena yang kami namakan; One Al-Amin!!!!



Jari YB mengisyaratkan "One Al-Amin"

Kalau di Al-Amin dapat buat. Bagaimana mereka yang membuat kerja dakwah di luar sana? Insya Allah fenomena ini sangat kami tunggu-tunggukan, tapi tarikhnya yang tepat tidak Allah beritahu. Kami akan terus berjihad sehingga datangnya janji Allah yang sangat pasti dengan rasa gembira dan penuh bangga.

7 comments:

Rahman D said...
This comment has been removed by the author.
Rahman D said...

sarep aku ada satu cadangan..utk tahunan dpn kita kena bagi nama gempak sikit,utk gotong royong nih
bagi semua nak dtg kan

GERAKAN MANSUHKAN SAMPAH (GMS),

mau semua datang nanti ..hahahhahhah pelusuk negara

wahwhahwhahwa
siap FRU bawak gas pemedih mata lagi...hahaha

Azraai Ahmad said...

Akhi, ingat kat UIA je ada One Tarbiyah, antum pun ada "One Al-Amin"..!

Asif said...

Satu demi satu dicanangkan oleh beliau..

1. Makmal berkebajikan
2. One Al-Amin

tak lama lagi, GMS..
Haha..bijak, islahkan term politik. Bukan politikkan term islamik...hebat2..

mas syarep said...

Rahman D..Gerakan Mansuhkan Sampah tak best....thn dpn insya Allah klo aku dpt bertahan di Bumi Al-Amin ni..akan ku cadangkan kita namakan BERSIH!!!sume org diberikn baju kuning..siap ada tanda rite lg huruf "i" tu..hahaha!!ada satu lg cadangan yg best gak..kite nmekn FREE RUBBISH!!!hehe..bole ker?

Azraai Ahmad..akhi..laen waqi' laen pendekatannya..klo uia perlukn One Tarbiyah..kami perlukan One Al-Amin..hehehe..

Asif..tu sume bkn kerja sy..sy cume pembantu makmal semata2..bekerja sekudratnya..hanya berharap menemui wajahNya..

-Amin HaR- said...

One phenomena,
one al-Amin..
(terlihat org itu semakin kacak)

'adz said...

suka cadangan bersih - undi2
nnt ade video 2 org tertentu* maaf xturun padang haritu - kesihatan tidak mengizinkan (bukannya alasan ye), one al-amin,satu al-amin