Monday, July 20, 2009

Pembantu Makmal dan Pokok

Setelah lama tidak menulis dan tidak pula berkesempatan untuk menulis sebentar di blog saya ini. Kali ini, saya ingin berkongsi pengalaman yang hebat dengan warga Al-Amin.

Lawatan ke Taman Botani di Putrajaya, ya Allah.!!! Bukan lawatan tu, tapi berjogging. Hehehe..nasib baik saya sempat berniat untuk berjogging di Taman Botani tu. Luasnya taman tu. Memang seronok berjogging di sana rupanya. Sepanjang lawatan itu, asyik la tengok pokok, lepas tu tengok bunga, lepas tu tengok rumput, lepas tu tengok buah, lepas tu tengok pokok lagi, lepas tengok daun pula, lepas tu jumpa tasik, tengok la tasik tu dengan berlatar belakangkan rumah Perdana Menteri kita. Tiba-tiba ada peserta terjumpa ikan mati di tasik tersebut. Selepas itu berjalan lagi untuk melihat pokok-pokok yang agak pelik kerana ia adalah pokok-pokok di kawasan Afrika dan Amerika.

Saya sangat takjub kerana bagaimana mereka ini boleh menumbuhkan pokok yang bukan pada iklimnya. Kemudian saya terfikir lagi, sebenarnya tidak hairanlah kalau negara yang padang pasir pun boleh menghijaukan negara mereka. Inikan pula iklim seperti di Malaysia ini. Sehinggakan pokok seakan pokok kurma pun ada di taman Botani. Dasyat betul manusia ni menentang hukum alam ye.

Selepas jauh berjalan dan sangat penat kaki ini menempuh perjalanan yang dapat menemukan pokok-pokok ini, saya pun berehat sejenak merenggangkan kaki. Tiba-tiba saya terfikir sesuatu yang saya tidak pernah terfikir pun sebelum ini. Ada satu tempat di mana mereka menempatkan pokok-pokok yang sama jenis, tapi rupanya sangat berlainan. Contohnya pokok jenis palma, pokok pinang juga adalah dari keluarga pokok palma, begitu juga pokok kelapa sawit dan pokok kurma. Mereka ini ada ciri-ciri yang sama, tapi berbeza kelebihannya. Begitulah manusia diciptakan berbangsa-bangsa bermacam rupa dan bahasa. Untuk apa? Untuk manusia saling berkenalan kan?Dan itulah bukti kebesaran Allah yang mampu mengembangkan manusia ini daripada sepasang suami isteri, membiak-biak menjadi pelbagai bangsa. Lihat!! Hebat kan Allah? Memang Allah Maha Hebat. Begitu jugalah pokok-pokok ini, Allah ingin berikan kita kitar udara di dunia ini dengan menghijaukan bumi sebagai syarat terjadinya kitar fotosintesis agar manusia dapat terus hidup bernafas.

Mengapa Allah tidak jadi rumput sahaja atau pokok durian sahaja di Bumi ini? Kerana Allah ingin membuktikan kekuasaan-Nya dengan ada pokok-pokok yang pelbagai rupa ini dapat melengkapkan syarat fotosintesis, malah dapat juga kelebihan-kelebihan yang ada pada pokok tersebut sama ada pada buahnya atau pada kecantikan bunganya. Batang pokok juga sangat berguna pada manusia. Itulah kebesaran Allah yang menciptakan pokok-pokok yang bermacam-macam rupa dan jenis serta kelebihan-kelebihan yang berbagai-bagai itu adalah untuk manfaat manusia juga. Dunia kita sangat tidak bermakna jika tiada pokok-pokok ini. Ketika itulah saya terasa bahawa betapa besarnya nikmat pokok itu kepada manusia.

Memang bosan juga pada awalnya. Tapi apabila berjumpa dengan pokok-pokok yang tidak biasa dijumpai, memang sangat takjub melihatnya. Kemudian banyak lagi lah tempat yang kami kunjungi selepas itu dengan Kelab Pencinta Alam. Tapi perjalanan ini memang menarik. Dapat saya bergaul mesra dengan adik-adik tingkatan 1 & 2.

Jadi, perjalanan ini sebenarnya memang menarik sebab dapat juga hadiah daripada pihak penganjur. Terima kasih KaPenA!!!

Berkisar tentang pokok, baru-baru ini kita dikejutkan dengan tercabutnya pokok dari tempatnya. Rasanya pokok itu hampir seusia dengan sekolah kita ini. Itulah pokok kayu manis. Tiada siapa diantara generasi awal sekolah ini mengetahui siapa yang menanam pokok tersebut. Apabila saya melihat pokok itu telah tercabut, teringat kenangan saya terjatuh dari pokok tersebut kerana ingin menggantungkan bendera Malaysia di puncak pokok tersebut. Nasib baik ada senior kami yang mahir dalam bab memanjat pokok dan menyelesaikan tugasan patriotik yang diberikan oleh Abang Ridwan (kerani ketika itu). Pokok kayu manis dicabut sebagai memberi laluan untuk pembinaan bangunan baru.

Pokok pun tak kekal lama di tempatnya, apatah lagi kita ini manusia. Bila-bila masa sahaja boleh dicabut nyawa dari tempatnya. Orang-orang lama akan pergi untuk memberi peluang kepada orang-orang muda.

Selamat tinggal pokok kayu manis.

5 comments:

~al-Barq~ said...

pergh pokok tuh byk jasa kot..... dr ana darjah 1 smpi tahun ni byk crite2 tntng pokok tuh .... yg lg bes crite2 yg dtg dr Ustaz Usman ......

p/s: anda berjogging????? pasti akan bertambah slim.......

Awau said...

selamat mencapai matlamat :)
pokok kayu manis,hmmm bnyk memori di sana..

mas syarep said...

saat dia terkujur kaku di pembaringannya..
saat dia terus dimamah cuaca tanpa apa-apa makanan..
anda terus melihatnya yang telah tumbang dipembaringannya..
terus ia diingat ketika mana dia pernah berdiri..
indah nian memori bersama..
dia hanyalah pokok yang berkhidmat menurut perintah Penciptannya..

nubhan said...

area pokok tu la maen baling2 tepung masa tamrin...

mas syarep said...

hahaha nub..ana ingat..time tu nta dh beso skit..jd senior..yg best tu sume target kt nta..muahahaha!!