Sunday, April 26, 2009

Seronok berjaulah di Bumi sendiri sebenarnya..

Dari bumi Keramat 0625 (6.45pagi), merantau ke Gombak tapi termamai pergi ke arah Selatan pula, tiba di Bangi baru teringat yang saya mesti ke Gombak dahulu. Ke Gombak kerana ada program. Heh..ketika program itu, ada orang kata.."tempat kat sini macam semakin mengecil plak"..hehehe..

Kemudian pergi pula ke Seremban, solat sebentar di Masjid Negeri, kemudian..ada laa. Perasaan di sini, ada seronok, kerana dapat jumpa orang baru juga orang yang dah lama tak jumpa, tapi sedih juga kerana mungkin itulah perjumpaan dengan mereka yang terakhir.

Kemudian..pergi pula ke UPNM (Universiti Pertahanan Nasional Malaysia)..kali pertama masuk ke tempat ini, rasa sangat kagum lagi jakon..hehe..Buat apa di sini? Ada ar. Tapi sangat menarik pengalaman di sini, dapat berjumpa dengan teman-teman baru. Malah dapat melihat sendiri realiti kehidupan tentera nasional. Ternyata para tentera-tentera nasional adalah terdiri dari kalangan rakyat yang berdaya tahan dan berdaya saing. Memang kagum.

Suasana di sini, melihat mereka memakai baju uniform (walaupun hari Ahad), kemudian berjalan dalam berkumpulan pun dalam keadaan kawad. Fuh!! Saya memang sangat kagum melihat suasana ini!! Satu suasana yang asing bagi saya, tapi, ia sangat menarik melihat displin mereka yang sangat terkawal. Semuanya segak dalam berjalan dengan pakaian uniform mereka. Malah kawalan ketat untuk memasuki ke tempat tersebut pun telah membuatkan saya sangat kagum. Kawasan UPNM pun sangat bersih.

Saya terbayang, kalaulah mereka dapat menghidupkan suasana yang semuanya lakukan perkara yang sama sahaja, contohnya tentang kawad dalam berjalan berkumpulan. Bukankah itu suatu latihan yang berjaya? Kalaulah kita mahu menghidupkan satu suasana yang semua orang melakukan perkara yang baik, bukankah itu suatu suasana yang hebat??!!

Saya terfikir, kalaulah kita mahu hidupkan bi'ah soleha di Al-Amin, mungkin sampai satu tahap, kita juga akan menggunakan cara sepertimana mereka lakukan. Alangkah indahnya suasana yang kita dapat lihat, semua orang berdisplin menjaga diri mereka dengan akhlak Islam. Mampukah kita? Insya Allah..boleh..terus berdoa dan berusaha..pasti berjaya..amiin..

Kemudian, saya menyambung lagi perjalanan ke Damansara pula. Ada program di sana, tapi..suasananya..sejuknya!!! Berapa banyak aircorn la tempat tu pasang. Australia pun tak sesejuk dewan tu. Bergelen-gelen air saya minum untuk membasahkan bibir akibat sejuknya atmosfera di luar badan saya.

Selepas beberapa jam di situ, kemudian bergerak pula ke Selayang, ada urusan ringkas. Tapi, bila dah mula berborak, aduh!! Lama pula terlanjut perbualan. Selepas urusan dan terlanjur pula perbualan kami, kena pula pergi ke Cheras untuk mengambil barang seperti dipesan oleh atasan.

Selepas selesai semuanya, maka pulanglah saya ke rumah. Setibanya di rumah, melihatkan rumah ketika itu, bergelap. Saya sangat musykil dan memeriksa kenapakah rumah sudah bergelap. Rupa-rupanya, bila dilihat pada jam tangan dan jam di rumah, sudah pukul 0045. Ataupun ditulis 12.45 pagi.

Keesokkan paginya, saya dapat satu ceramah berpakej iaitu, satu ceramah ada dua orang penceramah, tajuknya "Manusia perlukan rehat juga". Ceramah telah disampaikan oleh kedua ibubapaku..hehehe..

Memang betul juga apa pesan mereka; "Kalau tangki 2liter dah habis, mesti kena penuhkan balik 2liter jugak, kalau tak, mutu kualiti untuk bergerak takkan lebih jauh dan lebih baik laa"

Kemudian ditambah pula; "Kalau ada kereta, berpada-padalah, jangan lupa famili pula. Memang betul banyak kerja yang nak kena buat, tapi susunlah biar rapi kerja kita."

Hehe..memang letih, tapi sangat enjoy..tak tau nak cerita macamana..tapi apa yang mereka kata tu, sememangnya betul. Sedikit pun saya tak nafikan. Apa-apa hal pun..Thanks mak n ayah!!

4 comments:

~al-Barq~ said...

Nanti bile2 kalau free ajak ah skali berjaulah...mentang2 dah ade kereta...hehehe........

almuna said...

kah2, + kesian sebenarnya, sebab kena ceramah dengan 2 orang yang power sekali gus....

Azraai Ahmad said...

akhi, nak rehat kena mati la dulu!

Hehe2...Jgn ambik hati, lawak ja tu...

Apapun, tabik springlah dengan jaulah ntum smlm.

Walaubagaimanapun, ingatlah orang yang tersayang. Anda mampu mengubahnya!

mas syarep said...

to ~al-Barq~: hehehe..satu hari nnti..nta pon akan melalui mcmni gak..bile?bile nta btul2 dh ready..k?

to almuna: hehe..trime kasih..actually..pagi tu..ingat nk gerak skola sblm subuh..tp xsangka..diorg lagi awal bangun dr ana..

to Azraai Ahmad: hehehe..actually..destinasi ana blom ke penghujungnya akhi..my last destination is..sorga laa..hehehe..ana teringat kata hokage ke-4 kita dulu: "dalam berdakwah..jgn lupe tanggungjwb kite pd yg lbh berhak..iaitu org yg plg dekat dgn kite..ni br parents..klo dh ade anak istri mcmane?!"..aduh!!rse mcm kena tampat bile dia ckp mcmtu..hehe