Wednesday, April 8, 2009

Bahang Pilihanraya Kecil juga Pemilihan Umum..

Alhamdulillah..baru sahaja lepas merasai bahang pilihanraya di tiga kawasan dalam Malaysia ini, telah tercipta sejarah Malaysia dalam peristiwa kali ini. Iaitu ada 13 calon bebas yang bertanding calon dari pemerintah juga calon dari pembangkang. Hehe..baru 13 calon..dah nak kecoh..

Alhamdulillah..tadi baru sahaja pulang dari menghantar beberapa warga Indonesia pergi memberi suara (membuang undi dalam bhs M'sia) di Pusat Pungutan Suara. Melihat suasana di setiap PPS ini, ketemu dengan beberapa rakyat Indonesia, mereka mendakwa Pemilihan Umum (Pemilu) kali ini lebih meriah dari tahun-tahun yang sebelum ini. Saya sempat melihat perjalanan pungutan suara serta berkenalan dengan calon-calon yang bertanding. Seperti tidak terkejut langsung, partai-partai (dalam bhs M'sia parti) yang bertanding adalah sejumlah 36 partai yang bertanding. Perkara ini adalah biasa bagi mereka.

Keputusan Pilihanraya Kecil di Malaysia sudah tahu keputusannya. Tempoh pengiraan undi hanya mengambil masa beberapa jam sahaja. Sedang Pemilu di Indonesia pula mengambil masa selama beberapa hari sehinggalah memakan masa selama beberapa bulan. Itu baru di peringkat kerusi Gabenor setiap kawasan dan banyak lagi jawatan yang dipertandingkan seperti kerusi untuk probinsi (province), kabupaten (negeri), dan macam-macam lagi nama pelik. Jadi lembaran kertas pungutan suara itu sangatlah lebar dan besar. Lebih besar dari A3 kerana tertera setiap partai-partai yang bertanding dan juga nama caleg (calon legislatif ataupun calon yang bertanding dalam bhs M'sia). Bila ditanya teman-teman yang memberi suara tentang ramainya yang bertanding, mereka menjawab; "Mau pusing mata ini mencari caleg kami".

Lain tempat lain resamnya, lain negeri lain dialeknya, lain negara lain suasana politiknya. Jadi banyak lagi yang kita boleh belajar tentang negara yang berada di luar sana. Bukan sahaja tentang dailek bahasa mereka serta resam makanan mereka, tapi corak politik mereka juga kita dapat berkenalan juga.

(malangnya xsempat ambil gambo plak tadi..so xde bende nk kepilkan)

3 comments:

-Amin HaR- said...

oho..gitu rupenye
Cammane pulak kalau tajuk 'bahang pilihanraya kecil juga pemilihan umum' itu di translate kan ke dalam bhs Indonesia nya??/

(Bole bukak kelas bahase nih....)

Awau said...

Silakan :)
tapi kita tetap terus berkerja
walau kondisi apapun melanda..

mas syarep said...

to -Amin HAR-: erm..ntoh la yer..mcm susah plak nk ditranslatekn..hehe..sbb kt sne..ade byk jenis Pemilu..

yg br ni..br Pemilu peringkat daerah/kawasan2 yg mne klo sape menang..dia akan jd gabenor kwsn tu..kemudian dlm mse yg sme akan dipilih juga siapa di peringkat kabupaten..atau probinsi-probinsi..hatta mukim pun mrk pilih ketika itu juga..bile dh tau sume tu..bila udah tau keputusan peratusan majoriti..baru mrk bertanding diperingkat presiden plak..dan slalunyer..klo pemilu utk presiden..3-4bln slps pemilu yg pertama ini..klo xsilap ana..pemilu ni ada 3tingkat (bhs m'sia peringkat)..jd tingkat yg kemuncak itulah utk presiden..

to Auzaie S.M:
erm..mesti ar..