Thursday, April 16, 2009

Sakit...Kiffarah atau Petanda????????

Bagaimana kita boleh merasa sakit? Kerana kita mempunyai reseptor yang memberikan maklumat sakit kepada otak kita. Contoh bila kita tercucuk jarum atau terkena benda yang panas, terus kita menarik tangan kita sambil merasakan kesakitan yang kita lalui. Reseptor yang menerima data ”sakit” ini terus memaklumkan kepada otak kita melalui laluan sel-sel saraf yang berjuta-juta sel untuk dilalui. Tetapi ia hanya mengambil masa yang sangat singkat.

Kenapa kita boleh sakit? Mungkin kerana akibat kemalangan atau kecuaian kita sendiri yang mengakibatkan terkena jarum tersebut atau tersentuh benda panas. Itulah akibat kesilapan diri sendiri.

Bagaimana pula akibat kita boleh demam? Itu juga dipanggil sakit. Kerana berlaku perubahan keseimbangan normal dalam tubuh. Maka ia juga digelar sakit dalam perubatan. Apabila demam, suhu badan kita meningkat, kerana perjalanan darah dalam badan kita sangat deras sehingga semua anggota tubuh badan juga turut merasai peningkatan suhu. Arus darah meningkat kerana di dalam darah itu terdapat ”pasukan-pasukan antibodi” iaitu sel darah putih dan agen-agen imun lain yang menjadi penjaga imunisasi badan perlu digerakkan ke seluruh badan untuk menghapuskan ”bendasing”-ataupun nama saintifiknya patogen terdiri daripada bakteria, mikrob, dan virus- yang akan mengganggu kenormalan badan. Maka berlakulah usaha-usaha menghapuskan penyebab penyakit itu secara menyeluruh di seluruh badan. Subhanallah!!

Tapi yang peliknya, bila demam, semuanya rasa serba-serbi tak larat. Nak buat apa-apa perkejaan pun susah. Terasa sakit-sakit badan ketika itu. Mengapa ia terjadi? Sebenarnya itulah akibat peningkatan suhu dalam badan. Kita yang belajar sains silibus Tingkatan 2 pun tahu bahawa suhu yang mampu mengaktifkan enzim ialah pada suhu 37˚C. Kalau terlebih ia musnah, kalau kurang ia tak berfungsi. Maka begitu jugalah seluruh anggota dalaman badan kita. Degupan jantung semakin perlahan, salur darah akan mengecut, tekanan darah meningkat.

Orang yang dengan suhu badan serendah 35˚C mengalami kesengsaraan akibat tidak sedarkan diri dan pengsan yang berterusan. Fungsi mental bertindak pasif. Sedikit kesusutan suhu dalam badan ini boleh menyebabkan kesan kesan ini, sekiranya terdedah kepada suhu yang lebih rendah pada suhu 33˚C akan menyebabkan kehilangan sedar (koma). Pada 24˚C, sistem pernafasan pula gagal berfungsi dengan baik. Kerosakan otak berlaku pada 20˚C dan akhirnya jantung akan berhenti berdenyut dan pada 19˚C yang akan membawa kepada saat akhir yang pasti; kematian.

Banyak lagi contoh-contoh patologi dan fisiologi yang boleh kita keluarkan, tetapi itu semua sebagai tanda apa kepada kita? Adakah bila sakit, kita pun terus mahu berjumpa dengan doktor. Apabila berjumpa dengan doktor, maka kena belanjakan duit untuk nasihat doktor dan ubat-ubatan. Lebih menggembirakan ramai orang jika dapat surat perlepasan (M.C) daripada doktor.

Sedarlah bahawa setiap manusia yang diciptakan adalah sebaik-baik kejadian sepertimana firman Allah Taala:
”Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).” [at-Tiin 95: 4]

Tapi mengapa kita tetap boleh sakit walaupun kita telah diciptakan sebaik-baiknya? Kerana Allah Taala juga ada berfirman:
”Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumNya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah. ”[an-Nisa’ 4: 28]

Kerana itulah kita yang sakit ini adalah sepertimana yang Rasulullah s.a.w sabdakan daripada Abdullah ibnu Abbas:
”Dua nikmat yang ramai manusia terpedaya dengannya; sihat dan lapang.”
[H.R Bukhari]

Seharusnya kita harus mengambil iktibar bahawa segala yang menimpa kita ini, pasti ada sebabnya, kerana semua itu datangnya dari Allah. Mereka yang redho terhadap segala apa yang terjadi kepada dirinya itu adalah atas kehendak Allah adalah orang yang benar-benar menyerahkan dirinya kepada Tuhannya. Sepertimana yang dikisah di dalam al-Quran tentang Nabi Ibrahim:
"Dan Tuhan yang Dia lah jua memberiku makan dan memberi minum. Dan apabila aku sakit, maka Dia-lah yang menyembuhkan penyakitku. Dan (Dia-lah) yang mematikan daku, kemudian ia menghidupkan daku.” [as-Syu’araa 26: 79-81]

Begitu juga kisah Nabi Ayub a.s. yang menjadi contoh teladan yang baik ketika menunjukkan ketabahan tinggi kepada Allah sewaktu berhadapan dengan penyakit yang dahsyat:
”Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba kami: Nabi Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: " Sesungguhnya aku diganggu oleh Syaitan dengan (hasutannya semasa aku ditimpa) kesusahan dan azab seksa (penyakit)". [Shaad 38: 41]

Ternyata bahawa penyakit dan kemalangan itu semuanya adalah kejadian yang bertujuan menguji manusia. Ketika berhadapan dengan insiden seperti ini, orang yang beriman akan tetap mengingati Allah, berdoa meminta perlindungan dari-Nya dan berikhtiar lagi berusaha untuk mendapatkan semula mahkota kesihatan ini. Orang itu mengakui bahawa tiada apa pun yang benar-benar dapat melepaskannya dari pedih kesedihan derita yang ditanggungnya seperti Nabi Ayub a.s. Dia juga sedar bahawa Allah sedang menguji kesabaran, kepatuhan, dan imannya.

Terdapat falsafah Barat mengatakan:
”Ingin membina Empayar Rom yang hebat itu mengambil masa beratus-ratus tahun lamanya, tetapi jatuhnya Empayar Rom itu hanya mengambil masa satu hari sahaja.”

Dapatkah anda bayangkan bahawa selama kita hidup dan membesar dengan memiliki tubuh badan yang semakin membesar, kapasiti ilmu dan memori yang makin bertambah, paras rupa yang lebih menarik berkembang mengikut kematangan usia, akhirnya semua itu tidak berguna lagi apabila kita mati? Tidak siapa pula inginkan mayat atau bangkai bukan?

Kalaulah kita masih panjang umur pun, segala apa yang kita miliki selama ini pada tubuh badan kita, tetap tidak lagi sehebat sewaktu perkembangan tubuh badan kita. Dahulu fesyen rambut kita sangat berstail, orang tengok pada rambut pun dah takjub dan terus meletak persepsi bahawa pemilik rambut ini sangat kacak. Tetapi apabila tua nanti, kita tidak mungkin lagi dapat buat fesyen rambut seperti itu lagi. Mungkin kerana inilah ramai anak muda hari ini berlumba-lumba memperagakan fesyen rambut yang trend lagi berstail.

Semua itu, samalah seperti bangunan megah yang didirikan oleh kerajaan-kerajaan yang hebat kerana bermegah dengan binaan mereka. Lihatlah Piramid yang dibina oleh Kerajaan Mayan di Mexico, dikatakan dahulu piramid itu sangat megah dan berseri-seri dengan sinar keemasan. Tetapi kini, piramid itu hanya dihiasi dengan kulat-kulat sahaja. Samalah juga dengan piramid-piramid di Mesir.

Sama ada kita dapat hidup lebih lama dan merasai peredaran masa, dengan melalui berbagai peristiwa ataupun kita tidak sempat merasai kehidupan yang lebih lama. Hidup kita hanya sekali sahaja. Pastikanlah bahawa hidup anda ini adalah hidup yang paling bermakna sekali agar anda dapat berbangga dengan Pencipta kita bahawa kita telah memenuhi objektif penciptaan kita. Samalah seperti perasaan anda yang menanam tekad bahawa anda di tahun akhir di sekolah ini. Maka anda hendak membuat sesuatu yang sangat bermakna sebelum anda berhenti sekolah.

Sedarilah bahawa sakit ini sememangnya tanda bahawa, manusia yang sangat canggih dilengkapi dengan berbagai-bagai sistem berfungsi yang sangat sistematik lagi ideal, tetapi ia tetap lemah dan mereka sangat-sangat memerlukan Sang Pencipta yang telah menciptakan dirinya.

” Wahai umat manusia, kamulah yang sentiasa berhajat kepada Allah (dalam segala perkara), sedang Allah Dia-lah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.” [Faathir 35: 15]

3 comments:

Fera said...

Mmmm, kita semua sangatlah kerdil dan lemah.. orang buat kehebatan pun bila dah mati, takde gunanya. heh. itukan kesimpulan?

duha said...

salam~
setiap kesakitan dan penyakit itu ada pathogenesis(pathway bagaimana ia boleh sakit/berlaku) yang tersendiri..tapi, ape2 pun..kite mmg perlu sedar bahawa terselitnye kifarah di sebalik kesakitan yang Allah beri itu..sama ada sebagai pengampunan dosa,peringatan atas kelalaian,atau mungkin tanda bahawa Allah sayang pada kita..lalu kita diuji..

mas syarep said...

to fera: erm..tanye ana tu ker kesimpulan ker?ntoh ler..sume tu..Allah lbh mengetahui setiap perkara..

tp duha: btul2..yg paling jelas..Allah sgt hebat mengatur susun galur sume pathogenesis tu sampai sume student2 medic pecah kpala nk ingat sume jenis pathgensis kt sume penyakit tu..hebat kn Allah?sbb Allah mmg Maha Hebat!!