Tuesday, April 21, 2009

Pernah dengar tak Hari Tapir Sedunia???????


Haaa...kepada para pembaca sekalian, saya doakan para pengunjung blog ini dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Kali ini, saya ingin membawakan satu topik yang mungkin sangat jarang untuk didengari. Mungkin juga saya menulis tentang subjek kali ini adalah disebabkan terpengaruh dengan kempen dari pada WWF (World Wildlife Fund) untuk menyedarkan kepada kita tentang hidupan yang terancam ini.

Semalam saya mengikuti siaran 24.fm dan padanya ada penerangan tentang Hari Tapir Sedunia daripada pegawai zoo (tak ingat nama orang tu). Apa yang menarik perhatian saya ialah; kali pertama saya mendengar suara atau bunyi tapir. Terasa macam hari ini hendak pula ke Zoo Negara untuk mendengar secara live bunyi tapir itu sendiri. Hehehe..sangat menarik bunyinya, seperti haiwan yang comel apabila dengar melalui radio.


Jadi kali ini, mungkin saya juga ingin mengajak para pengunjung untuk meningkatkan kesedaran terhadap haiwan terancam ini. Dimaklumkan bahawa Hari Tapir Sedunia telah diisytiharkan pada setiap 27 April ini. Tidak pula dimaklumkan sempena apa. Saya berpendapat, mungkin kerana pada waktu itu, banyak tapir-tapi di seluruh dunia telah terkorban akibat serangan manusia yang tidak berperikemanusiaan. Semua pejuang-pejuang tapir yang membela nasib keturunan mereka, habis terkorban dalam serangan yang bersejarah tersebut yang dinamakan Perang Tapir. (Macam Perang Jamal (unta) la agaknyer..hehehe)
Tapi dalam maklumat yang dijumpai, bahawa pada tarikh tersebut tahun 1980-an, tapir diisytiharkan sebagai haiwan terancam dan banyak tapir yang nyaris-nyaris dijadikan makanan eksotik di Vietnam, dipindahkan ke Zoo Peliharaan Hidupan Terancam di Brazil. Mungkin juga kerana itu Hari Tapir Sedunia diisytiharkan.


Di Malaysia, pula disambut Hari Tapir ini pada Khamis ini sehinggalah Ahad ini iaitu 23hb-26hb April. Macam Hari Raya Aidilfitri la, di Malaysia sambut 30hari, tapi di negara-negara Islam yang lain, sambut satu hari sahaja. Jadi begitu jugalah Hari Tapir di Malaysia. Menurut maklumat yang diberikan melalui Radio 24 itu; 4 hari disambut Hari Tapir ini adalah berlangsungnya kempen-kempen bergerak di seluruh tanah air untuk memberikan kesedaran kepada rakyat Malaysia tentang ancaman yang dihadapi oleh para tapir di seluruh dunia. Dimaklumkan juga bahawa ketika itu, akan ada raksasa Tapir yang akan muncul di Kuala Lumpur sebagai membalas dendam terhadap saudara-saudara setapir dengannya. Hahahahahahha!!!!Bukanlah...raksasa yang saya maksudkan ialah maskot. Saya tak boleh bayangkan, macamanalah agaknya rupa maskot tapir tu yer?hehehe..mesti comel..!! Bayangkan, Tapir boleh berdiri!!! waaaaaahh!!!! Comelnya!!!!!!!

Bila sebut tentang tapir, tiba-tiba saya teringat satu persoalan tentang tapir ini. Ketika saya kecil dahulu, pernah satu ketika saya dan abang saya berlaku khilaf dalam ijtihad kami memanggil binatang ini. Di televisyen, mereka memanggilnya sebagai tapir, tapi saya mengenali haiwan itu melalui guru saya di Madrasah al-Keramaty adalah tenuk. Tetapi abang saya pula menegaskan dengan memansuhkan segala panggilan tersebut dengan digantikan dengan panggilan cipan. Jadi, apa bezanya TAPIR, TENUK, dan CIPAN? Adakah perbezaan sebutan ini hanyalah daripada perbezaan luhjah(loghat) atau adat? Ataupun mereka ini adalah berbeza daripada jenis spesis-spesisnya? Mungkin mereka sememangnya berasal dari superfamiliy Tapiroidea, tetapi lain Genusnya(Kelasifikasi saintifik)?



Tak mengapalah, mudah-mudahan akan lahir seorang pengkaji ilmu haiwan Muslim yang akan menjawab persoalan ini nanti. Amin.

Ada seperkara lagi fakta yang ingin saya kongsikan dengan para pengunjung kali ini, iaitu tapir-tapir ini juga ada di dalam mitos-mitos mengikut kepercayaan agama-agama lain. Menurut kepercayaan orang Jepun, binatang tapir ini adalah gajah kecil yang nakal kerana suka memakan mimpi orang. Maka gajah kecil ini disumpah dipendekkan belalainya. Macam-macamlah punya cerita dongeng ni.

Jadi, bagi saya, ada cara untuk kita mengingati perjuangan para pejuang tapir yang memperjuangkan nasib bangsanya itu. Saya mencadangkan kepada para pecinta tapir/tenuk/cipan yang mengunjungi blog ini, bahawa namakanlah kereta-kereta nasional dengan nama haiwan ini. Dahulu, ketika Produa mengeluarkan produknya iaitu kereta Kancil dan Rusa, ramai orang menyangkakan, pasti selepas ini akan keluar kereta Tapir atau Tenuk atau Cipan. Tapi malangnya yang keluar ialah kereta Kenari dan Kelisa. Aduh. Kecewanya kami. Kalau di Indonesia, ada kereta yang diberikan nama-nama haiwan seperti Kuda (toyota Unser di Malaysia), Panther (tak tau apa nama jenis ini di Malaysia) dan banyak lagi.

Maka, sebagai mengingati perjuangan Tapir ini. Apa salahnya kita namakan kereta buatan tempatan sebagai MyTapir. Atau MPV Tapir ker? Atau Mini Tapir ker? Kalau syarikat pembuatan kenderaan tempatan mahu menggunakan nama Tapi ini juga sangat digalakkan, seperti Modenas Tapir ker, model C-70 ditukar nama dengan Tapir-70 ker? Bukankah ini sebagai langkah kesedaran kita untuk menyelamatkan haiwan terancam ini? Sama-sama kita fikirkan.
(Hehehehe..berguling-guling bila habis type blog ni)

9 comments:

Anonymous said...

tak dapat terima hakikat.hahaha!

Fera said...

.....
Haaah? Hari Tapir Sedunia? =_x
Peliknya. 4 hari pulak tu. Apaapajelah. XD

mas syarep said...

hahahahahahaha!!!
hakeem..hakeem..
abes la ko nnti!!!
bole bahan ko seumur idup akeem!!!
tapi..terima jer la..
ini sememangnya hakikat...
hahahahahaha!!!!

Unknown said...

Pernah! Pernah!
Cehh, semangat...

~al-Barq~ said...

yea!!! hidup tapir!!! cipan forever!!!!

mas syarep said...

kite kene buat Hari Tapir peringkat al-amin ar..anjuran andalus..amcm???mesti aiman hafidz suke..hehehehe..

xpon masyab anjurkan ker?bole diorg tmbh silibus dlm masyab..telnik memelihara haiwan terancam..hohohoho!!!!

ade cadangan laen mcmane kite nk menyokong perjuangan tapir2 ni?

brightlight said...

terbayang anta punye gulingan... hahaha

brightlight said...

terbayang anta punye gulingann tuh! hahaha

mas syarep said...

brightlight..agak2 ar nk bayangkan gulingan ana pun..xyah ar sampai post berkali2..hehe..