Wednesday, March 10, 2010

Kerana Selembar Kertas..

Debaran Keputusan SPM semakin hangat!!!!

Tapi selepas membaca blog ini, rasanya kebanyakkan calon dah melihat keputusan masing-masing. Apa ya perasaan calon SPM tahun 2009 sekarang ini? Hmm..pasti berbolak-balik dengan pelbagai emosi yang sedang mengganggu diri.

Antara matlamat pendidikan ialah memastikan keseimbangan Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelektual (JERI). Tapi nampak gayanya, seperti menemui kegagalan pendidikan di negara kita jika pada saat pelajar menerima keputusan, emosinya terganggu dan tidak tenteram.

Ada calon SPM yang berpendapat; "Pastinya saat ingin mengambil keputusan yang telah berhempas-pulas usaha bersungguh-sungguh adalah saat yang paling genting. Ia adalah keputusan di atas segala usaha kita". Penuh harapan daripada salah seorang calon SPM 2009. Maka selembar kertas adalah bukti usaha bertahun menuntut ilmu?

Tiba-tiba teringat pula Saidina Umar al-Khattab r.a. ketika hatinya berkecemamuk tidak tenteram mendengar secebis ayat al-Quran yang dibacakan oleh adiknya sendiri. Ketika itu niat dihatinya sangat membara ingin membunuh Rasulullah s.a.w. Tiba-tiba setelah mendengar keislaman adik dan iparnya, lebih bergelojak hatinya ingin membunuh kedua ahli keluarganya yang terdekat itu. Beliau terus menerpa masuk mencari kedua saudara dekatnya itu, sambil adiknya menyembunyikan selembar kertas yang tertera ayat al-Quran.

Saidina Umar r.a melarangnya lalu merampasnya dan membacanya sendiri. Terus hatinya yang berang itu, tiba-tiba tenang. Kerana beberapa potong ayat Al-Quran, hatinya dibolak-balikkan Allah menjadi tenang, terus memeluk agama Islam di hadapan Nabi al-Mustafa Muhammad s.a.w. yang hendak beliau bunuh pada mulanya.

Terbukti, selembar kertas mampu menggentarkan hati manusia. Raja Muqawais juga tertunduk hilang keangkuhan selepas membaca selembar surat daripada Rasulullah s.a.w. Raja Kisra Parsi yang senang lenang dengan kemewahan, terus berubah wajah dan hatinya tidak tenteram selepas membaca lembaran surat daripada Rasulullah s.a.w.

Sungai Nil yang selalu datang bah juga menjadi surut kerana takdir Allah selepas Saidina Umar r.a. mencampakkan selembar suratnya sebagai ganti penduduk tempatan membuat korban. Raja-raja Eropah yang pada mulanya bermusuhan sesama sendiri, tiba-tiba bersatu berganding bahu bersama-sama menentang Tentera Islam ingin menawan Baitul Maqdis hanya kerana selembar surat daripada Pope Gregory VII.

Nicollo Machiville mampu mengundurkan tentera Austria dari memasuki Utara Itali, malah mampu menundukkan Raja-raja Naples, Vatican, Milan dan Roma hanya dengan selembar surat. Kerajaan Umayyah di Sepanyol (Andalusia) tumbang hanya kerana sepucuk surat pengkhinatan kepada Ratu Isabella II.

Kini, terbukti sekali lagi bahawa selembar kertas mampu mengentarkan hati para pemuda. Daripadanya ia mampu membuatkan emosi pemuda itu bergembira, ataupun menangis hanya kerana selembar kertas. Akan ada yang bersama-sama berkongsi kegembiraan dan ada juga yang menyendiri tanpa teman hanya kerana selembar kertas. Daripadanya juga ia merasakan masa depan jelas tertampak kerajaya hidupnya. Daripadanya juga seperti sudah terlihat rezeki-rezeki yang bakal diraihnya.

Apakah kertas ini mampu memberi syafaat kepada pemiliknya di masa tiada orang dapat memberikan syafaat dan lindungan? Apakah kertas itu pembuka hijab rahsia rezeki yang Allah tetapkan? Apakah kertas ini dapat menjamin kebahagiaan pemiliknya pada hari mendatang nanti? Atau kertas ini hanya menunjukkan usaha-usaha anda yang telah lepas?

Sedangkan Allah belum lagi menyembelih masa di dunia ini untuk memberi peluang semua makhluknya berusaha semampunya untuk bertemu dengan Pencipta yang sangat dirindui. Andai kata sebarang keputusan di dalam kertas itu menyedihkan, ketahuilah masih banyak masa untuk anda perbaiki diri anda selagi anda punya masa lagi. Andai ia menggembirakan anda, ketahuilah bahawa Allah menyediakan masa untuk anda berusaha lagi untuk persiapan yang "seterusnya".

Tahniah kepada semua calon SPM 2009..!!
Ma'an Najah alaikum fi amalillah!!!

4 comments:

~al-Barq~ said...

al-waajibat aktharu minal auqot~~~~

(untuk pngetahuan, saya bace entri ini 4 jam sebelum mengambil keputusan hehe)

amin.mh said...

kuasa kertas.hm

baru dpt kputusan periksa dah mcm2 ragam.
kalo dpt kputusan buku amalan kat akhirat nnt lagi lah..

mas syarep said...

~al-Barq~..
ape kena ayat tu dgn entri ana ek?hehe..

amin.mh...
hmm..btul gak tu..tp klo dh dpt keputusan tu..mmg kekal selama2nya la..

Anonymous said...

Hm. Hm...