Tuesday, March 30, 2010

Inisiatif Jalur Lebar???

Waah!! Baru-baru ni, kerajaan telah mengumumkan tentang inisiatif jalur lebar ke seluruh negara secara berperingkat. Ini suatu usaha yang baik dalam memajukan orang awam dan juga sekaligus dapat menambahkan pendapatan tambahan kepada orang ramai.

Industri Teknologi Maklumat juga akan terus berkembang jika semua orang mampu dan mudah untuk menggunakan fasiliti / kemudahan yang disediakan ini. Berbagai-bagai lagi perkhidmatan boleh dibuat secara online kerana kemudahan seperti ini memudahkan semua orang untuk mengakses / menggunakan internet ini secara mudah.

Sebenarnya memang banyak kelebihan-kelebihan yang rakyat dapat dengan pengumuman ini. Usaha ini juga adalah satu lagi usaha kerajaan untuk mencapai wawasan yang tinggi agar pendapatan isi rumah mencukupi. Ini juga bukti pembangunan secara infrastruktur negara kita semakin berkembang lagi maju. Infrastruktur yang dibangunkan juga adalah untuk kemudahan rakyat. Maka seperti slogan yang selalu dilaung-laungkan iaitu "rakyat di dahulukan".

Dalam kita mengecapi pembangunan infrastruktur yang pesat ini, kita juga seharusnya tidak boleh langsung melupakan kepentingan pembangunan modal insan dan cara berfikir kelas pertama. Apa gunanya bangunan tinggi-tinggi, canggih-manggih, gegak-gempita, hebat-jebat, tapi pemikiran orang-orang yang mengecapi pembangunan ini masih lagi kelas ketiga.

Memalukan benar jika bangunan tinggi-tinggi lagi canggih-manggih, tapi isu buang anak, sumbang mahram, anak luar nikah, vandalisme, buang sampah merata-rata, meludah di sana-sini, dan sebagainya masih lagi tidak dapat di atasi.

Bayangkan jika pemikiran ini masih tidak dapat diubah, bagaimana mereka ini akan menggunakan kemudahan yang disediakan? Terlampau banyak kes kerosakan harta benda awam akibat gejala salahlaku pada harta awam. Bangku di tempat rekreasi digunakan untuk tempat duduk, bukannya tempat untuk membuat maksiat.

Bayangkan pula pada kemudahan jalur lebar yang telah diumumkan, apa yang bakal berlaku jika terdapat segelintir orang yang masih lagi pemikiran "kuning" ini menggunakan kemudahan ini? Pasti mereka akan menggunakan peluang yang ada ini sebaik mungkin untuk memuaskan nafsu mereka melalui inisiatif jalur lebar ini seperti melayari laman pornografi murahan yang ada di internet ini. Terdapat laporan daripada penguatkuasa bahagian komunikasi jalur lebar ini, bahawa pengguna internet daripada Malaysia yang melewati laman lucah ini adalah pengguna yang paling banyak di Asia dan kerap kali melewati laman ini.

Bayangkan hiburan di dalam internet ini seperti "game online" dan yang serupa dengannya telah menyebabkan seorang anak kecil yang baru lahir di Korea Selatan mati akibat tidak diberikan makanan kepadanya. Ibubapa bayi malang itu ditangkap ketika mereka sedang menikmati permainan "game online" di Cybercafe (CC). Anak ditinggalkan kerana permainan jalur lebar ini???!!!

Bayangkan antara kebiasaan pengguna jalur lebar di Negara-negara Barat seperti Eropah dan Amerika Syarikat adalah berhubung dengan orang tidak dikenali dan bercinta melalui internet dan seterusnya mengajak untuk blind-date. Apa yang lebih dahsyat lagi, kejayaan blind-date itu diukur dengan kejayaan mereka yang mampu mengajak sehingga ke tahap mampu mengajak untuk melakukan asmara sesama mereka. Ada juga yang mencari dana dengan menjual video amatur lucah mereka di jalur lebar ini.

Bayangkanlah bahawa contoh-contoh yang disebutkan tadi itu adalah akibat alpanya pihak berkuasa yang menyediakan perkhidmatan yang canggih dan kemajuan infrastruktur yang pesat tapi terlupa tentang kemajuan daya fikiran yang waras kepada para pengguna.

Saya menyeru kepada para pengguna perkhidmatan jalur lebar yang singgah membaca di blog ini, agar menjadi pengguna yang bijak dan takut kepada azab Allah. Pastikanlah anda seiring dengan arus dunia masa kini, dalam masa yang sama juga, binalah diri anda dengan ketaqwaan dan moraliti hidup sebagai seorang hamba Tuhan yang Maha Mengetahui.

No comments: