Thursday, November 12, 2009

Selamat Menghadapi Peperiksaan


Minta maaf kerana agak terlambat untuk mengucapkan ini kepada pelajar-pelajar lain yang menduduki Peperiksaan Akhir Tahun 2009 kepada pelajar-pelajar Tingkatan 1, 2, dan 4. Mungkin kerana terlalu sibuk, tidak sempat untuk memperbaharui isian di dalam blog ini.

Maka di dalam kesempatan ini, saya ingin mengucapkan kepada pelajar Tingkatan 5 SMIAAG dan Ahli PPI Tingkatan 5 SMTKL yang akan menduduki SPM '09, berusahalah sehabis-habisnya dan semoga mendapat kejayaan yang cemerlang untuk anda semua.

Teringat pula suasana "study hard" seperti di dalam gambar di atas. Rasa rindu pula ingin menduduki peperiksaan. Insya Allah kalau dapat sambung belajar, barulah dapat merasai suasana "high presure" tu lagi. Ketika berada di kolej dulu, mengambil Diploma Teknologi Makmal Perubatan, memang rindu sangat suasana peperiksaan yang saya lalui dahulu. Tidak pernah saya merasai peperiksaan seperti itu dahulu.

Ada jadual menjawab kertas peperiksaan di waktu malam. Tapi yang memang tidak boleh dilupakan ialah; ketika peperiksaan di waktu malam itu sedang berlangsung, tiba-tiba "black-out", lampu terpadam ketika itu. Mungkin kerana keadaan hujan lebat ketika itu membuatkan bangunan kami litar pintas. Boleh bayangkan, kami menduduki peperiksaan dengan bergelap. Pengawas peperiksaan pula mengizinkan untuk menggunakan handphone untuk menyuluh ketika menjawab. Hahahaha!! Memang lucu ketika itu. Mana yang kaki penipu ketika peperiksaan, inilah peluang terbaik bagi mereka untuk berbincang melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) sesama mereka. Tak lama selepas itu, letrik kembali ada. Tapi itulah pengalaman saya ketika menduduki peperiksaan dalam keadaan bergelap.
Saya juga teringat ketika menduduki peperiksaan SPM dahulu, ketika itu dalam bulan Ramadhan. Memang mencabar juga. Kerana ia kerap kali membuatkan kami mengantuk ketika menjawab peperiksaan. Nasib baik pengawas peperiksaan selalu mengejutkan kami yang tertidur. Saya dahulu ada mengambil peperiksaan kertas Tasawwur Islam ketika itu. Di sekolah saya ini, hanya 2 orang sahaja yang mengambilnya. Maka sangatlah bosan saya dan kawan saya menduduki di dalam dewan peperiksaan yang luas terbentang (jika kita seorang sahaja di dalam dewan itu). 3 orang pengawas peperiksaan yang mengawasi kami berdua ini pun sangat bosan sehingga mereka bergilir untuk tidur ataupun menghirup udara luar. Hahaha!! Kelakar juga melihat gelagat mereka.

Akhir kata kepada yang bakal menduduki peperiksaan. Saya ingin mencabar calon SPM Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak; agar tiada lagi kes melibatkan terlupa membawa slip peperiksaan atau Kad Pengenalan. Jangan cepat mengalah. SPM ini bukanlah segala-galanya. Jadi jangan cepat kecewa dan berputus asa ya. SPM ini hanya tiket untuk anda semua pergi ke tahap yang seterusnya sahaja. Itu pun jika anda mahu belajar lagi.

Berusahalah dan Semoga Berjaya!!!