Monday, November 23, 2009

Salahkah ber"CINTA"?

Selepas melihat fenomena trend bercinta di kalangan masyarakat, pasti timbul suatu persoalan yang menjadi kontroversi. Iaitu; "Salahkah bercinta?". Kerana itulah buku-buku yang memberi alternatif pengurusan cinta, kaedah bercinta, cara bercinta, tempat bercinta, pendek kata semuanya cinta, tetapi mengikut syara', berada di dalam pasaran bagai cendawan tumbuh selepas hujan.

Menjawab persoalan yang diajukan oleh ramai pihak, pasti dalam setiap penulisan buku-buku itu akan menjawab; "Tidak salah bercinta....TAPI..." barulah ia promosikan cara bercinta yang ideal dan dibentangkan di dalam penulisannya.

Inilah yang selalu dijumpai dalam mana-mana bentuk alternatif penulisan tentang cinta atau saya lebih gemar mengistilahkannya sebagai "Nukilan Cinta". Begitu juga nasyid-nasyid yang disampaikan menjadi alternatif bagi lagu-lagu cinta kompilasi tangkap leleh mahupun tangkap lentok sehingga mampu mendatangkan fenomena tangkap basah.

Jika orang bertanya kepada saya; "Salahkah bercinta?", saya akan menanya kembali kepadanya; "Perlukah bercinta? Mengapa bercinta?". Jika para pembaca sekalian mempunyai jawapan untuk persoalan ini, adalah dipersilakan untuk anda menulis sedikit pandangan anda atau sebarang jawapan agar dapat menghangatkan lagi persoalan yang ingin diperbincangkan.

Jadi ada pula yang memberikan sandaran serta dalil sokongan akan keharusan bercinta. Antaranya mengaitkan kisah Nabi Adam dan Hawa. Ada juga mengaitkan dengan mengungkit bahawa Allah sangat mencintai hamba-Nya yang berkasih-sayang dan banyak lagi jawapan yang terus terkeluar dari mulut mereka.

Saya tidak menyalahkan cinta itu sendiri. Kerana ia sememangnya adalah fitrah semulajadi bagi setiap insan. Semua manusia berhak merasai cinta itu. Pasti berputik rasa cinta itu di setiap lubuk hati manusia. Jadi ia tidak mustahil untuk semua orang merasai cinta itu. Ia hadir dengan sendirinya. Cuma, apabila seseorang sudah mengelamun di dunia percintaan, pasti akan terus ketagih dibuai di alam percintaan. Seolah-olah dunia ini mereka yang punya, saya, para pembaca dan yang lain cuma menyewa sahaja di dunia ini kerana mereka rasa, dunia ini mereka punya.

Itulah fenomena yang saya maksudkan "Cinta itu seperti sambal belacan, baunya agak kurang menyenangkan, tapi apabila sudah merasai belacan itu, pasti bertambah". Mungkin hari ini kita kurang selesa dengan fenomena cintan-cintun ini, tetapi apabila kita sendiri terjebak dalam kancah percintaan, mungkin lebih dasyat lagi daripada orang lain yang bercinta.

Cuma yang menjadi kebimbingan ialah; kita tidak dapat mengubah langsung fenomena nukilan cinta mahupun sebarang bentuk sebaran yang bertemakan cinta di zaman sekarang ini. Suatu yang mustahil untuk kita membendung tema cinta ini daripada berleluasa menular dalam akal dan sanubari masyarakat hari ini daripada terpengaruh dengan momokan percintaan sehingga menjadi racun dalam budaya masyarakat. Jika ia menular, masalah seperti bayi di buang di tong sampah pasti meningkat.

Wahai pembikin iklan mahupun filem, termasuk juga penovel juga pengubah lagu serta penulis lirik lagu, apa salahnya untuk tidak membuat lagi hasil kreatif anda tanpa tema percintaan. Adakah anda takut kerana rugi? Atau anda seharusnya takut jika ahli keluarga anda sendiri pula ada yang terlibat dalam mangsa kekejaman percintaan ini.

7 comments:

Khaizzz said...

Cinta pada bunga.
Kan layu akhirnya.

Cinta pada harta.
Kelakkan musnah binasa.akhrinya

Cinta pada manusia.
Tiadakan kekal selamanya.

Cinta ilahi.
Tulus suci dan abadi.
Harum mewangi.

(no comment)

mas syarep said...

pergh..dasatnyer pantun ni..hebat2!!ni pun hasil penangan cinta2 gak ar ni..

ijalceritera said...

Bukan takat nyanyi, buat pantun pun boleh!
Applause!
Buat untuk ana juga bang.
Lirik lagu...


Abang Syarep,
Rasa cinta pahit,
Bila bertepuk sebelah tangan.

mas syarep said...

aduh..lg sorg kena penangan cinta..dasatnyer..hehe

-.rashid.- said...

cinta pada lembu,
jadi daging korban akhirnya

cinta pada hp
habis kredit ditelan

cinta pada komputer
bejam2 habis depannya

cinta pada buku
tandanya tgh periksa

cinta pada exam,
akhirnya minitis juga airmata ke kertas 2 addmath
hahahahahahahaahhah!!

cinta pada abg sarep....dapat tumpang pergi sekolah! wahahahahha

yang penting cinta lah Allah,
cinta yang pasti berbalas

- tgh mood x betul sikit -

mas syarep said...

terhilang skru ker diorg ni..sumenyer dok sakan buat sajak cinta jer ni..ish..
eleh acid..pegi tumpang..blk xnk tumpang plak..pastu buat muke rauf..muke segan2..pukul kang..hehe

Khaizzz said...

achid,cube lagi.hehe