Monday, November 30, 2009

Aidiladha tiada lagu raya???

Selama melalui Hari Raya Aidiladha kali ini, terasa pelik menyelubungi lubuk hati serta semua anggota badan ini. Menanyakan soalan yang tidak perlu ditanya. Tetapi kemusykilan terus bermain-main di fikiran tanpa mengira tempat mahupun masa.

"Mengapa Raya Korban tiada lagu raya dikemundangkan??"

"Mengapa takbir raya yang dikemundangkan di dalam siaran radio mahupun television hanya dikemundangkan satu hari sahaja? Sedangkan di masjid mahupun surau sehingga penghabisan Hari Tasyrik?"

"Mengapa tiada artis atau komposer tempatan atau pencipta lirik tidak buat lagu untuk Raya Korban ini?" (kalau ada pun, lagu Pergi Haji)

Kalaulah Raya Puasa seperti Raya Korban sekarang ini, insya Allah pasti tiada peningkatan kemalangan jalan raya seperti yang berlaku beberapa bulan lepas. Kenapa ya? Kerana raya untuk musim korban ini, tidak semeriah Raya Puasa. Mana tidaknya, tiada kempen Ops Sikap (saya pandu kereta dari Penang ke KL 140km/j secara konsisten..3jam dah sampai), tiada lagu-lagu raya, tiada iklan raya, tiada diskaun tol, tiada minuman percuma di Stesen Petronas, tiada rumah terbuka, tiada ucapan raya daripada pelajar kita di oversea, dan tiada macam-macam lagi.

Saya ingat lagi ketika hendak menunaikan Solat Sunat Raya Aidiladha, ada dikalangan jemaah yang berdekatan dengan saya, dia bertanya kepada saya bagaimana hendak solat sunat hari raya. Mungkin dia terlupa, mana taknya, 2 kali setahun. Jadi ajarkannyalah. Semangat dia nak tahu kaifiatnya.

No comments: