Tuesday, September 8, 2009

Peristiwa membayar zakat fitrah yang lucu..

Hari Isnin yang lepas, ketika cuti Nuzul Quran, saya mengambil kesempatan untuk membayar zakat fitrah di Kaunter Zakat Selangor di Melawati. Kali ini, adalah kali ke-4 saya membayar zakat fitrah dengan duit sendiri. hehehe..

Pertama kali saya membayarnya di Masjid Shah Alam, ketika itu ada program di sana, tengok ada kaunter, saya pun ambil kesempatan untuk bayar zakat di sana. Ketika itu, saya telah mendapat gaji pada tahun pertama saya bekerja sebagai seorang pembantu makmal. Kali ke-2 dan seterusnya, saya membayar di Pusat Kaunter Zakat Selangor di Melawati.

Tapi tak tahu kenapa, baru-baru ini, badan saya ada sedikit sengal-sengal, berlakulah beberapa peristiwa lawak yang berlaku di Pusat Kaunter Zakat tu.

Ketika saya duduk untuk berdepan dengan pemungut zakat tu, seperti biasa dia melakukan tugasnya, mengisi data untuk catatkan dalam resit. Kemudian dia bagi satu kadbod yang ada banyak tulisan tentang pengisytiharan pembayaran zakat. Pegawai itu meminta saya membacanya. Kemudian dia pun berjabat tangan dengan saya dan tidak melepaskan tangan saya. Maka saya pun membaca di dalam hati pengisytiharan itu. Pegawai itu menanti-nanti saya membacakannya.

Pegawai bertanya:"Kenapa tak baca?".
Saya menjawab:"Saya dah baca semuanya".
Pegawai bertanya lagi:"Kenapa tak dengar pun?"
Saya menjawab lagi:"Laaa..kena baca kuat-kuat ker?"

Hehehe..tak tau kenapa sengal sangat ketika itu.

Kemudian pegawai itu mengerakkan tangan saya yang dijabatnya secara tiba-tiba. Mungkin dia memberi isyarat untuk saya membacakan pengisytiharan itu. Tapi, tiba-tiba saya yang ada rasa sengal-sengal badan ni pun tersentak dengan perbuatan pegawai itu terus saya membacakan....:"Saya terima nikahnya dengan zakat tujuh ringgit tunaaaai.."

Semua orang gelak berguling-guling akibat apa yang telah saya katakan tu. Saya pun tak tahu kenapa boleh terkeluar ayat tu.."Ni kes memang parah..hahaha!!" kata pegawai tersebut dengan gelaknya tidak dapat disorokkan lagi. Ada pegawai lain mencelah "Dik..pejabat kadi kat sebelah jer dik..hahahaha!!".

Bila berfikir sejenak, saya dah bayar zakat sendiri berkali-kali. Seolah-olah peristiwa ni, macam baru pertama kali saya membayat zakat fitrah. Aduh..tak tau nak kata apa ketika itu. Hanya dapat tergelak untuk diri sendiri sahaja.

Pengajaran yang dapat diambil..kalau tak mampu nak kahwin, maka puasalah...hehe

6 comments:

almuna said...

Ni dah dekat le ni...sampai tersasul-sasul...

Hasnan said...

tu mksudnya, mas syarep spatutnya terima zakat. bukan byr zakat. bwh asnaf 'masakin' :)

mas syarep said...

almuna..hehe..mudah2an makbul laa sangkaan cegu tu ye..hehe

hasnan..hehehe..bkn asnaf masakin..tp "ibn sabiil"..hehe

nubhan said...

parah nih sampe tahap leh tersasul

~al-Barq~ said...

yaaaaa!!!!! tanda2 sudah semakin hampir. akan ku tunggu hari yang gemilang itu

mas syarep said...

nubhan..laa..mcm xbiase plak tersasul..biase la manusia..mesti ade terbuat salah & silap gak..

~al-Barq~..tunggu la....sampai bile la agaknye..