Wednesday, September 9, 2009

Apakah persamaan Pembantu Rumah dan Pembantu Makmal?

Dewasa ini, hangat dibincangkan dalam akhbar hari ini tentang isu Pembantu Rumah. Tiba-tiba tertarik pula saya ingin memberikan pandangan tentangnya. Apa yang lebih dirisaukan ialah, penulisan kali ini mungkin agak panjang sedikit luar jangkaan para pembaca nanti.
Saya berfikir sejenak, bahawa asal kata pembantu rumah dan pembantu makmal, mungkin sekali ada persamaan asal-usul nama tersebut. Kerana kedua-duanya terdapat perkataan "Pembantu" di hadapan namanya. Jadi satu lagi pencarian tentang kebenaran di antara persamaan yang mungkin tidak disedari oleh ramai pihak. Kali ini biarlah saya mencuba untuk merungkai persoalan yang misteri ini.

Orang-orang yang menjawat jawatan sebagai Pembantu-pembantu ini, rasanya tugasnya hampir sama. Kalau pembantu rumah, tugasnya mesti membersihkan rumah, memastikan keadaan rumah dalam keadaan terurus, menjaga harta majikan ketika ketiadaan majikan, dan membantu menjaga anak majikan. Pembantu makmal di sekolah juga hampir serupa seperti sedemikian, tugasnya mesti membersihkan makmal, memastikan keadaan makmal dalam keadaan terurus, menjaga harta benda makmal, dan membantu guru untuk menjalankan eksperimen.

Melihatkan baru-baru ini, ingin menaikkan status pembantu rumah kepada Pengurus Rumahtangga sebagai menggalakkan rakyat tempatan untuk mengisi ketandusan pembantu rumah dari kalangan rakyat tempatan. Jika namanya lain, maka gajinya mungkin lain? Sepertimana apa yang berlaku dikalangan pembantu-pembantu makmal. Jika makmal di hospital-hospital, orang yang bertugas di makmal itu bukanlah Pembantu Makmal, tetapi mereka dipanggil Juruteknik Makmal Perubatan atau dalam Bahasa Inggerisnya; MLT, Medical Lab Technician atau ada juga yang menggunakan Medical Lab Technologist. Tugas mereka langsung tidak sama seperti Pembantu Makmal di sekolah-sekolah.

Jadi, adakah dengan mewujudkan satu lagi jawatan baru di kalangan rakyat tempatan, dapat menarik minat mereka untuk menceburi dalam bidang ini?

Mungkin ya..mungkin juga tidak. Dahulu, memang ramai rakyat tempatan yang menjadi pembantu rumah di Malaysia. Tetapi sekarang ini, sudah tidak sama lagi seperti dahulu. Kerana ada yang lebih murah lagi untuk diambil bekerja menguruskan perihal di rumah. Sejarah perkembangan pembantu rumah dari negara asing mula diambil ketika pada tahun 1990-an, yang mana terdapat perjanjian persefahaman di antara negara kita dan negara jiran untuk membuka peluang pekerjaan yang baru ini.

Syarat-syarat kelayakkan untuk menjawata jawatan ini, mereka seharusnya berpengalaman dalam mengendalikan kerja-kerja di rumah. Begitu juga syarat sebagai jawatan Pembantu Makmal ini. Mereka harus berpengalaman dalam mengendalikan kerja-kerja makmal.

Adakah semua ini sudah cukup menceritakan persamaan diantara dua pembantu ini? Tidak, masih belum cukup lagi.

Tidak lama sebelum ini, kita semua dikejutkan dengan kes-kes penderaan Pembantu Rumah yang sangat teruk. Sehingga isu ini terpaksa dibincangkan diperingkat pentadbiran kedua-dua negara dalam menjaga keharmonian serantau. Timbul berbagai-bagai tanggapan tentang isu ini. Ada yang menyalahkan pihak majikan, ada pula yang menyalahkan agen pembekal Pembantu rumah, ada pula yang menyalahkan Pembantu Rumah itu sendiri. Ada pula yang merungkai kesalahan-kesalahan Pembantu Rumah yang tidak didedahkan kepada pihak Media. Ada pula yang menjadikan isu ini mampu meruntuhkan institusi rumahtangga.

Adakah masalah ini berlaku juga dikalangan Pembantu Makmal?

Mungkin ada, tapi tidak pernah dipaparkan di dalam arena Media Massa pun. Cuma kami sebagai Pembantu Makmal sahaja yang lebih mengetahui tentang dunia kami. Maka dikesempatan ini, saya cuba untuk mendedahkan masalah-masalah yang dilalui oleh kami. Ini bukanlah ingin mendapatkan simpati semata-mata ataupun inginkan liputan meluas, tetapi cuba ingin menyatakan fakta akan kesamaan di antara dua jenis Pembantu ini.

Adakah Pembantu Makmal didera? Ya, tapi ia tidak melibatkan penderaan pada fizikal. Cuma didera oleh pelajar-pelajar yang menggunakan makmal, mereka menconteng meja, rosakkan barang-barang ujikaji, buang sampah merata-rata, dan sebagainya. Di hati kami, penuh terseksa lagi terdera menanggung beban semua ini. Tapi kami dapat mengatasi masalah ini. Tidak sampai sehingga kami lari ke kedutaan mana-mana untuk mengadu masalah ini. Cuma, kami mengharapkan, para pembaca yang simpati dan perihatin kepada masalah remaja hari ini, marilah sama-sama kita mengambil berat untuk cuba menyelesaikan masalah sikap jiwa muda ini. Moga-moga pihak berwajib dapat mengambil tindakan yang sewajarnya dalam membendung masalah ini.

Kami di Makmal-Berkebajikan, merasakan bahawa tugas sebagai seorang Pembantu Makmal, bukan sekadar hanya menjaga perihal makmal sahaja. Tetapi kami merasakan bahawa; setiap yang melewati makmal ini juga perlu ada penerapan nilai-nilai murni dikalangan mereka. Maka dengan ini, kami mendirikan inspirasi murni untuk mengambil kesempatan yang ada pada diri kami, untuk bersama-sama MEMBANTU pembinaan bangsa ini dengan MEMBANTU mendidik generasi masa hadapan melalui wadah aktiviti penggunaan di makmal seperti ujikaji eksperimen mahupun pembelajaran di Makmal kami.

Saya juga menyeru kepada rakan sejawatan yang lain di seluruh tanah air untuk menyambut seruan ini. Saya juga mengharapkan, setiap penjawat jawatan yang ada nama "Pembantu" di seluruh tanah air tercinta ini, juga bersama-sama menyertai usaha murni ini walaupun dia Pembantu Rumah yang diimport dari negara asing.

Memang tidak dapat dinafikan, setiap perjuangan yang murni itu, pasti memerlukan kecekalan untuk melaluinya, kerana ia bukan semudah yang disangka. Kerana setiap perjuangan yang ikhlas itu, punya tujuan dan niat yang tepat, pasti akan memberikan natijah yang tidak disangka-sangka. Segala pengorbanan yang kita lalui itu, yang berani menggalas keperitan perjuangan ini, biarlah Tuhan sahaja yang mengetahuinya, dan hanya kepada-Nya kita harapkan balasan yang baik di dunia dan akhirat.

2 comments:

~al-Barq~ said...

wahai mas.... saya mncadangkan agar ditukar ke "pengurus makmal". ini sekadar cadangan sahaja....

mas syarep said...

xde sokongan dlm cadangan ini..xde penjelasan ttg ini..minta penjelasan skit..