Saturday, September 19, 2009

Salam Perantau..

Dahulu..setiap kali raya, mesti tengok pada surat khabar, bahagian Salam Perantau. Sejak dulu lagi, bercita-cita "Nanti..aku pun nak buat salam perantau kat mak, ayah, cikgu-cikgu, dan kawan-kawan". Betul-betul berazam dengan bersungguh-sungguh!! Sememangnya memberikan motivasi kepada saya dalam pelajaran ketika itu.

Kalau nak buat salam perantau, mestilah berada di luar negara. Sehingga saya bercadang dengan rakan-rakan sekelas saya; "Nanti aku nak bagi salam perantau dari Jepun, ada bunga sakura kat belakang". Kata rakan yang lain pula; "Nanti aku nak bagi salam perantau dari Paris, ada Eifel Tower kt belakang aku". Kata rakan yang lain pula:"Insya Allah..piramid Giza jadi background gambar salam perantau aku nanti". Kata rakan ku yang lain pula; "Aku tak kisah la apa yang jadi background gambar aku nanti, asalkan ada salji".

Alhamdulillah, dah banyak gambar kawan-kawanku keluar dalam surat khabar bahagian salam perantau. Ada yang bergambar dengan meriam, ada yang bergambar dengan koala, ada yang bergambar dengan air terjun, ada juga yang bergambar dengan Omputih. Betapa jauh pun mereka pergi, mereka tetap kenangkan tanah air. Kerana itu mereka tidak melepaskan peluang untuk menyampaikan ucapan dan salam rindu mereka dari perantauan ke orang tersayang di tanah air.

Melihat rakan-rakan yang lain dapat buat salam perantauan, memang satu perkara yang saya banggakan. Daripada sekolah yang terpencil di tengah-tengah hutan ketika kami bersekolah dahulu, dapat juga mereka membuktikan kehebatan mereka belajar di luar negara. Siapa kata lepasan Al-Amin tak dapat pergi jauh? Mereka silap kalau kata begitu. Mungkin saya masih lagi berada di dalam hutan itu, yang kini sudah pesat membangun dengan bangunan baru untuk pendidikan, tapi saya bangga terhadap mereka. Biarpun saya hanya seorang pembantu makmal di sekolah saya bersekolah dahulu, melihatkan rakan-rakan saya yang berjaya belajar ke luar negara, malah junior-junior saya juga begitu..saya tetap merasa bangga pada mereka.

Belajarlah di mana sahaja anda mahu,
ingatlah asal kita,
tempat yang serba tidak cukup,
penuh pasir dan debu,
terpencil tersorok di hutan dalam,
padang kecil jadi stadium,
meja makan hanyalah bangku batu,
sungai coklat jadi mandian,
bangunan buruk tersergam di tengah hutan,
barang makmal serba tidak cukup,
kerusi meja semuanya terkopak,
apa yang specialnya di Al-Amin????
kalau bukan..pada guru-gurunya..

Dahulu..seba-serbi kau kesali,
tapi kini..kau senangi,
dahulu..begitu benci,
kini kau..mula merindui,
dahulu..ada sahaja akal untuk angkat kaki,
mungkin sehingga kini..berat kaki kau untuk ke sini..

Belajarlah di mana sahaja anda mahu,
walau ia negara asing bagi kita,
tapi nekad untuk menuntut ilmu,
terus berjuang demi agama kita.

Belajarlah di serata dunia ini,
sebagai bukti anda mampu melakukannya,
aku hanya pembantu makmal di sini,
terus berdoakan kejayaan kalian mengarapnya.

Selamat Hari Raya ku ucapkan,
untuk teman dan taulan yang di perantauan,
walau aku ucapkan salam di tempatan,
tapi hasrat dan doa tetap ku utuskan..

p/s:...tetiba terlintas nak berpuisi plak..

2 comments:

~al-Barq~ said...

fuh! tarase syahdu lak...

Awau said...

penuh maksud yang terselit
di antara lipatan kata..