Wednesday, September 23, 2009

Raya oh raya..

Alhamdulillah..selamat juga kita berhari raya pada tahun ini. Selamat juga kita melalui sebulan berpuasa tanpa kecelakaan yang menimpa kita. Tasbih dan tahmid kita laungkan sebagai tanda membesarkan Tuhan Pemilik Alam Semesta ini. Masih lagi memberikan peluang kepada kita untuk terus menikmati hari demi hari lagi agar kita terus mengabdikan diri kita kepada-Nya.

Bermacam peristiwa raya yang pasti dapat dikenang oleh semua orang. Pasti setiap orang ada kenangan masing-masing. Sama ada kenangan manis maupun kenangan pahit. Jadi biarkanlah setiap kenangan kita itu akan menjadi tauladan kepada sesiapa yang selalu bermuhasabah dirinya, menghitung nilai dirinya, dan mencari-cari formula yang terbaik untuk dirinya agar mencapai kejayaan yang besar.

Mungkin ada sesetengah orang daripada kita yang terpaksa beraya dengan buku, mungkin juga ada yang tidak dapat beraya langsung. Tapi raya ini benar-benar mengajarkan kepada kita betapa perlunya manusia untuk kembali kepada fitrah. Manusia memiliki keperluan untuk kembali kepada fitrah. Mereka tidak boleh membuat sempadan yang besar kepada abnormaliti daripada fitrah.

Contoh hadith tentang ada 3 orang yang bertemu dengan Rasulullah s.a.w. dan mereka menyatakan bahawa si A ini, dia mahu terus berpuasa dan tidak mahu berbuka untuk makan. Si B pula tidak mahu tidur dan terus beribadah. Manakala si C pula tidak mahu kahwin dan terus duduk di masjid untuk beribadah. Kemudian Rasulullah s.a.w. menegur bahawa Nabi s.a.w. adalah manusia yang lebih baik dari semuanya. Tapi Nabi s.a.w. tetap makan selepas berpuasa, tetap tidur kemudian qiam, tetap berkahwin dan bergaul dengan semua orang. Jadi mengapa pula mereka berbuat demikian???

Sudah sunnatullah bahawa manusia sememangnya perlukan semua itu. Perlukan kehidupan yang normal seperti orang biasa lain. Tapi Syariat Islam telah mengajarkan kita tentang kehidupan yang lebih baik. Telah menjelaskan sempadan perilaku manusia menjalani kehidupan mereka yang lebih baik. Kerana itu ada batas-batas yang perlu dijaga agar kita terus hidup dengan selamat dan baik di bawah redho-Nya. Maka, kita merayakan kehidupan Islam kita seperti hari-hari yang lain selepas sebulan kita belajar untuk menundukkan nafsu kita seterusnya kita dapat belajar untuk menundukkan syaitan yang sedang berkeliaran pula.

Cuma yang luar biasanya ialah, ketika hari raya ini, pengambilan makanan kita adalah di luar kebiasaan kita seperti hari-hari biasa kita yang lain. Pada hari raya inilah, hari yang paling kita banyak mengambil makanan-makanan yang terhidang. Bukti betapa amannya Malaysia. Di mana-mana pun ada makanan, dan kita boleh mengambil apa-apa makanan pun walaupun langit dihujani bunyi dentuman mercun yang silih berganti. Bermacam-macam juadah dapat dijumpai di setiap rumah. Bahkan hiburan untuk memeriahkan hari raya ini juga, lebih rancak daripada hari-hari biasa yang lain. Bayangkan, di radio era.fm sahaja, dapat menghimpunkan 30 lagu baru hanya untuk raya sahaja. Betapa aktifnya artis kita untuk menghasilkan lagu agar raya pada tahun ini lebih meriah daripada tahun yang sebelumnya. Tapi tidak pula cuba untuk menghasilkan lagu untuk bulan Ramadhan ya?

Pengalaman saya di hari raya memang banyak sekali, tapi tak tahu bagaimana untuk berkongsi dengan para pembaca. Takut anda tak faham dengan cerita saya ini. Saya dapat melihat suatu perbezaan dengan raya tahun-tahun yang sebelum ini ialah; peralihan masa. Saya teringatkan lagi ketika saya masih muda menyambut raya dahulu. Apa yang saya lalui dahulu, pasti tidak dapat dilalui oleh saya sekarang ini. Dahulu beraya dengan sepupu mencari duit raya, sekarang ini, saya pula yang kena beri duit raya. Dahulu anak-anak sepupu kecil-kecil sahaja, sekarang dah besar panjang mereka itu. Dahulu bila balik kampung, ayah yang memandu, kemudian bergilir dengan abang, kini, saya pula yang pandu terus ke kampung. Mana taknya, abang dah berkahwin, kena raya kampung isteri, pandu kereta sendiri, ayah pula dah tak larat nak bawa kereta jauh-jauh.

Lebih memeranjatkan saya lagi pada raya kali ini, ramai kawan-kawan sebaya saya yang akan melangsungkan perkahwinan, malah ada yang lebih muda dari saya juga akan ke gerbang perkahwinan. Tapi apa yang nak diterperanjatkan. Itukan jodoh mereka. Cuma yang saya sangat terperanjat dalam raya tahun ini ialah ada dua perkara.

Pertama, Allah telah menyelematkan saya di hari raya ini daripada bencana kegemukkan. Kerana, saya telah menderita sakit perut berciri-birit semenjak Ramadhan ke-27 sehinggalah Raya ke-3. Maka usaha saya untuk cuba mengurangkan berat badan pada bulan Ramadhan boleh dikatakan berjaya. Dan ia terus bertahan sehingga ke Hari Raya ini. Ketika awal Ramadhan saya menimbang berat badan saya, 128kg. Kemudian, tadi, pada pagi raya ke-5, saya menimbang berat badan saya, 112kg. Penurunan sebanyak 16kg!!! Suatu perkara yang sangat memeranjatkan. Tapi, orang lain yang melihat saya tetap kata saya ni bertambah besar, semakin besar, membesar, berbesar, dan segala yang kena-ngena dengan besar itu adalah saya. Tak mengapalah, saya lebih tahu perasaan saya ini.

Perkara kedua yang memeranjatkan saya ialah, ketika beraya di rumah sepupu yang paling rapat dengan saya, usianya tua 2 tahun daripada saya, tiba-tiba dia menyatakan yang dia mahu berkahwin. Saya sangat gembira mendengar khabaran ini. Tetapi, dia minta ayah saya untuk menjadi wakil merisik ke rumah bakal isterinya itu. Ketika hari merisik, tiba-tiba ayah kurang sihat kehilangan suara. Maka saya yang selaku anaknya merangkap pemandu kereta Unsernya, diangkat sebagai ganti ayah saya untuk menjadi wakil merisikkan sepupu saya. Hahahahaha!!! Pertama kali saya dihantar merisik orang nak kahwin!!! Tapi ditemani ayah la..Cuma jadi jurubicara sahaja, skrip ayah dah bagi siap-siap. Hehehe..Tak pernah dibuat orang, orang belum kahwin yang jadi tukang merisiknya. Hahahahahaha!!!

Sekianlah daripada meja makmal bercerita tentang raya kali ini. Saya sebagai wakil bagi seluruh Pembantu Makmal di seluruh dunia ingin mengucapkan Eidul Mubadak kepada semua umat Islam dan khususnya kepada warga Al-Amin!!!

8 comments:

ijalceritera said...

Abang Sarep, usrah nanti nak bawa kuih raya tak? Buat jamuan...Lama tak buat..

Anonymous said...

kalau macam tu,masa nak merisik zaujah kau nnt bg aku jd tukang risik je.haha.siap nyanyi2 lg guna hailer sambil pegang batang kangkong.

Rahman D said...

hakim kita nyanyi lagu robitah..versi sedap punya sarep jgn takut...time dia nak kalung cincin tu..kita nyanyi lagu tuh....wah!!!

hasnan said...

sarep oh sarep...

~al-Barq~ said...

sudah byk tanda2nye.... hati ini smakin mlonjak menunggu saat yg dnnti2kn itu.....

mas syarep said...

Izz-Al-Din..
asik2 jamuan jer..bile mse ana penah buat jamuan dlm usrah?klo nk makan kueh raya..dtg umah ar..lg best nk berusrah..

hakeemhanafz..
mcmane ko nk merisikkn aku..lpstu ko pun nk jd nyanyi2 jugak..xjd la nk merisik..klo nk nyanyi sgt..nnti time nikah ker walimah aku..nyanyi la ko dgn si Rahman D tu..

Rahman D..
mcmane dgn janji ko nk tabur bunga tu??hehe..jgn lupe ala2 fahri ayat2 cinta tau..hahaha!!

hasnan..
saya oh saya..hehe

~al-Barq~..
nanti ye..hehe..tungguuuuuuuuuu..

-Amin HaR- said...

-aku menggambarkan wajah riang izz-al-din menaip dan send comment dgn penuh pengharapan dan respon +..
-aku berimaginasi hakeem punya idea..ceria dia ni
-lantas terbayang wajah rahman D sempoi mengalunkan suara merdunya..
-tiba2 datang hasnan tergambar reaksi rilex dan kata2 ringkas tapi penuh bermakna..
-al-barq muncul dgn skrip sama dr dahulu, tetap menunggu dgn ceria dan harapan..

Akhirnya mas syarep,satu per satu memberi respon terhadp 5 org itu dgn bergaya..

Aku buat ape?
lu pikir la sendiri..wahahahaha
(when we imagine to be on 'thier feet..')

-Amin HaR- said...

hah, sampah dan buang masa je..hahahahaa!!!!!