Monday, October 27, 2008

Pelbagai Erti disebalik Kalimah "PANAS"

Tiba-tiba teringat suatu peristiwa di makmal ketika menjaga kelas eksperiman kimia tingkatan...erm (xperlu sebut la yer)..kelas ini ada menggunakan kaedah pemanasan..

Maka kelas ini berlangsung dengan baik, kalau ada masalah, pastinya dicari guru atau pembantu makmal yang bertugas. Sedang saya cuba memerhati kumpulan eksperiman di hadapan makmal, tiba-tiba terdengar pekikan yang sangat dasyat (xde la teruk sgt..tp terkejut ar jugak) dari bahagian belakang makmal. Kelihatan beberapa orang pelajar perempuan kelas itu kelihatan amat cemas sambil memegang penyepit tabung uji dengan tabung uji isinya bahan kimia yang sedang menggelegak. Lalu saya bertanya

Pembantu Makmal (Pm): "Buat apa ni..!!??"
Pelajar Perempuan (B): "Panaskan bahan ni..tibe2 dia terpancut.."
Pelajar Perempuan (A): "Ha'ah..takut ar nak buat eksperimen ni..nasib baik xkene si C.."
Pelajar Perempuan (C): "Fuuuh..nasib baik..ya Allah.."

Lalu saya mengambil Manual Eksperiment untuk rujuk semula apa kesilapan yang telah berlaku dan akhirnya saya sudah sedari dan menegur mereka.

Pm: "Dah baca manual betul2 ker?"
B : "Dah..lagi pun cikgu suruh panaskan macam ni jer.."
C : "Ha'ah..betul la ni..dah siap campur2kan sume2 tu..lpstu bakar la pulak.."
A : "betul3.."
Pm: "Cuba tengok betul2..ni kan dia kata boiling..dididihkan..bukan panaskan"
A : "Apa beza? Sama jer..bende tu mendidih gak"
Pm: "Haa..tu la..time form 1 korg main2..skrg xreti bezakan panaskan dengan didihkan.."

Lalu saya mengambil sebiji bikar saiz 250ml dan isikan air sebanyak 100ml. Kemudian mengambil tripod stand (tuku kaki tiga) dan wire gauze untuk persediaan proses pendidihan. Lalu letakkan bahan campuran tadi di dalam air yang dipanaskan itu.

Saya terus memberi penerangan secara langsung kepada mereka:
"Haa..mcmni la..so xde ar terpancut2 lagi bende tu..bende tu takat didih dia lbh rendah..so lbh cpt panas drpd air.."
"Kalau kita panas secara direct dinamakan heat proses..iaitu pemanasan. Kalau kita letak suatu medium dengan kadar pemanasan jugak dan medium itu selalunya air kita namakan sebagai boiling proses ataupun proses pendidihan."
"Kalau kita gunakan api berjelaga iaitu bahan tenaga itu xkuat sangat dan selalunya bila dibakar akan ada kesan jelaga hitam..itu kita namakan sebagai burning proses ataupun proses pembakaran."
"Kalau warming proses pulak..kita panaskan dalam suhu yang tetap contohnya dlm 36'C ker or ape2 la..asalkn suhunya tetap..kalo bhs melayu bunyinyer pengeraman.."

A: "oooo..mne che' tau.."
Pm: "ni tgh kasi tau laa.."

Kes ini membuatkan saya teringat akan suatu kisah yang berkaitan dengan salah faham berkenaan dengan maksud panas sekali lagi.

Iaitu kisah tentang tahanan perang Khalid al-Walid yang dibakar.

Pada zaman pemerintahan Saidina Umar r.a. menjadi khalifah ke-2, berlaku pembukaan wilayah-wilayah Islam. Salah seorang Jeneral perang tentera umat Islam ketika itu ialah Khalid al-Walid r.a. dan telah banyak ekspidisi perang telah dia ketuai. Oleh kerana itu, ramai orang yang baru masuk Islam menyertai angkatan perang termasuklah orang Arab Badwi yang ada luhjahnya (loghat atau pelat) yang lain.

Salah seorang daripada Arab Badwi itu ialah tentera Khalid al-Walid r.a. yang menjaga tawanan perang. Pesan Rasulullah s.a.w. kepada para sahabat bahawa jangan dikasari maupun diapa-apakan terhadap tawanan perang. Layani dengan baik dan jangan menambat mereka seperti binatang. Maka para sahabat tidak pernah melupakan pesan itu. Begitu juga Khalid al-Walid ini.

Dalam suatu peperangan, berlakulah ia di dalam musim dingin. Tentera Muslimin berjaya menawan suatu pasukan musuh dan menahan beberapa tahanan perang. Ketika waktu malam, kedinginan melanda perkhemahan sementara pasukan Khalid r.a. ini. Ramai tentera Muslimin bersiap untuk menghadapi kedinginan malam itu. Khalid r.a. juga tidak melupakan para tahanan perangnya. Beliau terus memberi arahan kepada pengawal tawanan perang untuk panaskan mereka, supaya mereka boleh melalui kedinginan malam.

Oleh kerana yang bertugas itu ialah orang Arab Badwi yang salah faham tentang maksud arahan itu, kerana dalam pemahamannya mengikut luhjahnya; panaskan di situ berbunyi "Bakarlah banduan itu"

Maka si pengawal ini terus menghimpunkan para banduan tersebut dan bakar mereka sehingga rentung. Berlaku kekecohan di tempat tahanan sehingga terdengar di khemah Khalid r.a. lalu terus Khalid bergegas. Maka si pengawal tersebut berkata kepada Khalid r.a.:

"Sudah aku panaskan mereka seperti arahanmu."

Terus khabar angin sampai ke pengetahuan Khalifah bahawa Khalid r.a. menyuruh askarnya membakar tawanan perang. Sedang di dalam peristiwa ini berlaku salah faham.

Erti PANAS di zaman ini pula?

Selalu kedengaran ayat seperti:
"Panas betul aku dengan mamat tu..ish.."
ertinya: seseorang itu sedang marah ke atas seseorang...

ataupun..
"ni kipas ade..tp apsal panas jugak ni??laa..xberpusing rupenyer"
ertinya: suasana itu sememangnya panas

ada pula spt ini..
"uih..panas la mamat tu..cair lebur aku dibuatnyer"
ertinya: lelaki itu kepanasan sehingga dapat mencairkan orang yang melihatnya??(hahaha!!)
bukanlah..ni istilah omputih..maksudnya pemuda tu kacak sangat sampai dapat menawan hati sesiapa yang melihatnya.

dan macam-macam lagi contoh yang dapat kita dengar dewasa ini tentang ayat berkenaan dengan PANAS.

6 comments:

-.rashid.- said...

murid chem 4 tiz semamngnya baik sebenarnya, penuh hemah dan sentiasa mengikut manual!

Unknown said...

wah, memang panas ni. haha, ada pulak yg tersalah macam tu eh. biasalah, kami ni budak baru nak belajar. mana nak reti bezakan, tu yg jadi mengarut-ngarut tu. panas~

Rahman D said...

hahaha...kepanasan kepanasan...

mas syarep said...

penuh hemah..sehinggakn pecahkan barangan makmal xmengaku..!!

ayat ni xperlu nyatakan yg berkata itu sangat panas atau x..krn ia terlalu nyata..

mcdshaker said...

"hot stuff"
haha!!

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. PANAS PANAS PANAS.. Banyak ertinya.. Bahasa pasar la dikatakan..