Monday, August 2, 2010

"Ngigau ker?"

Pada pagi Isnin yang nyaman, selepas bersahur, kemudian solat Subuh di Masjid. Kemudian terus pulang ke rumah dan bersiap-siap secara rutinnya. Memakai baju kemeja yang telah digosok. Menyiapkan barang-barang di dalam beg. Menyematkan name tag di dada. Berwangi-wangian dan terus berlangkah keluar mencapai kunci kereta dan ketika itu sudah pukul 7.00 pagi, benar-benar saya ingin bergegas cepat.

Kemudian pergi kepada ayah dan ibu, bersalam mencium tangan mereka secara rutinnya di setiap pagi. Tapi pelik pula melihat reaksi muka mereka. Semuanya kehairanan. Terus ayahku bertanya kepadaku; "Bukan dah berhenti kerja ker jumaat lepas? Ni nak pergi mana pulak ni?"

Baru sahaja nak menyarung kasut, setelah terdengar ayah berkata begitu, terfikir 2 kali; "Ha'ah..aku dah berhenti kerja laa..hahaha!!", monolog di dalam diriku.

Inilah akibatnya telah menjadi rutin seharianku yang telah bersebati dengan kerjaku. Sehingga tidak teringat pun yang saya sudah pun berhenti kerja. Apabila terpisah dengan kebiasaan ini, terasa seperti terlalu banyak melanggar rutin harianku. Bagaimanalah ingin saya menghadapi di luar kebiasaan ini.

Barulah tahu bagaimana rasanya kehidupan mereka yang pencen seperti ibu. Tengok kerja hariannya yang bangun pagi menonton "Tanyalah Ustaz", kemudian basuh baju, kemudian rehat sebentar, kemudian menjemur baju, kemudian berehat sebentar, kemudian masak, kemudian menonton sinetron di TV Oasis, kemudian solat, kemudian berehat sebentar. Maka begitulah juga kehidupanku sekarang. Ya Allah... Tak bestnya!!!

Kalau di sekolah, bolehlah selalu kena "kacau" dengan ustaz-ustaz di bilik guru. Tengok gelagat murid-murid. Riuh rendah "jiran" bilik guru lelaki. Menikmati bunyi botol air yang disepak-sepak oleh murid sekolah rendah. Berjalan-jalan antara bangunan Zawiyah ke bangunan sekolah menengah untuk bersenam. Jawab salam murid-murid kepada kita. Tapi sekarang tiada lagi..

Tapi bila kita ambil positive side daripada peristiwa ini, sebenarnya lagi banyak benda yang kita boleh buat. Dapat habiskan 1 juz tilawah dalam masa 1 jam sahaja. Dapat banyakkan ibadah solat sunat dan zikir. Dapat berbakti dengan mak. Banyak masa saya ketika ini boleh luangkan bersama ibu saya yang mana sebelum ini hanya dapat jumpa mak sebelum pergi kerja dan sebelum dia tidur. Semua yang Allah takdirkan punya hikmah-Nya yang tersendiri.

4 comments:

~al-Barq~ said...

bila anta akan melanjutkan pelajaran??

Amirul Arif said...

la kau dah berhenti ke sarep. besar betul gerakan kau

Auzaie said...

sarep berhenti tu maknenye ade planning lg dahsyat nnt,jd sama2 kita tunggu :)

mas syarep said...

fathul al-amin..ingat lagi x plan kite dulu??muahahaha!!!time tu mankie pun ada..buat lawak ni sama2..haha!!teringat zaman tu..hehe..xleh nk kenang ar time tu..klo x..mengalir air paip kt dapur ni..hehe