Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan datang lagi..!!

Segala puji bagi Allah kerana dapat lagi jiwa ini menikmati peluang yang diberikan iaitu datangnya kenikmatan serta peluang yang besar di bulan Ramadhan kali ini. Alhamdulillah, dengan sedikit persiapan yang dibuat sebelum ini, insya Allah akan cuba dapatkan Ramadhan kali ini lebih baik dari yang lepas, walaupun di masa lepas itu, lebih banyak kenangan dengan teman-teman seperti Rahman D dan anak-anak didik yang bermacam gelagat mereka.

Tapi insya Allah, kenangan itu tidak membataskan amal kita, bahkan ia sepatutnya menjadi pemangkin untuk membanyakkan lagi amal ibadah seboleh mungkin. Mungkin ia tak seceria dulu tapi mungkin ada yang lebih manis dari dulu. Siapa tahu? Pastinya ada hikmah yang menarik bakal kita tempuhi pada Ramadhan kali ini. Mungkinkah kita menemui nikmat di dalam Malam al-Qadr lebih baik dari yang lepas. Siapa tahu? Mungkin juga kita mendapat lebih nikmat dan ringan hati dengan terasanya keampunan yang kita rebut di Ramadhan kali ini. Siapa tahu?

Maka, di sini saya ingin mengajak para pengunjung serta pembaca setia blog saya ini. Ramadhan yang bakal kita lalui ini, jangan dibazirkan peluang ini begitu sahaja. Bukanlah dengan kedatangan Ramadhan ini, kita berhempas-pulas memikirkan pantun atau kata-kata indah untuk mengucapkan kepada kawan-kawan kita sempena kedatangan Ramadhan ini. Tapi sebaiknya, kita ingatkan kepada kawan-kawan kita sepanjang Ramadhan ini yang ia bakal pergi. Dan berilah juga peringatan tentang amalan-amalan sunnah dalam meraikan Ramadhan. Contohnya perbanyakkan istighfar di waktu sahur dan perbanyakkan doa di waktu iftar. Atau mengejutkan kawan dengan miss call untuk bangun tahajjud.

Seperti biasa, setiap kali menjelang Ramadhan, saya menerima terlalu banyak mesej ucapan meraikan Ramadhan ini. Tapi setiap kali saya membaca mesej-mesej itu, saya tertanya-tanya di dalam hati saya; "Mengapa mesti ucapkan SELAMAT Menyambut Ramadhan..SELAMAT Berpuasa..SELAMAT Menunaikan Ibadah Puasa..macam tak selamat jer kalau datang Ramadhan ni."

Sebelum ini saya pernah menulis tentang ini, tapi saya ingin menulis lagi tentang pendapat saya. Saya lebih gemar dengan perkataan daripada iklan komersial di televisyen iaitu; "Raikan Ramadhan bersama kami dengan.." yang belakang tu tak sedap pulak bunyinya sebab dia kata raikan Ramadhan dengan menonton televisyen pula. Kalaulah di dalam iklan komersial itu mengatakan; "Raikan Ramadhan bersama kami dengan Tadarrus"..itukan menarik sikit. Ada iklan komersial di Negara Arab, yang mengajak untuk penonton khattam al-Quran dalam masa sebulan. Bukankah itu baik untuk para penonton TV?

Saya ada bertanya tentang persoalan "Mengapa mesti diucap SELAMAT setiap kali ucap menjelang Ramadhan? Kenapa tak Happy Ramadhan ker? Kenapa tak Good Ramadhan ker?" kepada seorang teman. Kali pertama dalam hidup saya, dia memberikan jawapan yang paling saya kagumi dan dapat menjawab persoalan-persoalan yang bermain difikiran saya selama ini setiap kali menerima mesej tentang ucapan ini. Apa jawapannya?

Dia berkata; "Kalau kamu berjumpa dengan Orang Islam, apa kamu ucap?"
Saya jawab ; "Saya beri salam"
Dia berkata ; "Jadi apa salahnya orang lain ingin mengucapkan salam dalam beribadah?"

Persoalan yang dilontarkannya di dalamnya tersemat jawapan. Terkesima sebentar setelah saya mendengar jawapan itu. Mungkin selepas ini, saya tidak akan serabutkan otak ini dengan berfikir soalan seperti itu lagi. Hehe..tapi dalam kesempatan ini, nak ucap juga "SALAM RAMADHAN" kepada semua umat Islam di serata dunia.

Ingat Ramadhan, bukan ingat Bazaar Ramadhan, tapi lagi banyak ingat Allah sepatutnya!!

4 comments:

Auzaie said...

Syukur sepanjang2 kesyukuran,
mungkin ada hikmahnya sarep,wkt sendiri2 ni mgkn wkt utk kita b'muhasabah amal2 kita tempoh hari..

jgn risau,jgn bimbang..nnt ada punya batch2 yg jemput nta utk bg pengisian kt mane2,jd tak adalah terputus nasab terus dari al-amin
(mcm ana ni lain cerita)

ramadhan menjadi istimewa,bila hamba allah tu t'nanti2 dan mgharap pertemuannya dgn ramadhan,mengambil semua hikmah dan fadhilat utk dijadikan bekalan dalam perjalanan dakwah kita :)

*teringat liqa' di masjid UIA dolu2..

mas syarep said...

apa mksd nta "tak adalah terputus nasab terus dari al-amin"????

pening ana nk memahamkan ayat ni..minta tlg terjemahkannya..

~al-Barq~ said...

Iftar jama'ie f5 '09 terakhir..... ayam musoffa yang dimasak didalam kuali yg ditulis dgn tinta za'faran... berkat 'amal jama'ie menjadikan iftar tsbut iftar plg manis dilalui spnjng tahun~~~~

Auzaie said...

maknanya 'connection' nta dgn al-amin takkan putus :)