Sunday, August 22, 2010

Dari Masjid ke Masjid

Dalam bulan Ramadhan kali ini, saya buat satu benda yang dah lama saya nak buat; iaitu melihat suasana Ramadhan di masjid-masjid sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Setiap kali solat sunat Tarawih, saya akan pergi ke masjid lain untuk solat di sana. Sambil itu, dapat juga merasakan suasana bagaimana mereka memeriahkan malam Ramadhan.

Saya ingin berkongsi dengan para pengunjung setia dan para pembaca. Saya dapat belajar sesuatu daripada aktiviti ini. Iaitu bagaimana para pengurusan masjid berusaha untuk memberikan keselesaan kepada jemaah untuk menunaikan ibadah di Malam Ramadhan. Usaha-usaha ini memang baik kerana dalam masa yang sama, jemaah solat semakin bertambah berganda-ganda daripada biasa. Bukankah ini suatu yang hebat!!

Pandangan yang luar biasa ini benar-benar merasakan hati ini lebih senang. Memang betullah ada seorang ustaz pernah berkata dalam pengisian untuk para dai'e, katanya; "Di bulan Ramadhan ini, para dai'e boleh rehat sikit, sebab syaitan dibelenggu, jadi ramai orang suka nak datang masjid dan buat benda baik banyak sangat pada masa ini". Ya!! Memang betul!! Begitu ramai orang yang tiba-tiba memberikan banyak sumbangan kepada masjid-masjid, surau-surau dan rumah kebajikan, malah yang menghidupkan rumah Allah juga bertambah-tambah.

Di dalam peluang ini, pihak masjid cuba untuk menarik minat para jemaah agar hati mereka akan terus terikat dengan masjid selepas fenomena Ramadhan ini. Mudah-mudahan bulan-bulan selain Ramadhan, hati mereka akan terus selesa untuk datang ke masjid, bukan hanya kerana mereka datang untuk solat Tarawih sahaja. Tapi mereka datang ke masjid kerana mereka suka datang, ada benda yang menenangkan di dalam masjid ini. Itulah usaha yang terbaik untuk menyatukan hati manusia di bawah naungan Allah.

Antara usaha-usaha yang saya lihat oleh pihak pengurusan masjid yang cuba memberikan perkhidmatan dan keselesaan kepada para jemaah solat. Antaranya banyak masjid-masjid yang saya berkunjung, sudah memasang aircorn (penghawa dingin) yang mana sebelum ini tidak ada. Kalau yang sudah ada penghawa dingin, mereka tambahkan horse power (kuasa kuda)nya lebih lagi. Mana yang tidak mampu untuk memasang penghawa dingin, mereka memasang kipas yang besar (macam kat mamak tu..siap ada titisan air lagi..huhu) untuk keselesaan para jemaah solat juga.

Ada pula yang tidak dapat tambah prasarana yang hebat begitu, tapi mereka menarik minat para jemaah dengan makanan. Juadah berbuka, moreh dan sahur, semuanya sedap-sedap belaka. Ketika inilah ramai hartawan dan dermawan akan menyumbang kepada masjid-masjid yang menyediakan juadah yang istimewa. Katanya; "Daripada mereka pergi berbuka di hotel, lebih baik berbuka di masjid". Sehingga itu ada yang membuat cara juadah itu benar-benar seperti di hotel, siap ada pencuci mulut lagi. Wah!! Hebat juga idea ini. Yang lebih hebat lagi, ada yang menggunakan idea "Bubur lambuk drive-thru". Hanya lalu dan amik makanan, tak perlu bayar pun. Subhanallah!!

Ada pula yang menjemput imam-imam jemputan samada dari luar negara mahupun tempatan. Imam jemputan yang di datangkan khas untuk Ramadhan ini memang hebat-hebat. Bacaan mereka itu benar-benar menyentuh qalbu. Ada juga yang menjemput imam-imam kecil (bukan imam muda ya) yang sudah hafiz di usia yang muda untuk menjadi imam. Ada pula yang membuat Tazkirah Ramadhan dengan menjemput Ustaz-ustaz yang dapat menarik perhatian para hadirin mendengar ceramah mahupun tazkirah. Ada pula yang memasang LCD Projector dan memainkan video multimedia dalam sela masa untuk rehat antara solat Tarawih itu.

Ya Allah, seolah-olah seperti syarikat-syarikat yang berlumba-lumba untuk mencari pelanggan-pelanggan mereka demi keuntungan yang hendak dicapai. Tapi inilah persaingan yang tidak mahu dilepaskan yang mana setiap kebajikan dan kebaikkan itu dibalas berganda-ganda. Setiap kali melihat idea baru dan usaha mereka ini, adakalanya menitik juga air mata ini terharu melihat usaha mereka, sedang kita yang hanya melihat tidak dapat menyaingi amal mereka ini. Mudah-mudahan usaha mereka ini diterima Allah.

No comments: