Wednesday, January 13, 2010

Sibuk sampai tak sempat nak tengok blog..

Ya Allah, apalah yang dasyat sangat bebanan kali ini. Disibukkan dengan bermacam hal teknikal. Sedangkan segala masalah teknikal ini sangat mudah untuk diselesaikan kerana ia hanya perkara teknikal. Tapi, walau semudah itu sekalipun, sebenarnya tidak semudah yang disangka.

Rasa rindu pula hendak menulis, sedangkan memang sempat nak menulis, tapi tak tahu kenapa tak sempat. Nak menjenguk blog ini pun tak sempat. Lebih dasyat lagi, saya sendiri tak tahu apa yang saya sibukkan. Ada orang kata, selagi kita jadi pembantu, selagi tu kita akan terus disibukkan dengan membantu orang yang memerlukan bantuan. Cuba bayangkan, kalau kita tak membantu, apa pula jadi padanya? Mungkin dia boleh cari orang lain. Tapi, rugilah kita dari segi balasan yang besar (pahala).

Mengeluh kerana tertekan dengan kesibukkan yang dilalui. Mengeluh kerana penat melalui jalan yang sukar dengan halangan yang kecil. Lebih dahsyat lagi, jika seseorang itu menyesali dengan apa yang dilaluinya. Katanya: "Alangkah baiknya jika aku tidak terima benda ini dari awal". Mencari kesalahan-kesalahan atau kesilapan orang lain sebagai alasan tidak dapat siapkan kerja teknikal yang mudah ini juga pasti berlaku. Kecewa ditengah jalan membuatkan kita akan cepat lupa pada tujuan kita.

Apa tujuan kita bekerja sekeras ini? Sehingga sanggup kita memikul suatu bebanan yang berat. Lupakah kita? Dahulu pernah bersumpah; "biarlah beban seberat Gunung Daik Bercabang Tiga sekalipun, akan ku sanggup memikulnya". Tapi bila diuji sedikit, terus mengadu-ngadu lagi mengeluh kepenatan.

Allah tak akan bebankan hamba-Nya dengan bebanan yang tidak mampu dia tampungi. Kerana Allah lebih mengetahui nasib hamba-Nya itu. Jadi, jika tidak tahu bagaimana kita hendak menyelesaikan masalah-masalah yang banyak, kenapa kita tidak bertanya pada Allah? Hehe, nanti ada pula orang kata; "wahyu dah tak turun lagi". Kalau Allah nak beri hidayah, Allah akan beri pada sesiapa sahaja Dia mahu dan bagaimana caranya, itu hak Allah.

Jadi, kalau sibuk macaman pun kita, jangan lupalah pada Allah. Saya teringat pesanan seorang ustaz pada saya; "Nabi Sulaiman a.s. lagi sibuk dari kita, bukan sahaja kena tadbir negaranya, kaum Jin pun kena tadbir juga, tapi masih sempat beribadah dan menguruskan banyak hal-hal yang lain". Begitu jugalah Rasulullah s.a.w. yang bukan sahaja sibuk berdakwah, malah sibuk juga menguruskan negara, masyarakat, juga individu-individu yang lain. Mungkin ada yang akan mengatakan; "itu Nabi!!! Maksum!! Kita ni siapa jer?!". Memanglah kita manusia biasa, tapi tak salah untuk kita berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi lebih baik.

Inilah nasihat saya kepada sesiapa yang akan menempuhi jalan-jalan kesibukkan nanti. Apabila datang kepadamu stress atau tekanan itu, maka berilah kata-dua kepada dirimu; sama ada lupakan tekanan itu dengan terus menyambung membuat kerja dengan ikhlas, atau kamu meraikan tekanan itu dengan mengeluh dan mencari-cari kerehatan.

3 comments:

Awau said...

Hmm,pernah kita bicarakan tntg 'arrehatulil maqatil',bg seorang pejuang,rehatnya sedikit,hanya sempat minum kopi(teringat poster)

~al-Barq~ said...

al-waajibat aktharu minal auqot

mas syarep said...

Auzaie..
hmm..menarik ni..nta dh bg cadangan utk ana menulis ttg tajuk ni..jzkllh..

~al-Barq~..
kewajiban lbh byk drpd masa yg ada..sbb tu sampai mati pun keja tu tetap berterusan..