Monday, May 11, 2009

Tips untuk kuasai Bahasa Arab???

Haaa..kali ini, seorang Pembantu Makmal ingin berkongsi tentang, macamana kita mahu kuasai bahasa Arab. Semua orang boleh amalkan dan semua orang boleh mencubanya sendiri jika dia benar-benar mahu mencapainya. Perkongsian saya kali ini, lebih saya tujukan khusus untuk para pelajar Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak, yang sudah belajar bahasa Arab sejak dari sekolah rendah lagi. Tetapi kalau yang baru hendak berkenalan dengan bahasa Arab, juga boleh mengambil iktibar dari perkongsian saya kali ini.

Mula-mula, saya ingin menyatakan tentang kegelisahan ramai orang tentang masalah bahasa Arab. Ada orang mengatakan, "pelajar sekolah Al-Amin tahu bahasa Arab hanya pada ana, anta, anti, antum, banin, banat, syabab..itu sahaja!!??". Ada pula yang mengatakan bahawa pelajar Al-Amin tak gunakan bahasa Arab pada perbualan seharian, lebih menggunakan bahasa Pasar Melayu sahaja "aku-kau". Ada pula yang sudah rasa muak dengan bahasa Arab, kerana ia memang susah untuk difahami. Syarat untuk menyambung pelajaran di Al-Amin ialah mesti ambil Bahasa Arab Tinggi, jadi ramai yang mahu keluar dari sekolah ini kerana tidak sanggup mempelajari bahasa Arab lagi.

Biar saya mempromosikan kenapa para pengunjung perlu mencuba perkongsian saya ini. Untuk maklumat semua pengunjung, bahawa saya ini telah mula berkenalan dengan bahasa Arab sejak saya berumur 6 tahun lagi. Ketika saya tadika, diajar berkenalan dengan huruf hija'iyyah. Kalau orang Melayu sebut, huruf Jawi. Tapi kalau pergi ke Indonesia, mereka kata itu tulisan Melayu. Maka timbullah khilaf di antarabangsa kerana masing-masing ingin memuliakan serumpun dengan mereka.

Apabila meniti pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi lagi, iaitu sistem pembelajaran sekolah rendah di Malaysia, saya diperkenalkan lagi dengan lebih dekat terhadap bahasa Arab. Ketika itulah belajar dengan ustaz-ustaz yang terlalu banyak memberikan motivasi dan dorongan untuk menyukai bahasa Arab dan seronok dengannya. Bagaimana???? Menyanyi......

Huwa..hummaa...hum...
Hiya..hummaa...hunna...
Anta..antuma..antum..
Anti..antuma..antunna...
Ana...nahnu...

Siapa agaknya tokoh tersebut? Ustaz Ali Hanafiah ler..ketika itu, sangat seronok..

Selepas itu, bila meniti usia meningkat tahap pembelajaran yang lebih tinggi lagi, iaitu UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) dan UPSRI (Ujian Penilaian Sekolah Rendah Islam) di sekolah yang sama iaitu Sekolah Rendah Islam Al-Amin Keramat. Ketika ini, saya lebih berminat dengan bahasa Arab kerana ada seorang ustaz di sana telah menunjukkan betapa berfungsinya bahasa Arab dengan; apabila kami bertilawah al-Quran dengan ustaz tersebut, pasti ustaz tersebut menafsirkan kepada kami menggunakan kaedah bahasa Arab yang kami sudah pelajari.

Contoh: al-Faaizuun, al-Mukminuun dan banyak lagi. Kalau terjumpa dengan ayat Arab yang bukan dalam keadaan mufrad(single), maka kita kena cari kata akarnya apa. Kerana itulah ustaz tersebut selalu masuk ke kelas kami dengan memaksa kami hafal banyak vokab bahasa Arab. Siapa yang dapat banyak hafal, maka diberi hadiah gula-gula "hacks". Hehehe..Ustaz tersebutlah namanya Ustaz Abdul Rahim Lakasauk dan Ustaz Abdul Hakam.

Tapi, walaupun kami dah meningkat dewasa, kami tetap diajar dengan cara menyanyi juga. Antara yang saya masih ingat lagi lirik lagu tersebut ialah:

Baiti..baiti..ahlal baiti..
aqdiy fihi..ajlama-watti..!!

Innal baiti jamiluun..fihi jam'un zahrun..
wa hubba jammahu..li-annaha jannati..

Kalau soalan karangan keluar tentang "rumah saya", apa lagi..tulis jer semua yang dihafal pasal "baiti" tu..hehehe..Kalau yang paling tak tahu nak tulis apa dalam karangan, dia tulisnya surah al-Fatihah, al-ikhlas, an-Naas dan hampir semua surah juz 'Amma..Hahahaha!! Ustaz cakap; "Asalkan jangan kosong kertas jawapan tu."

Kemudian, bila meningkat ke sekolah menengah pula bertambah dekat lagi saya mengenali bahasa Arab ini. Kalau dalam jadual, kami belajar bahasa Arab 2 kali satu hari. Fuuuhh!! Memang best!!! Mula-mula belajar bahasa Arab Komunikasi, kemudian kami belajar Feqah, 'Aqidah dan Akhlak dalam bahasa Arab. Tafsir, Seerah dan Hadith, guna buku yang dah diterjemahkan. Jadi, nasib baiklah kami tak belajar 3 subjek tu dalam bahasa Arab juga.

Guru-guru bahasa Arab kami dahulu;
ketika Tingkatan 1: Ustaz Zaki Mokhtar
ketika Tingkatan 2: Ustaz Muhammad Usman Abdullah
ketika Tingkatan 3: Ustaz Sayuti Sazali
ketika Tingkatan 4: Ustaz Soleh Alias
ketika Tingkatan 5: Ustaz Hafiz Idris

Inilah guru-guru yang memperkenalkan bahasa Arab kepada saya. Alhamdulillah, sehingga kini saya memahami bahasa Arab, boleh membaca dan faham, boleh mendengar dan faham, boleh menulis serta membina ayat (sikit2), tapi cakap bahasa Arab, tak mahir sangat. Tidak mustahil seorang pembantu Makmal pun boleh memahami Bahasa Arab. Tidak mustahil seorang pilot kapal terbang pun boleh bertutur bahasa Arab nanti. Tidak mustahil seorang peguam juga boleh bertutur dalam mahkamah, (tapi tak boleh di Malaysia kerana ia menghina mahkamah..hehe). Tidak mustahil seorang petani juga boleh bertutur bahasa Arab. Tidak mustahil seorang doktor pun boleh bertutur bahasa Arab. Maka, cintailah bahasa Syurga ini..!!!

Jadi....Apakah tipsnya untuk menguasai Bahasa Arab ini???????

1. Jangan lupa guru bahasa Arab anda....Terus mendoakan mereka kerana merekalah orang yang mengembangkan bahasa al-Quran ini sehinggalah kita juga mengetahui tentangnya juga.

2. Jangan lupa berterima kasih kepada guru-guru bahasa Arab. Kerana pada itulah terdapat keberkatannya. Anda boleh lihat ya nanti, apabila anda sudah mendapat keputusan SPM mahupun PMR, antara guru yang anda akan berdamping dan mengucapkan terima kasih, kebanyakkannya adalah guru-guru Sains ataupun guru-guru yang best cara pengajarannya. Lebih membuatkan kekurangan keberkatan apa yang anda belajar jika mereka ini (guru bahasa Arab) terguris hati melihatkan kebanyakkan para pelajarnya lebih mengerumuni guru-guru selain mereka. Berterima kasihlah dengan seikhlas-ikhlasnya. Senangkanlah hati mereka dengan memudahkan urusan mereka dalam pengajaran atau apa-apa pun urusan mereka, sama ada tolong angkatkan radio ker (ust soleh jer ni)..angkatkan buku ker..angkatkan laptop ker..

3. Cuba praktiskan walaupun sedikit. Sama ada anda terus membeli surat khabar bahasa Arab atau buku bahasa Arab ataupun anda duduk bersama-sama dengan orang-orang Arab dan bertutur dengan mereka. Insya Allah anda akan biasa lama-kelamaan.

4. Tips ini yang paling penting. Tolong jangan membenci Bahasa Arab!!!!! Jika anda membencinya. Selamanya anda memang tidak akan fahamnya walau sedikit pun.

5. Selamat mencuba dan berusaha untuk melakukan tips-tips yang saya kongsikan ini.

Renung-renungkan...dan selamat beramal...

10 comments:

Fera said...

Wahhhh, syukran mas. Cuba-cuba dulu tip ni nanti. =)

~al-Barq~ said...

uhibbu allughatul 'arabiah

amirularif said...

aku kenal sangat style belajar guna nasyid tu. keturunan imam besar memang berbakat. patutlah kau pandai arab. hehe

suhail said...

ada kaitan ke dgn budak2 PMR tahun nie????

mas syarep said...

suhail..sape2 yg blaja bhs arab..mmg ade kene-ngena..so..cube ler try yer..

amirularif..aku xde la pandai sgt bhs arab..biase la..sape jer aku ni..pembantu makmal jer..test tube dlm bhs arab..sampai ke hari ni..aku xtau ape nmenyer..hahahaha!!aku rse al-jubb al-imtihan kot..hahahaha!!

nahwanNur said...

Salam,

Syaref, nta spekang arab memang bagus. Pernah dengar sikit waktu nta sembang dengan ustaz razak dan ustazah shima. Best + jeles juga.

Bagus juga tips ni. Boleh di aplikasi oleh semua lagi-lagi yang amatur.

wallahua'lam

Barakallahu fiik..

'adz said...

haha rosakla bahasa arab jika pmbantu makmal mngajar b.arab rekaan sendiri..haha al jubb al imtihan...

http://www.youtube.com/watch?v=yfflgF_H0kY
ni video by bro nouman on why n how to learn arabic, video agak pnjang..tp bermanfaat

mas syarep said...

nahwanNur..time kasih..mase tu tetibe ust razek nk ckp bhs arab..layan jer la..lagipun..bole improve berbhs arab..hehe..so lpsni kene ar blajo2 yer..prektis make perfect..

'adz..hehe..jzkllh bg tips melalui video..xpenah plak tgk video ni..hehe..klo nta nk tau..name pembantu makmal dlm bhs arab ialah..nasrul mukhtabar..huhuhu

amirularif said...

kalau kereta Myvi warna kelabu dalam bahasa arab apa pulak? haha. boleh buat kerjaya ni sarep. belajar bahasa arab secara online. arab2u ke? hahaha.

mas syarep said...

xnak buat arab2u..sbb dh ade..aku nk buat "Asdiqoo-iy" maksudnyer..friendster...hahahaha!!

xpon.."wajhul kitab"..maksudnyer..facebook!!!
wahahahahaha!!!