Sunday, May 10, 2009

Kena Pakai Cermin Mata Balik????

Aduuh..sekali lagi saya diminta untuk bercermin mata yang tidaklah special mana pun, cuma ia untuk kebaikkan masa akan datang, kata doktor neurologi saya. Sebelum ini memang pernah pakai cermin mata, ketika di tingkatan 4 dan 5. Kemudian ketika di tahun pertama dan kedua di Kolej. Kemudian ketika mula bekerja di SMIAAG sebagai kerani.

Selepas itu, saya tidak lagi memakai cermin mata kerana pecah akibat terduduk atasnya. Hehehe.. Jelas terbukti dalam teori Newton bahawa, lebih banyak berat, maka lebih tinggi daya tarikan graviti, maka lebih tinggi daya mampatan pada cermin mata itu. (HAHAHAHA!!)

Kemudian, apabila membuat check-up rutin dengan doktor neurologi (setiap tahun sekali), dia tetap nasihatkan untuk saya memakai cermin mata.

Apa Kena-ngena Neurologi dengan Cermin Mata?

Haaa...panjang ceritanya. Macam merepek, tapi ianya realiti. Dahulu, saya seorang pelajar yang nakal. Tanyalah pada semua guru yang pernah mengajarkan saya tentang kenakalan saya ini. Siapa tak mengenali kenalan saya. Untuk menguatkan bukti lagi, tanyalah junior-junior saya. Siapa yang tak terlepas dengan pembulian saya kepada mereka. Pasti semuanya tak terselamat dibuli saya ini..Hehe..Nakal kan? (hahahaha!!! Mankie mesti teringat dia kena dulu macamana)

Mungkin akibat kenakalan saya ini, Allah menimpakan sakit ke atas saya agar saya beringat, bukan saya seorang sahaja yang besar di dunia ini. Saya dahulu pernah dimasukkan ke wad ICU akibat migrain yang sangat teruk kerana terlalu banyak memikirkan masalah umat (cewah!!poyo jer..padahal xleh jwb soalan add math ust hasni..haha!!)

Oleh kerana masalah migrain ini, berlaku sedikit gangguan pd sistem saraf saya, terutamanya di bahagian titik saraf nombor 2 (kalau tak silap) iaitu bahagian penglihatan. Saya tidak ada masalah rabun langsung. Tapi jika terlalu silau, mata saya akan terlalu terang macam byakugan sehingga tidak nampak apa-apa. Barulah saya faham istilah "akibat mata yang dilimpahi cahaya yang terlalu terang benderang juga mampu membutakan kita dalam memilih jalan dan mengharungi sepanjang perjalanan". Istilah tersebut dipetik dari buku "Tersungkur di Pintu Syurga".

Maka agak kekok juga untuk saya kembali memakai cermin mata yang agak merimaskan buat masa ini. Nasib baik Hospital tu support belikan cermin mata ni, kalau tak, ntah berapa bayarannya agaknya.

Alhamdulillah, saya merasakan, setiap sesuatu, pasti ada hikmahnya. Mungkin ada sebabnya saya kembali memakai cermin mata, tapi saya pun tak tahu sehingga saat ini. Apa yang pasti, cermin mata ini benar-benar dapat membantu saya dalam berjalan di hari yang terik. Maka dapatlah saya meredah dunia yang semakin terik ini dengan cermin mata ini. Panas terik ini pun tidak dapat menghalang saya melata di seluruh alam ini.!

5 comments:

hasifzizan said...

nicve post... patutnye kene letak gambar anta yg pakai spek mate tuh.... ana dah tengok, orang lain blum lagi... uhuhuhuhuh.... merepek jew

Unknown said...

waduh2, dah bercermin mata dah. beli rayban je. buat muka gangster (kau tahu kan macam mana. haha)

mas syarep said...

hasifzizan..hehe..mcm poyo ar plak nk begambo sambil pakai cermin mata..mcm possing bdak2 skrg tangkap gambo sendiri pastu post kt mespes ker..fwenster..eii..xmo aku..

amirularif..hahahaha!!!jgn buka story tu..mau berguling2 aku nnti..hahahaha!!

~al-Barq~ said...

NAsib baik GeKeBo dibubarkan ...... kalau x nescaya para pejuang GeKeBo akan mengambil kesempatan di atas kelemahan anda ini hehehe

mas syarep said...

al-Barq..tu la namenyer strategi..bukti anda mmg xdpt nk kalahkn sy..hehehehe