Sunday, November 23, 2008

Pesan Arwah sebelum pergi ke Rahmatullah

Nenda ku berkunjung ke rumah kami di Taman Keramat ketika kenduri doa selamat untuk kedua ibubapa kami yang ingin menunaikan haji, tapi persinggahannya hanya sebentar.

Apabila nenda mahu pulang, beliau berpesan;

Nenda: "Udin..nanti kalo ko nak pilih calon isteri..jangan cari yang macam aku..pilihlah yang baik-baik..kalo tak cantik macam aku ni pun tak per..yang penting hati budi..Atok ni dah tua..takut tak sempat tengok cucu menantu aku tu nanti..atok restu sape jer yang udin pilih.."

Sarep: "Baik tok..insya Allah..terima kasih"

Nenda: "Nanti kalau dah ada mertua..kena buat baik dengan keluarga belah isteri juga..biar nanti ko ada cucu lebih baik macam ko.."

Sarep: "Amiin tok..amiin..hehe..insya Allah udin buat"

Nenda: "Ko kerja apa pun..tak kisah la kalau tak dapat jadi doktor ker..kita kena bersyukur apa rezeki yang kita dapat..macam atok ni, dulu makan jer apa yang tok abah bawak balik..yelah..gaji kerani polis jer..tapi Tok Mak tak kisah..asalkan halal"

Sarep: "Betul tok..betul"

Nenda: "Insya Allah nanti kita jumpa lagi yer..Atok nak balik Muor ni..kirim salam Rin(sepupu di Aussie) dengan anak-anak dia tu..nanti kalau ayah dengan mak dah pegi Mekah, kalau ko nak balik Muor lagi bagus..Atok bole masak.."

Sarep: "insya Allah tok..tapi atok larat lagi ker nak memasak..kalau macamtu..insya Allah nanti lepas balik Ostolia..udin balik kampung yer tok"

......

Begitulah kata-katanya yang terakhir telingaku mendengar, pesannya kepadaku. Tak ku sangka itulah pesannya yang terakhir, berkenaan dengan kahwin. Mudah-mudahan, segala pesannya akan terus tersemat dalam benak hati ku...

Moga jika aku mengamalkan segala pesannya, itu juga akan memberi amal kepadanya di Alam Kubur itu yang mana ia dalam kategori ilmu yang bermanfaat.

6 comments:

|makhlukDIA| said...

maknenye da sampai seru da tuh..

buka mata..
open hati..
ape lagi..
cari-cari!

Unknown said...

nenda dah pesan tu, apa lagi, kahwin ah. calon pun aku dah jumpa, haha.

Rahman D said...

syrep ingat janji kita!!! selagi mana aku tak sampai kaki di malaysia jgn kawin!!! kecuali aku dah kawin kat malaysia nih
hahahha

Unknown said...

man nak tunaikan janji dia tabur bunga ros dekat kau dengan 'bakal' kau, haha. pengaruh AAC sungguh kuat dalam jiwa man. nama dia sekarang pun dah tukar jadi mahri. tapi menuntut di alex. jiran jiran lah tu dengan al-azhar, haha

(man, tak naik metro ke? mana tahu boleh selamatkan perempuan ke? haha)

mas syarep said...

ish..ni yg kene post bende br ni bg menjawab tekanan2 yg dilemparkan ni..hahaha!!

to man&amirularif..psl ko nyer..aku tgh uruskn..jgn riso..klo psl aku..insya Allah..nnti bole buat lakonan semula untuk ko bile ko dh blk m'sia..mane la tau ade org nk buat cite psl "Ayat-ayat Sarep" plak..so ko bole jer tabur bunga2 tu..hahaha!!nnti aku akad-nikah kt jambatan sekolah tu..br mcm fahri nnti..hahahaha!!!

Awau said...

wah! :D