Wednesday, November 12, 2008

Kenduri Doa Selamat ke Australia????

Gambar Hiasan




2 minggu yang lepas, di rumah saya, telah diadakan majlis doa selamat untuk ibubapa saya yang akan melengkapkan rukun iman ke-5 iaitu menunaikan haji di Mekah. Majlis kenduri itu sederhana sahaja. Maka didirikan 2 khemah di hadapan rumah saya. Tapi dengan berdirinya khemah itu, telah memberikan berbagai tanggapan terhadap kami sekeluarga sehingga saya juga terkena tempiasnya.

Salah seorang jiran kami selang beberapa rumah datang ke rumah kami dan ketika itu kami(Ayah,abg2 dan sy) sedang menyusun kerusi dan meja. Maka jiran itu terus bertanyakan ayah saya

Jiran 1: Kassim..takkan kawen anak ko yg bongsu..2 khemah jer..
Ayah: hahahaha!!ikutkan aku..tak payah khemah pon..aku tulis kt kad kawen nnti suruh masing2 yg dtg tu bwk payung dgn mknn sendiri lagi..hahaha!!
Jiran 1: Hahahaha!!betul2 budget tu..

"haa!!ni majlis kawin aku ker?" tanya diriku sendirian.


Situasi yang seterusnya pula
Jiran 2: Kassim..Lebai Manan(juru nikah di kariah kami) tak dapat datang laa..
Ayah: laa..aku ajak imam bkn Lebai Manan..tp kata Harun dia dh ajak Lebai Manan..
Jiran 2: laa..ni bkn mjls nikah anak bongsu ko ker?
Ayah: Hahahahaha!!tak kan la mjls akad nikah kt umah pengantin laki plak?
Jiran 2: mana la tau..zaman dh berubah..perigi plak yg cari timba ker..hahahaha!!

"haaa!!aku kena lagi..." rintih diriku sambil senyum tersipu-sipu

Sehinggakan saya sendiri dapat message daripada luar negara yang memarahi saya kerana tidak memberitahu tentang majlis perkahwinan saya pada hari tersebut. Ada juga yang membuat panggilan secara langsung dari luar negara dan memarahi yang sedemikian juga kepada saya. Terus secara langsung saya memberitahu keadaan yang sebenar dan menerangkan salah faham mereka.

Tetamu yang dijemput hanyalah jiran tetangga disekitar sahaja. Tak sampai dalam lingkungan 40 buah rumah, mungkin hanya separuh sahaja. Jadi kepada para pembaca yang rasa kecil hati kerana tidak dijemput, saya mewakili keluarga ingin memohon kemaafan atas kesulitan yang berlaku. Menjelang tengahari, ramai tetamu dari kalangan jiran tetanggaku sudah tiba dan siap-siap untuk mengadakan majlis doa selamat dengan ringkas. Turut hadir Abang Imam(beza usianya dengan penulis cuma 5 tahun sahaja), Pak Lebai serta tidak ketinggalan Lebai Manan yang datang dengan membawa buku serta fail-failnya. Pakcik Harun menyakatku "Haa..dh ready belum?Lebai Manan dh sampai tu..hehe". Saya cuma mampu tersenyum dan kaget juga. Rupa-rupanya Lebai Manan baru pulang menikahkan orang lain. Hehehehe..

Selepas selesai majlis itu, terus tetamu dijemput untuk menjamu makanan yang telah disediakan. Para tetamu juga membantu kami menguruskan majlis ini, seolah-olah saya merasai suasana seperti di kampung itu hidup pula di tengah-tengah Kuala Lumpur ini.

Kebanyakan para tetamu yang sudah menjamu selera dan bersedia untuk pulang ke rumah masing-masing, mereka pergi ke ibubapaku dan mengucapkan "Selamat Pergi dan Selamat Kembali". Sehinggakan ada yang menitik air mata apabila bersalaman dan berpelukan dengan ibubapaku seolah-olah tidak dapat berjumpa lagi selepas ini. Sememangnya diketahui ada kes kematian pada jemaah haji dalam menunaikan ibadah haji. Sayu pula melihat suasana ini.

Dalam masa yang sama, saya yang sedang berborak dengan Abang Imam tu bersama-sama dengan beberapa jiran kami yang usia dalam lingkungan 20-a, saya bertanya padanya tentang satu persoalan yang bermain di benak hatiku ini.

Sarep: Kenapa kita ucap "Selamat Pergi dan Selamat Kembali" tu pada yg nk pegi Haji jer ek?kalo org yg nak pegi australia tak plak.
Abg Imam: hahahaha..klo org pegi Australia, diorg akan ucap;"Ko jgn lupe bwkkn aku kangaroo ker koala ker..ape2 ar" asalkn buah tangan ar..kn?
Sarep: ha'ah..ade ker nk bwk haiwan terancam tu blk KL..ramai plak tu yg pesan mcm2..
Sarep: lpstu kn..kenapa kite xbuat doa selamat utk org pegi Haji jer?tp xbuat pulak utk org yg nk pegi Australia ni?pd hal gi Australia pon musafir gak..jalan jauh gak..maybe xselamat dlm perjalanan..jd perlu jugak utk doa memohon keselamatan
Ma-il: ha'ah ar..btul2..knape ek?
Aizat: laa yg tu..ko doa sorg2 sudeh..
Sarep: klo mcmtu..nape org pegi Haji ni sampai buat majlis mcmni ajak ramai org utk doa sama2 memohon keselamatan ni..
Abg Imam: hahahaha!!!betul jugak kn..hmm..ntah la..ok la klo mcmtu..jom kite doa ramai-ramai untuk memohon keselamatan untuk kawan kita ni yang akan pergi ke Australia nnti.

Ketika itu, dalam fikiranku menyangka cuma gurauan, melihatkan Abang Imam yang membacakan doa serta kami yang disekelilingnya juga turut menadah tangan berdoa mengaminkan bacaan doanya, para tetamu yang lain juga turut menadah tangan dan mengaminkan doa Abang Imam. Suasana menjadi sunyi dan kedengaran Abang Imam membacakan:

"Allahuma inna as-aluka salamatan wa haafizuka 'ala akhuna..mohd syaraffaddin..al-musafiru fi sabiluka bil hidayatan wa mubarakatan..asraa-ihi ila australi bis salamah.."

Para hadirin yang menadah tangan secara langsung terus mengaminkan doanya. Sambil diriku serta beberapa teman yang lain tergelak dalam diam. Kemudian Abang Imam menyudahkan bacaan doanya dengan doa selepas makan. Habis sahaja bacaan, ada yang bertanya sesama mereka:

Jiran 3: Imam baca ape ek?
Jiran 4: Baca doa selepas makan kot
Jiran 3: ooooo..

Kami yang terdengar perbualan itu, turut tergelak sesama kami. hehe..

Abg Imam: Satu lagi amalan bid'ah(mengada-adakan amalan doa selamat ke Australia) terbit di Taman Keramat..hahaha!!
Ma-il: Sarep, klo ko kene tahan skali lagi kat interpol, ko tau la sbb ape kn?hahaha!!
Aizat: karang kene tahan mcm kt Indon dulu..hahahaha!!
Ma-il: sbb nak tangkap pencipta ibadah baru..Haji ke Australia..hahahaha!!
Sarep: Weyh..jgn ar..serik aku kne tahan kt Indon haritu..
Abg Imam: Nauzubillah..

7 comments:

almuna said...

a ah harapnya tak kena tahan lagi..jangan lupa belikan koala bear kecik tu kalau ada bajet yer...he he

Anonymous said...

erm,,,
sungguh kecil tulisannya.
yelah, nama pn pembantu makmal yang sgt teliti..
salam ziarah

Unknown said...

ha sarep, kau tengok betapa orang mengharap kau bernikah. daripada tersadai dgn nazar dekat bilik persediaan tu baik kau lepak dgn bini. lepas tu bawa pergi australia. hamek kau, terus berbunga-bunga.

aku memang gemar merepek. selamat jalan

`Ammar Sahrim said...

muahaha.... naqib hampir melangsungkan... selepas ini nantikan anak buahnya pula... =D

Unknown said...

ammar, anak buah abang wan yg study dekat usim tu bila pulak? aku lapar nasi minyak ah. belanja boleh? haha

mas syarep said...

to almuna: hehe..insya Allah..ade skit tp xbyk ar..sape yg jumpe dulu..dia dpt dulu yer..hehe

to recordeddays: sory..saje try tulisan kecik..

to amirul: hehe..bkn org mengharapkan tapi menasihatkan malah menggalakkan utk bernikah krn ia lbh baek dr dunia dan seisinya..hehe

to ibn sahrim: ape bole buat..jgn tiru jejak langkah ku yg teruk ini..

Awau said...

Apabila pembantu makmal mulai mengembara~Dengan rahmat Allah
Mengembara dan bertebaranlah wahai pembantu makmal~