Sunday, October 11, 2009

Kerusi tetap Kerusi...

Sekali lagi, kisah sebuah kerusi menjadi bacaan para pembaca sekalian sebagai anjakan buah fikiran kita dalam mematangkan lagi seni berfikiran kita suatu masa nanti, insya Allah. Jasa kerusi ini kepada manusia, adalah sangat hampir dalam kehidupan kita. Hampir 70% kehidupan kita, pasti diisi ruangan hidup kita dengan kerusi. Betul atau tidak, sejarah juga membuktikan bahawa jasa kerusi adalah tiada tandingannya dalam membentuk sejarah manusia.

Cuma, kita selalu sahaja melupakannya. Kerana bagi kita, kerusi tetap sebuah kerusi. Tidak lebih dari itu. Biarpun namanya diberikan sebagai sofa, atau kerusi makan, atau seat di dalam kereta, atau bangku, atau kerusi batu, ia tetap kerusi kerana fungsinya adalah sama cuma ada kelebihan tersendiri.

Hari ini, seorang Perdana Menteri mahupun Presiden sesebuah negara dapat memerintah, kerana dia mempunyai kerusi di pejabatnya.

Hari ini, angkasawan dapat sampai ke angkasa lepas dengan roket mereka, kerana mereka duduk pada kerusi untuk perjalanan mereka yang mencabar melawan graviti.

Hari ini, seorang guru yang berjasa mengajar tidak kenal penat lelahnya, terus berjasa mencetak bangsanya, adalah kerana mereka juga mempunyai kerusi di bilik guru untuk dia meneruskan bakti.

Bayangkan jika semua orang-orang yang hebat ini tidak memiliki kerusi? Bagaimana seorang Perdana Menteri atau Presiden ingin membaca laporan serta menguruskan pentadbiran di pejabatnya hanya dengan berdiri? Atau mungkin mereka membuatnya sambil meniarap? Bagaimana pula para angkasawan itu berada di dalam roket yang sedang melaju tinggi melawan tarikan graviti tanpa duduk di kerusi khas? Adakah mereka berdiri seperti di dalam bas awam? Bayangkan penatnya guru jika mereka tidak dapat duduk sebentar untuk berehat jika tiada kerusi? Mungkin mereka terus jatuh terbaring kerana keletihan yang mereka alami.

Walaubagaimanapun, tetap ada juga yang melangkaui batas pada kerusi ini. Ia tidak menjadikan kerusi itu berfungsi pada tempatnya. Ada yang membuatkan kerusi itu sebagai perhiasan di muzium, ada juga yang menjadikan kerusi itu sebagai tempat memasak, dengan membakarnya untuk memasak lemang. Ada juga yang menjadikan kerusi ini sebagai tempat melepaskan geram dengan menyepaknya sehingga lumat. Ada juga yang menjadikan kerusi sebagai "surat cinta" di dalam kelas. Kerana kerusi hanya dipandang sebelah mata, maka, inilah jadinya. Seperti tiada nilai dan harga diperlakukan mereka yang tidak sedar apatah lagi yang celik akan keperluannya.

Walau di mana sahaja kerusi itu berada dan berfungsi, mereka tetap adalah kerusi. Kerusi yang hidup adalah apabila ia digunakan sebaiknya. Kerusi yang dinikmati akan kehadirannya. Kerusi yang diberikan kepada yang memerlukannya untuk menggunakannya. Kerusi yang tidak hidup itu pula adalah kerusi yang terus disimpan sehingga habuk debu meliputi dirinya. Kerusi yang dibiarkan ia bersama dengan kerusi yang rosak. Kerusi yang diberikan kepada mereka yang memandang dengan sebelah mata sahaja.

Begitu jugalah manusia; manusia tetap adalah manusia. Walaumacamana hebat pun, manusia tetap berasal yang sama. Iaitu dari setitis air mani dan bersenyawa di dalam rahim ibu lalu ia keluar melaluinya menjadi manusia. Manusia tetap manusia, walaupun ia berbeza warna kulit, kaum, bahasa, bangsa, dan agama. Walaupun manusia itu bergelar Presiden, Perdana Menteri, Angkasawan, Guru dan sebagainya; mereka adalah manusia.

Manusia yang hidup adalah manusia memainkan peranannya tercipta di muka Bumi ini oleh Sang Pencipta. Sebagai hamba-Nya dan wakil-Nya mentadbir alam sekelilingnya ini. Manusia yang hidup adalah manusia yang diisi dengan kekuatan-kekuatan yang seimbang baik jasmani, emosi, rohani, akalnya. Manusia yang hidup adalah mereka yang bersedia menempuh pengakhirannya dan liku-liku sebelum ia berakhir dalam kehidupannya. Kerana mereka sudah mengetahui apa yang menunggu di pengakhiran itu sedangkan yang masih belum celik, sangat takut untuk sampai ke detik ini. Mengapa ini terjadi?

Mengapa masih ada manusia yang tidak nampak "fungsi"nya? Ke mana jiwanya pergi menghanyut diri di dunia ini? Apakah mereka rela meletakkan diri mereka bukan pada tempatnya seperti kerusi yang menjadi bahan bakan untuk lemang?

Sedangkan Bilal pernah mengingatkan Abu Sufyan bahawa mereka (golongan hamba dahulunya) dimuliakan adalah kerana Islam. Islam itulah yang memuliakan bagi sesiapa yang bersama dengannya. Mencelikkan manusia kepada Pencipta mereka, mengenalkan fungsi hidup mereka ada di dunia ini.

Khalid al-Walid juga pernah berkata ketika beliau berjaya mengalahkan Rustam, panglima Parsi dalam perang al-Qardisiyyah; "Gajah-gajah kalian (milik tentera Parsi) ini mungkin dapat menggentarkan tentera Rom, tetapi tidak pada kami, kerana yang lebih kami gentarkan adalah kekaburan kekayaan di hadapan mata kami dan hilangnya Islam dari dada-dada kami kerana kami mengejarkannya (harta-harta itu)."

"Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." [al-Hujuraat 49: 13]

Manusia tetap manusia, tetapi jadilah manusia yang paling berkualiti dan berfungsi. Biar di akhir kehidupan kita nanti, tiada penyesalan bahkan berbangga menemui Pencipta kita nanti dan memberitahu bahawa kita melaksanakan tujuan penciptaan kita ini. Para sahabat radhiyallahu 'anhum mengenal Islam adalah hasil dari dakwah Nabi Muhammad s.a.w., dan disambung pula oleh generasi sahabat dan generasi selepasnya juga. Sehinggalah kita juga mendapat manfaat mengenali Islam pada hari ini.

Apa lagi...

Jom kita beritahu yang lain!!!!

4 comments:

'adz said...

dah mengidam sgt kerusi di ofis smiaag ke?? hahha

mas syarep said...

nk cara cpt ker?
nk cara lmbt?
bole je..asalkn dpt..huahahaha

'adz said...

salam,

hmm macamana akhi usaha utk alumni tuh..anta ada cara/idea ke..mmg secara realitinya sukar tp xtaula..bagaimana nak kumpulkan alumni2 batch yg kt target tu..supaya bole berkerja bsama..
masalahnya mungkin kami inilah yg duduk di luar negara..

mas syarep said...

'adz..mmg susah nk kumpulkan..usaha nk kumpulkan alumni2 alamin sblmni pun..dh lama dh buat..tp keberhasilannya tak ternampak2 lagi..

dia kena mula slow2 dulu..
ape yg penting skrg ni..asalkan ade "core group"..tu pun dh cukup berjaya ar perkembangannya..