Thursday, October 8, 2009

Apa nak dibuat pada kerusi yang rosak???

Ada suatu kisah hidup yang panjang tentang kehidupan kerusi di sebuah makmal yang agak usang. Mungkin agak lucu, tiba-tiba sahaja, karangan tahap darjah 3 keluar pula dalam blog ini sebagai bacaan para pembaca. Inilah kisah "Aku sebuah kerusi".

Sudah lebih 17 tahun si kerusi ini masih berdiri utuh di dalam makmal. Terus berkhidmat dalam tempoh masa yang lama menanggung bebanan menjadi tempat duduk pada para manusia yang menggunakannya. Tapi, si kerusi ini tidak pernah merungut apatah lagi merintih akan bebanan yang ditanggung selama ini. Andaikata si kerusi ini mengaduh, pasti sekali si pembantu makmal akan terkejut ketakutan mendengarnya.


Hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun, pelajar silih berganti menggunakan kerusi sebagai tempat duduk untuk mereka menuntu ilmu. Bangga si kerusi ini kerana dapat membantu para pelajar melakukan tugas yang semurni ini iaitu menuntut ilmu. Si kerusi ini menyaksikan berbagai ragam para pelajar di dalam makmal itu. Ada yang berdiri di atas kerusi, ada yang mencangkung di atas kerusi, ada juga yang membaling-baling si kerusi ini.


Zaman silih berganti, kulit si kerusi yang terdiri daripada kayu, sudah mula rapuh. Besinya sebagai kaki juga, tidak dapat berdiri dengan tegak lagi, sudah karat ditelan zaman. Skru yang menjadi sendinya juga, sudah tertanggal-tanggal. Si kerusi juga menyaksikan ramai kawan-kawannya yang lain juga terkorban menjadi mangsa kekejaman si rakus yang merosakkan harta benda awam. Satu per satu diangkat keluar untuk dibuang kerana telah rosak teruk. Mana yang rosak, seboleh mungkin untuk diperbaiki, tetapi mana yang rosak teruk, terpaksa dibuang.


Si Kerusi ini juga menyaksikan datangnya kawannya yang baru dengan rupa yang lebih moden dan lebih fleksibel menggantikan tempat kawan-kawan yang terkorban. Si Kerusi tahu, memang fitrah hidup di dunia ini, setiap yang hidup pasti akan mati, kemudian generasi barulah yang akan menggantikannya. Si Kerusi mula resah dengan keadaan ini. Dia tahu, lama kelamaan, dia juga akan menyusul kawan-kawannya yang telah pergi.



Inilah kisah..si kerusi yang berjasa..tapi kian dilupakan..


Apa yang perlu dibuat pada kerusi yang rosak ini????
Merosakkanya lagi???
atau, Memuliharanya????


Setelah membuat kaji selidik, saya sebagai seorang pembantu makmal, telah berjaya membuat rumusan bahawa terdapat 3 cadangan yang akan diberikan jawapan kepada persoalan seperti ini.

Pendapat pertama, buangnya terus dan gantikan dengan yang baru dan yang lebih baik. Cadangan ini dikemukan dengan sandaran yang agak kukuh, iaitu; lebih baik gantikan yang lebih elok kerana barang lama ini, bila-bila masa boleh rosak terus dan mungkin jadi lebih bahaya. Buangkan terus. Insya Allah barang yang baik pula akan menggantikannya.


Pendapat kedua pula, puliharanya menjadi lebih baik. Mereka yang berpendapatan seperti ini, mengatakan; selagi boleh digunakan lagi, selagi boleh diperbaiki, selagi boleh dijaga lagi, apa salahnya untuk membaikinya dan digunakan lagi.

Pendapat ketiga pula, alang-alang sudah rosak seperti ini, biar kami rosakkannya lagi serosak-rosaknya!! Alasannya; benda dah rosak, maka ia patut berada dikalangan yang rosak dan kami suka merosakkanya. Merosakkan sangat seronok!!! Tiada siapa yang dapat menghalang kami!!

Maka para pembaca yang bijak, saya ingin mengajak anda semua berfikir. Ini baru tentang kerosakkan pada kerusi yang hakikatnya memang ia menjadi sebegitu rosak kerana ia hasil daripada tangan-tangan orang yang tak bertanggungjawab.

Bagaimana pula dengan kerosakkan akhlak?

Berita dewasa ini melaporkan tentang ada calon PMR membakar dewan peperiksaan. Mengapa ini boleh terjadi? Apa pula pendapat kita hendak dilakukan kepada pelajar ini? Sama ada pendapat yang pertama atau kedua atau ketiga? Siapa pula yang bertanggungjawab ke atas fenomena kerosakkan akhlak yang semakin meningkat ini?

Kerusi mempunyai nilainya yang boleh dibeli dengan wang ringgit. Tapi, akhlak remaja.....mampukah ia dibeli????? Pelaburan yang macamana harus dilakukan untuk memulihara akhlak yang kian rosak ini???? Atau biarkan saja mereka rosak bersama dengan golongan seperti mereka????

Fikir-fikirkanlah...dan tanganilah ia dengan segera..ini adalah tanggungjawab kita bersama. Sepertimana kita bertanggungjawab menjaga harta benda awam, kenapa pula kita tidak merasa tanggungjawab yang tinggi pada syakhsiyah remaja hari ini.?

4 comments:

~al-Barq~ said...

pergh feeling gile bace ..... lpas ni tulis pasal kerusi batu lak ........

Awau said...

Analogi yang menarik,
Sememangnya caranya pelbagai,
terpulang kepada kebijaksanaan
para penyeru kebaikan dan pencegah mungkar,
Pada pendapat saya,kerusi-kerusi lama itu diubahsuai menjadi almari,meja atau alatan lain.Kerusi baru juga perlu diganti.Begitu juga sikap para pemuda hari ini.

mas syarep said...

ada sambungan lagi la cerita ni..tu berenti menulis xngabeskn cite ni sbb pengetua suruh kluar dgn dia pegi satu tmpt..

nntikn sambungan ye..

mas syarep said...

ada sambungan lagi la cerita ni..tu berenti menulis xngabeskn cite ni sbb pengetua suruh kluar dgn dia pegi satu tmpt..

nntikn sambungan ye..