Sunday, March 15, 2009

Apabila Komot bertemu dengan Pakcik Tua di tengah hutan....

Setelah sekian lama tidak meng"update" blog ini, maka saya hari ini bercadang untuk menulis lagi tentang cerita yang menarik untuk dikongsikan bersama.

Alhamdulillah..Si Komot baru sahaja pulang dari perkhemahan tingkatan 3 yang diadakan di AmberStone, Ulu Yam. Banyak cerita yang Si Komot kongsikan dengan penulis di sana. Ada peristiwa yang lucu, ada peristiwa yang mencemaskan, ada peristiwa yang menakutkan, ada peristiwa yang memelikkan. Namun insya Allah, akan dikongsikan melalui blog ini akan semua kisah-kisah tersebut.

Kisah yang melucukan
Hmm..banyak jugalah kisah yang melucukan Si Komot dan rakan-rakannya. Antaranya melihat serangan yang tersusun oleh gerombolan Ayam Belanda ke tempat khemah banat. Memang tersusun lagi hebat. Ada yang menyerang melalui arah sungai dan ada juga yang menyerang melalui pagar luar. Habis lintang pukang peserta banat menyelamatkan diri. Tapi ada juga dari kalangan mereka orang-orang yang berani lagi hebat. Berjaya akhirnya dihalau mereka seluruhnya. Apa yang melucukan..bunyi ayam belanda tu..hahahaha!!

Ada juga AJK yang diperli selalu sebab, asyik-asyik nampak dia buat unggun api jer. Ada juga peserta yang mengigau ketika berhirasah, berjalan tapi mata tertutup. Bila dia terlanggar tali pagar yang dibuat kumpulannya, tiba-tiba dia tersedar, dia marah-marah seorang diri. Katanya; "ni sapa la yang gi pasang tali kat tengah hutan ni..gila ker!!". Komot yang melihat ketika itu, hanya tergelak lagi berguling-guling sahaja.

Sebenarnya, ada banyak lagi kisah lucu yang hendak dikongsikan, tapi takut kalau diceritakan, ada yang tak faham. Sebab kisah itu hanya si Komot dan rakan-rakannya sahaja yang faham. Hehe. Maaf ya.

Kisah yang mencemaskan
Selama 3 tahun mengikuti aktiviti perkhemahan tingkatan 3, Si Komot merasakan pada tahun kali ini adalah yang paling mencemaskan sekali. Kerana terdapat terlalu ramai peserta yang injured dihantar ke "wad sakit". Lepas seorang sakit dihantar, datang lagi orang sakit dimasukkan ke "wad sakit". Berikut adalah hiwar diantara Si Komot dengan para peserta yang sakit.

Komot: Sakit apa ni?
Peserta A: Sakit kaki, tapi sakit dia kat tempat-tempat tertentu je..
Komot: ya ker? kat mana sakitnya?
Peserta A: Ntah la..kalau sakit..sumenyer sakit..so xtau kat mana sakit..
Komot: Memanglah..aduh..

Komot: Sakit apa?
Peserta B: Kaki tak bole nak bengkok..
Komot: Aik?apsal xbole bengkok?
Peserta B: xtau? sejuk ar..tadi hujan..
Komot: Ouh..ni cramp la...aduh..

Komot: Sakit apa?
Peserta C: sakit belakang..
Komot: macamane bole sakit belakang?
Peserta C: Sebab tak biase tido kat khemah..
Komot: kalo mcmtu, ubatnya balik rumah la..aduuh..

Komot: Sakit apa?
Peserta D: tak nak..tak nak..entahla..apa ni?
Komot: apsal meracau plak mamat sorang ni??
Peserta D: ........(mata tengah melilau-lilau tajam)
Ustaz Samad: Komot..budak tu tersampok jin la..
Komot: pergh..tersampok pun kena hantar sini ker?aduuhh..

Memang penuh "wad sakit" di tapak perkhemahan kami. Sehingga 8 orang dalam satu malam yang sakit. Memang cipta rekod. Bila tengah rawat seorang peserta, tiba-tiba ada peserta lain yang meraung kesakitan sebab kepedihan minyak panas yang disapu pada mereka. Macam-macam.

Kalau saya ketika mudanya dulu, saya akan berfikir 8 kali kalau mengadu sakit kepada guru pengiring atau AJK bertugas dalam perkhemahan saya dulu. Kerana bagi kami dahulu, sangat malu untuk mengadu sakit atau apa. Padahal masih boleh tahan lagi sakit tu sudah mahu mengadu pula.

Kisah yang menakutkan
Daripada Si Komot, dia menceritakan segala perisitiwa yang agak menakutkan ketika di sana. Diriwayatkan bahawa terdapat beberapa orang yang dimasuki jin ke dalam tubuhnya. Nasib baik la ada Ghost Buster yang mampu menarik jin-jin tersebut daripada tubuh badan pesakit ni. Tapi yang lebih menakutkan Komot, terdapat peserta yang disampuk jin ni, memberikan pandangan yang sangat ganas pada si Komot. Daripada banyak-banyak orang yang ada di sekelilingnya, si Komot jugak yang ditenungnya dengan mata yang ganas.

Sehinggalah satu ketika di mana jin itu hendak ditarik keluar oleh Ghost Buster al-Amin, si Komot ternampak dengan jelas rupa makhluk tersebut. Semua tubuhnya gelap tetapi sangat menakutkan. Merah matanya dan bersinar anak matanya. Mulutnya besar seolah-olah sedang meronta-ronta. Tak boleh digambarkan rupanya lagi tapi sungguh menakutkan lagi ganas.

Kisah yang memelikkan
Kisah ini pula diceritakan ketika si Komot mengikuti sekali Jungle Tracking. Selalu sahaja si Komot terdengar-dengar ada orang memanggil-manggil si Komot. Dengan jelas nama si Komot disebut-sebut, tapi tak tahu siapa yang memanggilnya. Si Komot terus dilanda misteri.

Kemudian Komot hendak pulang daripada tempat tracking ke tapak perkhemahan. Oleh kerana semua orang sibuk, jadi Komot pun pulang seorang diri melalui jalan-jalan yang telah diredah di tengah hutan itu. Nasib baik jalan-jalan tersebut ditinggalkan tanda, maka lebih mudah untuk ingat jalan pulang.

Al-Kisahnya, ketika di dalam perjalanan pulang melalui jalan yang sukar itu, si Komot terserempak dengan seorang Pakcik Tua yang berpakaian agak kemas dengan t-shirt dan berseluar panjang gelap dengan dilipatkan sedikit. Pakcik Tua tersebut telah menunjukkan jalan yang lebih mudah untuk pulang ke tapak perkhemahan yang mana jalan tersebut adalah sangat berbeza dengan jalan yang dilalui ketika jungle tracking. Sememangnya jalan tersebut lebih mudah dan lebih cepat sampai. Sebab itulah ramai AJK yang pulang mengikut jalan yang lebih singkat(shortcut) daripada jalan tracking pelik melihat Komot tiba di tapak perkhemahan lebih awal daripada mereka.

Tetapi yang peliknya, dia memanggil Komot dengan nama penuh. Macamana Pakcik Tua tu tahu nama Komot? Apa yang Komot dapat buat ketika itu, cuma bersyukur dan bertahmid..kerana selamat sampai ke tapak perkhemahan dan selamat juga akhirnya program perkhemahan tingkatan 3 kali ini. Alhamdulillah.

10 comments:

-Amin HaR- said...

hrmm...
maka nnt terciptalah sebuah buku..
bertajuk...
"Apabila komot pergi perkhemahan"

ar-rijalu wathonii said...

hahaha...
kelakor..
patot la cepat jew sampai...

-.rashid.- said...

eceh, macam kisah isra' mikraj plak jumpe2 dgn org tua nih...hehehe jibril ade bagi tau x pe petande org tua tuh???hahahaha
asal la org tua tu x bgtau shortcut kt ktaorg time balik, terpakse kitaorg jadik rambo meredah hutan mencari jalan alternatif utk pulang.

p/s : saya sungguh kasihan pada peserta C yg sakit blkg sbb tidur di atas canvas yang amat menyakitkan, nnt kita sediakn katil size king punya...hehehe

Awau said...

aduh,banyak kisah si komot ya,
kirim salam sama dia :)

Rahman D said...

hahahha....komot2 komot2...ada saja citer ...jom buat kompilasi cerita2 seram time perkhemahan...thn dpn masuk dlm silibus jpa...hahhaha.....pasti time latihan jpa nnt ada satu minggu silibis bersama komot ...hahhaha kisah-kisah pengajaran semasa perkhemahan...wah

Fera said...

hahahahh...
"saper gila letak tali kat tgh hutan nih?!" kahkahkah~ cramp pun nak gi wad sakit... kahkahkah...

sungguh menarik cerita si komot ini.. adakah komot ini sorang atau lebih?? macam lebih jer..

mas syarep said...

hahahaha!!berguling2 ana bce komen ntum ni..

to -Amin HAR- insya Allah akan dibukukn..sama ada nk buat novel atau buku teks, belum diputuskn lagi..hahaha!!

to ar-rijalu wathonii..kn haritu dh cite..tp korg x as-siddiq..xmembenarkn ana..

to .-rashid-. klo btul ana jumpe jibril..time ana sampai tu..dh lme ana ckp "zammiluni!!zammiluni!!(selimutkn aku!!selimutkn aku!!)..so lpsni kne mintak budget utk belikn tilam dunlop stiap kali camping ek..ni yg susah nk jd pengetua nnti ni..aduh..

to auzaie S.M alhmdllh komot membalas salamnya kembali pdmu..

to RahmanD..cadangan anda utk menambah silibus tersebut akan dipanjatkan kpd ketua jabatan..terima kasih..hahahha!!nnti bole buat sesi sepetang bersama komot..

to Fera..sbnrnyer komot tu sorg jer..tp hebatnya dia tu seolah2 mcm ramai jer orgnya..tu la karomahnyer si komot tu..sblmni pun ada kisah ttg si komot gak..so bce dulu ar psl komot yg sblmni..insya Allah..ada 'ibrah yg dpt kita ambil nnti..

Unknown said...

salam.

whoa, mantap lah Komot ek. sampai ke Amberstone dia ada. hehe.

teringat Khalifah Harun Ar-Rasyid berjuang mencari syahid. "Kami mencintai syahid sebagaimana anda mencintai kehidupan."

Tidak lupa pada Obama yg berjaya berjuang tanpa sebarang senjata. haha. namun berjaya dibunuh oleh Ust Usman. hahaha

Khalilah Alhuda said...
This comment has been removed by the author.
mas syarep said...

to amirularif -> hahaha!!jgn buka buku sejarah tu mirol..berguling2 aku dibuatnya..semangat Harun ar-Rasyid akan tersemat di hatiku!!!hahaha!!

to ~Khalilah Alhuda Kamilen~ -> hehe..klo nti tgk dpn mata secara live..lagi ar berguling2 tahap gabannyer..ana time tu xtau nk cover mcmane lagi..